Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

20D försäljning

Produkter
(logga in för att koppla)

M_G

Aktiv medlem
Jaha... Man går iväg och kikar på köp & sälj här på FS och vad får man se? 6 annonser med 20D. Till vrakpriser.

Finns det någon anledning till att folk gör sig av med sina 20D nu helt plötsligt? Känns som ett obehagligt sammanträffande med releasen av 400D.

Hur många av er som kör 20D byter till 400D egentligen?

Själv funderar jag snarare på att byta till 5D eller MkII än 400D.

Någon som har idéer?

Sist men inte minst så kanske ni som annonserar ska fundera på att behålla lite värde i kameran. 6000:- tycker iaf jag är på tok för lågt. Det är trots allt inte en föråldrar kamera utan funktioner.
 
Jo men enligt diverse tabeller gällande release-tider så kommer ju inte 40D förrän om iaf ett halvår. Kanske kommer en sneak peak på 40D men knappast en färdig kamera. Tror Canon hade lite för bråttom med 400D och nu får panik i 40D.

Frågan är om man vågar köpa en paniksläppt kamera, om nu 40D verkligen kommer på Phothokina.
 
M_G skrev:
Jo men enligt diverse tabeller gällande release-tider så kommer ju inte 40D förrän om iaf ett halvår. Kanske kommer en sneak peak på 40D men knappast en färdig kamera. Tror Canon hade lite för bråttom med 400D och nu får panik i 40D.

Frågan är om man vågar köpa en paniksläppt kamera, om nu 40D verkligen kommer på Phothokina.

Jag tror nog den kommer, det är faktiskt lite roligt att se hur panikslagna Canon är i dessa dagar, först går dom ut med att 8mp är max vad dom kan ta ur APS-C sensorn för att inte kvaliteten skall försämras, ett par månader senare så släpper dom en 10mp kamera bara för Sony och Nikon gjort det, sen kommer det troligen en ny variant av 20D, två stycken innom ett år, det måste vara rätt frusterande att vara Canon ägare :)

kent.
 
Zoso skrev:
Jag tror nog den kommer, det är faktiskt lite roligt att se hur panikslagna Canon är i dessa dagar, först går dom ut med att 8mp är max vad dom kan ta ur APS-C sensorn för att inte kvaliteten skall försämras, ett par månader senare så släpper dom en 10mp kamera bara för Sony och Nikon gjort det, sen kommer det troligen en ny variant av 20D, två stycken innom ett år, det måste vara rätt frusterande att vara Canon ägare :)

kent.

Nej jag tar det med ro. Behåller nog min 20D som reservkamera oavsett. Tycker den är fantastiskt bra i jämförelse med priset. Dock saknar man fullformatet.

Blir väl en MkII N så man får nytta av pengarna jag fick för min D2X.
 
Själv säljer jag min för jag försöker minska ner utrustningen.Ett digitalhus och en analog får räcka att släpa på.
 
M_G skrev:
Sist men inte minst så kanske ni som annonserar ska fundera på att behålla lite värde i kameran. 6000:- tycker iaf jag är på tok för lågt. Det är trots allt inte en föråldrar kamera utan funktioner.

Priserna faller redan när rykten om en efterföljare dyker upp. 10D, som ju också är en bra kamera, går för en bra bit under 5 papp med tilbehör, 350D med sin utmärkta bildkvalitet såg jag för ned mot 4000 och 300D får man snart för växelpengar. Det är köparens marknad helt enkelt.
 
Zoso skrev:
Jag tror nog den kommer, det är faktiskt lite roligt att se hur panikslagna Canon är i dessa dagar, först går dom ut med att 8mp är max vad dom kan ta ur APS-C sensorn för att inte kvaliteten skall försämras, ett par månader senare så släpper dom en 10mp kamera bara för Sony och Nikon gjort det, sen kommer det troligen en ny variant av 20D, två stycken innom ett år, det måste vara rätt frusterande att vara Canon ägare :)

kent.

Tror inte Canon är det minsta panikslagna. Tuffare konkurans utan tvekan, men panikslagen är nog fel att säga. Många tycks tro att bara för att vissa tilvlerkare släppte en 10MP kamera så i panik svängde canon ihop en kamera med 10MP på en vecka... sanningen är nog lååångt därifrån. Man slänger inte ihop en ny sensor på en fiskvart. Denna sensor som Canon har släppt har säkerligen legat på ingenjörernas ritbord ett bra tag. Skulle gissa att när canon släptpe sin 350D så satt dom redan och finjusterade sin 10MP sensor, testade, utvärderade osv osv. 30D är en kamera för att krama ut det sista dom kan på 8MP marknaden. Dom hade ju redan en bra 20D att bygga ifrån, inga större utvecklingskostnader troligtvis.

Sony sitter ju inte heller och filar ihop en kamera 2 veckor innan den släpps på markanden. Planering och framförhållning är det som gäller. Dom tävlar i blindo om hur utvecklingen kommer se ut. Beslutet om en "Nikon D200 dräpare" kom ju liksom inte efter att canon sett kameran och dess specar, det beslutet låg beslutat troligtvis samtidigt som Nikon satt o sina mörka bunkrar och slipade fram sin D200. Nikon drog ett jädrans långt strå där, men så är det. man tänker olika, satsar olika, lyckas olika men man tar nya tag. Det svåra ligger i att se fram i tiden.

Detta är ju samma i all industri med återkommande utvecklingstakt. Volvo sitter ju inte o dricker champange i 10år efter varje lyckad bilmodell. Direkt när tex XC90 släpptes så var säkerligen planeringen för ersättaren långt gågna.

Knyter ihop allt med att man ska inte tro att canon, Nikon, Sony eller vad dom olika tilvlerkarna kan i panik skrämma fram nya modeller för att täppa igen hålen på sitt utbud. Det vi har i händerna är redan gammal teknik för företagen, men ny för världen. Skulle inte förvåna mig om Canon och Sony i skrivande stund sitter med varsina exprimentsensorer på 16MP med lågt brus i APS-C formatet i sina mikroskop och dammfria forskningslabb.

Allt är ju iof rena spekulationer från min sida, men jag tror inte på enkla förklaringar som "panik" och sådana uttryck... Dom ligger långt före oss och 400D är redan historik i deras ögon
 
Men det är märkligt att dom bara för ett par månader sedan sa att 8mp är max vad dom kan ta ur APS-C sensorn för att inte kvaliteten skall försämras.

Men vi får väl vänta på tester av 400D för att se om den är sämre än den tidigare 8mp sensorn på höga iso.

kent.
 
Zoso skrev:
Men det är märkligt att dom bara för ett par månader sedan sa att 8mp är max vad dom kan ta ur APS-C sensorn för att inte kvaliteten skall försämras.

Men vi får väl vänta på tester av 400D för att se om den är sämre än den tidigare 8mp sensorn på höga iso.

kent.

Det är skillnad på vad dom säger och på vad dom levererar ;) Ska man lyssna på vad företag säger elle andra personer med insikt så då kommer livet bli en ständig överraskning... ordet *mörka någonting* är ju inte direkt oanvänt i dessa samanhang
 
M_G skrev:
Nej jag tar det med ro. Behåller nog min 20D som reservkamera oavsett. Tycker den är fantastiskt bra i jämförelse med priset. Dock saknar man fullformatet.

Sund inställning. Många verkar tro att deras kameror slutar fungera samma dag som ryktet om en ny modell kommer.

Tror personligen, efter kontakt med branschfolk, att pixeljakten är på utdöende hos fabrikanterna. Så länge optikerna inte kan återge vad sensorn på en 5D är kapabel att leverera finns det andra saker att utveckla.

Men så länge det finns dårfinkar som går omkring i yrkesfotovästar och bär på prestigekameror ända in i fotoaffären och gör 10x15 kopior i bildautomaterna så finns väl möjligheten att företagen tar till stora skohornet och klämmer in några megapixel till.

Jodå, jag frågade en gentleman med en 5D över ena axeln och en 30D runt halsen (båda bestyckade med L-optiker) varför han stod vid digitalautomaten och lät den spotta ut 10x15-kopior. Jag trodde han skulle ha dem till något speciellt.

"Jag tar jämt fram mina bilder så här för det är så tråkigt att titta på dem i datorn och större bilder får inte plats i albumen"

Okej, han hade klarat sig med en gammal 2mp Ixus. Bilderna var av den typen man kommer ihåg från kompaktkameror på "filmtiden". Dock saknades röda ögon.

Men, okej har man pengar och vill kånka på några kilo statusutrustning för att snoppen kanske är för liten så är väl det tillåtet.

Nu hamnar jag väl på pottkanten, om någon tittar i min kameraväska. Har 4 dslr, varav 2 FF, men jag livnär mig på att ta bilder och behöver dem.
Min 20D kommer jag att behålla för det är en jäkligt bra kamera. Och den kommer att vara bra om ett antal år också.
 
M_G skrev:

Sist men inte minst så kanske ni som annonserar ska fundera på att behålla lite värde i kameran. 6000:- tycker iaf jag är på tok för lågt. Det är trots allt inte en föråldrad kamera utan funktioner.


Än så länge har ingen 20D lagts ut för 6000:- vad jag har sett , billigaste är väll 6500:- och resten drygt 7000:- . Dessa priser är nog Inte för lågt satta i och med att en ny 30D kan köpas för ca 11.000 och en begagnad kan fås för 9.500-10.000 och då med ett tillhörande batterigrepp i ett av fallen. Då 20D är föregångaren och nått år äldre så bör den sättas märkbart lägre än en 30D för att väcka intresse annars lägger man nog gärna 500-1000 till för att få den senare modellen. Priser på begagnat skall nog inte avgöras av hur bra kameran är utan det skall bestämmas bl.a av nuvarande nypris på samma modell eller senare modeller och hur pass använd/gammal den är. Personligen tycker jag nog inte att en 1.5 år gammal begagnad 20D med ca 4000-8000 exponeringar är värd så mycket mer än absolut Max 8000:- med tanke på vad en ny 30D kostar idag. Drygt 7000:- är nog vad man kan förvänta sig att få idag tycker jag. En begagnad D70 får man juh idag för 5000-6000 inkl objektiv och den kostade juh ny ca 12.500 fr början...

Tycker det ofta är så oavsett vad det är som säljs begagnat så jämför de sitt begagnat pris med vad DE gav för prylen ny och inte vad en ny likvärdig kostar idag. Många försöker tex sälja sina bärbara datorer till 80-90% av de nypris de betalat för den ca 1år tidigare.
Ett bra riktmärke för prissättningar på begagnat tycker jag är max 2/3 av nuvarande Nypriset vilket i 20D:s fall blir ca 7000 om man räknar på ca 10.500 ny.

Det är bara att inse fakta, man får välldigt sällan ut så mycket som man hoppas på..
Tråkigt men sant........

//Niklas
 
De flesta köpare tittar nog, trots allt, på en ny 400D när de jämför priser på begagnat.

Det är i alla fall bra för köpare just nu att de kan få tag i en 20D för nämnda summor.
 
Zoso skrev:
Andrahandsvärdet sjunker när nya modeller kommer ut.

kent.

Tja, jag har kanske en lite annorlunda syn på det, eftersom kameran är ett verktyg för mig och jag är inte den som byter titt som tätt.

Andrahandsvärdet för mig är av väldigt liten betydelse. Om jag skulle sälja min 1D MkII idag. så kanske jag skulle få ut 17-18 kkr, spelar inte så stor roll, eftersom jag har dragit in mångdubbelt mer i inkomst än vad jag "förlorar" på att sälja den.

Om folk istället var nöjda med vad de har istället för att byta kameror i tid och otid så hade vi sluppit alla dessa oändliga diskussioner om funktioner än hit och än dit och om man skall byta osv.
 
Om folk istället var nöjda med vad de har istället för att byta kameror i tid och otid så hade vi sluppit alla dessa oändliga diskussioner om funktioner än hit och än dit och om man skall byta osv. [/B][/QUOTE]
Håller delvis med dig, Jesper... men tror ochså det finns andra orsake inblandade.
1. Uppgradering och då menar jag inte till 30-40-50D utan till fullformat eller 1D mark II N, t.ex.
2. Eftersom 20D "bara" skall klara av 20000exponeringar är det kanske ett läge att göra sig av med kameran. Finns säkerligen folk som inte jagar i tid och otid och även senare kan tänka sig byta ut sensorn när den är slut och vara nöjd med 20D som den är.
Mvh Thomas
Som funderar på att kanske behålla den ändå..
 
Förstår inte vad du Mattias menar med vrakpriser. 7000 spänn för en begagnad 20d är väl inget vrakpris. Lägg sen till 3000 kr för byte av slutare (de flesta 20d:eek:r borde ha gått ett antal exponeringar vid det här laget hos normalanvändaren) inom en relativt snar framtid så är vi uppe i 10000 kronor. Inget vrakpris i mina ögon.
 
Jag tycker att de som klagar på låga andrahands värden här inne borde ta sig en titt på motsvarande situation inom hifi-världen.. highend prylar tappar från tex 70 till 40 tusen på ett år.. inte alls sällsynt faktiskt.

Där snackar vi värdeminskning och dyrt att byta upp sig.

Jag själv som är rätt ny på det här, är faktiskt förvånad över att foto utrustning håller värdet så bra!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.