Annons

20D eller D70 och med vilka objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Arleklint skrev:
Jag är ute efter ett par saker.

- Jag vill fota digitalt.
- Jag vill fota med hög upplösning (över 10 MP)
- Jag vill fota i regn och storm på Skottland och Island. Jag vill fota i hög värme i Nevadaöknen.

För detta, med mina Nikongluggar, ser jag bara Nikons proffshus som alternativ. Det är så jag tänker.

Att man vill fota med hög upplösning...det köper jag...men jag fattar ändå inte att tex D2X klarar dom av dig beskrivna miljöerna bättre än tex D100...

Nu retas jag,,,jag vet...men vill ändå höra argumenten.

Nu får man väl snart en snyting.... ;)
 
Du bör nog jämföra husen genom att hålla dom i varsin hand.

Förutom att D2-husen är mer gedigna än D100-huset (som dock är långt ifrån smäckigt) så har D100 bara sin 6.x MP.
 
D2X har bättre bussningar/tätningar, vilket bör göra kameran mer resistent mot både damm och väta.

Det hade varit roligt att veta vilka IP-klasser de olika kamerorna håller.
Nej, jag tänker inte testa min D70. :)
 
Arleklint skrev:
Du bör nog jämföra husen genom att hålla dom i varsin hand.

Förutom att D2-husen är mer gedigna än D100-huset (som dock är långt ifrån smäckigt) så har D100 bara sin 6.x MP.

Husen, säger du...jag fattar fortfarande inte.
Att ett visst hus klarar att ta bättre foton i "taskiga miljöer"....tror inte på det...eller rättare sagt...är ganska säker på att så inte är fallet.

6.x MP är ju fullt tillräckligt för profissionelt bruk....såvida man inte skall pryda 35x45 meter med sin bild.

Bättre kan du , Janne!! :)
 
dumbo skrev:
D2X har bättre bussningar/tätningar, vilket bör göra kameran mer resistent mot både damm och väta.

Det hade varit roligt att veta vilka IP-klasser de olika kamerorna håller.
Nej, jag tänker inte testa min D70. :)

IP-klasser?? Hur menar du nu?? Hur snabba dom är eller om det finns "quality of service"...prioritering...eller vad?
 
Jag vill inte ha in regn och ökendamm i mitt hus. Där står sig D2-husen bättre.

Jag vet att mina bilder ofta gör sig bäst i större format. D100 knakar i kanterna när man interpolerar upp den till 50x70
 
Ok...nu börjar vi komma nån vart...

Jag köper dina argument, Janne....

Lycka till med din D2X...jag är grymt avundsjuk...jag lovar.

går det bra på hästarna framöver....då köper jag också en....
 
Tack för hjälpen allihopa. Jag tror nog att det blir en D70 men jag ska även kolla på Nya Minolta Dynax 7D när den snart kommer. Den verkar riktigt men det känns som objektivutbudet är bättre till Nikon. Jaja, jag får se när den kommmer, läsa recensioner och känna på den.

Men nu till frågan.
Jag såg på expert att de hade ett paketpris med D70 till ett schysst pris med Sigma 18-125mm/3.5-5.6 och det låter ju riktigt schysst. Så nu till frågan. Hur bra är denna optik. Jag hade ju tänkt från början att använda 18-70 för att sedan komplettera med ett 80-200/2.8 när jag har råd men det kanske är skönt att ha ett schysst zoomomfång redan från början. Jag kanske nämligen ska till sydafrika till jul och jag kommer inte att ha råd med en 80-200 till dess så till en enkel fråga. Så är Sigmas 18-125 ett bra objektiv och hur står det sig mot Nikons egna paket 18-70?
 
FelixSwensson skrev:
Tack för hjälpen allihopa. Jag tror nog att det blir en D70 men jag ska även kolla på Nya Minolta Dynax 7D när den snart kommer. Den verkar riktigt men det känns som objektivutbudet är bättre till Nikon. Jaja, jag får se när den kommmer, läsa recensioner och känna på den.

Men nu till frågan.
Jag såg på expert att de hade ett paketpris med D70 till ett schysst pris med Sigma 18-125mm/3.5-5.6 och det låter ju riktigt schysst. Så nu till frågan. Hur bra är denna optik. Jag hade ju tänkt från början att använda 18-70 för att sedan komplettera med ett 80-200/2.8 när jag har råd men det kanske är skönt att ha ett schysst zoomomfång redan från början. Jag kanske nämligen ska till sydafrika till jul och jag kommer inte att ha råd med en 80-200 till dess så till en enkel fråga. Så är Sigmas 18-125 ett bra objektiv och hur står det sig mot Nikons egna paket 18-70?

Det är bättre med bra kvalitet än lång brännvidd/långt zoomomfång, du kan ju alltid beskära efteråt.

Du tänkte rätt från början.

18-70 är ett bra objektiv specialgjort för digitalt och tillsammans med 80-200/2.8 har du ett vinnande koncept. Sigma har ett och annat bra objektiv men ovanstående kan inte matcha Nikonzoomarna. 80-200/2.8 kan med fördel köpas begagnat för att spara pengar. Om du ska på safari behöver du lite brännvidd. Hade själv ett gammalt 70-210 på en analog och det räckte ibland inte till. D70 har en brännviddsförlängning på 1.5 så med 80-200 når du alltså 300mm. Du kanske tom ska överväga en 1.4x teleförlängare. Man åker inte till SA så ofta, det finns fantastiskt mycket att fotografera. Jag tog 18 rullar på några veckor.

Lycka till din lyckost.
 
För att fylla i lite till på Olas inlägg:
Jag tycker åxå att du ska köpa 18-70:n. Om du vill ha lite mer räckvidd kan Nikkor 70-210/4-5.6D anförskaffas tämligen billigt på ebay eller tradera eller annan begagnatsida (från stax under 1000-lappen och upp mot 1500kr beroende på säljare och skick), om du nu inte skulle ha råd med en begagnad 80-200/2.8 alltså (4000kr och uppåt). Telekonverter är väl däremot inte att rekomendera på 70-210:n, som annars är ett rätt bra objektiv för vettiga pengar, om man kan leva med den lägre ljusstyrkan.
 
Okej, tack för hjälpen. Men ett 70-210 blir det nog inte. Jag läste i en annan tråd att den inte var särkilt skarp. Fast jag läste en recension nyligen så det är nog två olika objektiv vi pratar om. Jag tror jag satsar på nikons 18-70 kit och sen får jag väl leta runt om jag har pengarna köpa ett Nikon 70-210 eller ifall jag har pengarna köpa ett Nikon 80-200/2.8.

Men när kommer Dynax 7D ut i affärerna egentligen?
 
Practical Photography's desembernummer (som jag fick i går) recenserar bla D70.
De har också den första recensionen av 20D.
Dom var väldigt positiva och sa att bara bildkvalitén i 20D var värt de extra slantarna.
Men du kan ju kolla in deras jämförande bilder och se vad du tycker!
Mvh
/Gitte
 
FelixSwensson skrev:
Okej, tack för hjälpen. Men ett 70-210 blir det nog inte. Jag läste i en annan tråd att den inte var särkilt skarp. Fast jag läste en recension nyligen så det är nog två olika objektiv vi pratar om. Jag tror jag satsar på nikons 18-70 kit och sen får jag väl leta runt om jag har pengarna köpa ett Nikon 70-210 eller ifall jag har pengarna köpa ett Nikon 80-200/2.8.

Men när kommer Dynax 7D ut i affärerna egentligen?

Oj, såg nu att det var Sigmas 70-210 som hade fått så dålig kritik. Jag får ta mig en titt på Nikons 70-210 dårå.
 
FelixSwensson skrev:
Oj, såg nu att det var Sigmas 70-210 som hade fått så dålig kritik. Jag får ta mig en titt på Nikons 70-210 dårå.

Nikons 70-210 är skarpare än de nyare 70-3004-5.6G och 70-300/4-5.6D ED.
Det finns även en 70-210/4 som är snäppet bättre ändå, men den är inte så vanligt och jag har sett en del som har lite problem med fokuseringen med den monterad på en D70.

Jag har själv 70-210/4-5.6 och jag är faktiskt nöjd med den. Den är lite mjuk på full öppning, som de flesta lite billigare objektiv är, men bländar man ner ett steg så är det inte så dumt alls.

Jag länkade till min lilla "testbild" i en annan tråd, men här kommer den igen:
http://dumbo.mine.nu/bilder/70-210.png

Alla är tagna på 210mm (skärpan är bättre på kortare bränvidder). Avståndet till motiven är ca 25, 50 resp 100m (från höger till vänster) och bilderna är 100%-croppar.

Sen finns ju alltid Sigmas 70-300/4-5.6 APO II, som är ganska prisvärd om man inte vill köpa begagnat.

Men båsta köp, om man har råd, är ju 80-200:n. :)
 
själv äger jag en D70 , Nikkor 18-70 samt Nikkor 80-200 2,8



Klockrent koncept!
Nu fattas bara Nikkor 50 1,8 ...sen så.....

Bästa rådet jag kan ge är att INTE kompromissa om möjligheterna finns. Jag gjorde det till en början och ångrade mig ganska snart. Nu e jag luspank, men jäkligt nöjd med grejorna :)
 
Har inte samvete att sälja, det är något som är löst inuti, påverkar inget opiskt men det vore inte så skoj om det brakade ihop så fort jag lämnat det ifrån mig.

Jag får donera det till någon när jag köpt 80-200 i vår.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.