Annons

20D eller D70 och med vilka objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Låter inte troligt, det skulle få många att avstå från att köpa D2X...ingen bra idé att konkurera med sig själv.
 
Allt är inte pixlar Kim ;) D2X har mer än vad D200 enligt ryktet kommer ha. Ett proffshus som slår både D100 och 20D. Ett hus som är identiskt med D2H är det tunga.

Läs specen

För övrigt sa jag till dig att D2X skulle klå D2H i fart. Det trodde du inte med samma argument ;)
 
Senast ändrad:
Arleklint skrev:
Allt är inte pixlar Kim ;)
Nej, verkligen inte...det finns brus, skärpedjup, dynamik och andra minst lika viktiga saker för bildkvalitén..men i det här exemplet så skulle det ju vara samma sensor och därmed troligen exakt samma bildkvalitét.

Arleklint skrev:
D2X har mer än vad D200 enligt ryktet kommer ha.
Givetvis, D2X är ju en proffskamera, men många som köper D2X gör det helt säkert för just upplösningen (vilket exempelvis du själv säger är din främsta anledning).


Arleklint skrev:
Ett proffshus som slår både D100 och 20D. Ett hus som är identiskt med D2H är det tunga.

Läs specen
Klart det är ett proffshus, de flesta eller iaf väldigt många skulle nöja sig med en 200D dock, om bildkvalitén var den samma.

Arleklint skrev:
För övrigt sa jag till dig att D2X skulle klå D2H i fart. Det trodde du inte med samma argument ;)
Det var när priset skulle troddes ligga på 40 000, nu är ju prisskillnaden avsevärd och då kommer det i ett annat läge.

En annan skillnad är att dessa kameror då skulle presenteras nästan samtidigt.
 
sagan skrev:
Nej, verkligen inte...det finns brus, skärpedjup, dynamik och andra minst lika viktiga saker för bildkvalitén..men i det här exemplet så skulle det ju vara samma sensor och därmed troligen exakt samma bildkvalitét.


Bildkvalitén blir rimligen samma - om nu ryktet skulle vara sant - men den bildkvalitén har vi inte sett. Men som sagt. Troligen samma.

Givetvis, D2X är ju en proffskamera, men många som köper D2X gör det helt säkert för just upplöningen (vilket exempelvis du själv säger är din främsta anledning).


De flesta som köper, (men dom är av prismässiga skäl betydligt färre än de som köper 20D "D200"), gör det nog inte enbart för pixlarna. Jag skulle inte betala 47.000:- för en D100 med 12,4 MP. Och det kommer ingen behöva göra.

Jag betalar för upplösning, absolut, men oxå för en proffskamera med ett stadigt hus, kompatibilitet med alla Nikonobjektiv från 60-talet, möjlighet till WLAN, och allt vad specar säger.

Klart det är ett proffshus, de flesta eller iaf väldigt många skulle nöja sig med en 200D dock, om bildkvalitén var den samma.


Japp! många skulle nöja sig med den tänkta D200, det var faktiskt därför jag föreslog att man kunde vänta och se om ryktena besannades.

Det var när priset skulle troddes ligga på 40 000, nu är ju prisskillnaden avsevärd och då kommer det i ett annat läge.

En annan skillnad är att dessa kameror då skulle presenteras nästan samtidigt.

40.000 blev 47.000, men principen är att om Nikon kan släppa D2X som klår D2H prestandamässig på papperet (reservation för den bildkvalité ingen av oss sett), så kan man nog presentera en D200 som är en amatörversion av D2X i ett läge då D2X redan är på marknaden.
 
Arleklint skrev:
40.000 blev 47.000, men principen är att om Nikon kan släppa D2X som klår D2H prestandamässig på papperet (reservation för den bildkvalité ingen av oss sett), så kan man nog presentera en D200 som är en amatörversion av D2X i ett läge då D2X redan är på marknaden.
I det första fallet handlar det om att den dyrare kameran ger bättre upplösning till högre pris, vilket ju är helt rimligt.

Medans i det andra fallet handlar om att den långt mycket billigare (får man anta) kameran ger samma bildkvalitét som den dyra kameran..jag tycker det är en väldans skillnad :D

Nog om det, nikon får göra som de vill, jag bara spekulerar :D
 
Men du tittar bara på bildkvalité, och det får du gärna göra. Det är inte fel.

Men se det så här om du vill förstå min tanke:

Av samma skäl som du förordar 10D framför 300D, (som ju har samma bildkvalité), förordar jag D2X framför en tänkt D200.

Samma princip, men i olika prisklasser.
 
Nä, alltså, jag tittar på vad många är ute efter när de köper en D2X och det är just hög upplösning, de flesta är helt nöjda med den kvalitén på huset som D100 ger.

Sen finns det givetvis en hel del som kräver ett proffshus, men faktum kvarstår att många skulle hoppa över D2X om det fanns en D200 som gav samma bildkvalitét..det går nog inte att förneka.

Rent strategiskt är det nog bättre att vänta minst ett halvår mellan lanseringarna då (precis som mellan 300D/10D).
 
Senast ändrad:
Japp, det finns sånna, och dom är det stora flertalet. Precis som fler säkert nöjt sig med 300D framför 10D.

Jag säger inte att alla skall köpa D2X, det vore orealistiskt med tanke på priset. JAG kommer välja den, men jag är en särart bland amatörer.

Det jag föreslog i tråden, vilket du reagerade emot, var att vänta in en D200, för jag tror den skulle passa de flesta om ryktena stämmer.
 
Senast ändrad:
sagan skrev:
Rent strategiskt är det nog bättre att vänta minst ett halvår mellan lanseringarna då (precis som mellan 300D/10D).

Men D2X och D200 kommer ju knappast rikta sig till samma kundgrupp. D2X är proffs det blir inte D200. Skillnaden i pris kommer ligga mycket över 20.000:- !!!

I 300D/10D-fallet var båda amatörkameror.
 
Senast ändrad:
Arleklint skrev:
Men D2X och D200 kommer ju knappast rikta sig till samma kundgrupp. D2X är proffs det blir inte D200. Skillnaden i pris kommer ligga mycket över 20.000:- !!!
I en mening (och mycket viktig mening) så skulle de rikta sig till samma kundgrupp, nämligen den gruppen som vill ha en 12mp kamera.

Arleklint skrev:
I 300D/10D-fallet var båda amatörkameror.
Stämmer inte, 10D är för avancerade amatörer och yrkesfotografer, medans 300D är en ren konsumentkamera...allt enligt canon...vilket oxå märks tydligt på hur de är byggda och vilka begränsningar som lagts in på 300D.
 
sagan skrev:
I en mening (och mycket viktig mening) så skulle de rikta sig till samma kundgrupp, nämligen den gruppen som vill ha en 12mp kamera.

Återigen är du tillbaka i MP-tänket ;)

Det är väl bra att Nikon då (om nu ryktet stämmer) ger 12 MP till fler kategorier. Alla vill inte betala för de gedigna proffshusen. Alla vill inte betala för 8 fps/6.3? MP, alla vill inte betala för WLAN, alla vill inte betala för full kompatibilitet med alla äldre Nikkor MF-gluggar. Det är väl bra om 12MP blir tillgängligt för fler kundgrupper.
 
Arleklint skrev:
Återigen är du tillbaka i MP-tänket ;)
Jag vet ju att många köper kameror efter upplösning, precis som du vet det.

Arleklint skrev:
Det är väl bra att Nikon då (om nu ryktet stämmer) ger 12 MP till fler kategorier. Alla vill inte betala för de gedigna proffshusen. Alla vill inte betala för 8 fps/6.3? MP, alla vill inte betala för WLAN, alla vill inte betala för full kompatibilitet med äldre MF-gluggar. Det är väl bra att 12MP blir tillgängligt för fler kundgrupper.
Klart som 17 det är bra för konsumenten, men knappast från tillverkarens sida och det var det jag pratade om och det är därför jag inte tror på att det kommer någon D200 med 12.4mp i februari...vad är det du inte förstår?
 
sagan skrev:
Jag vet ju att många köper kameror efter upplösning, precis som du vet det.

Många ser mer än det. Framförallt proffsen. Dit D2X riktar sig.

Klart som 17 det är bra för konsumenten, men knappast från tillverkarens sida och det var det jag pratade om och det är därför jag inte tror på att det kommer någon D200 med 12.4mp i februari...vad är det du inte förstår?

Det kan inte vara ett problem för tillverkaren eftersom proffsen köper det ena och amatörerna det andra. (I stort sett) Kamerorna konkurrerar inte. De riktar sig till olika grupper. Grupper med olika behov. Det enda gemensamma som grupperna har är upplösningen, men det är bara en liten del i det stora hela.
 
Väldigt många yrkesfotografer behöver inte proffshuset, men väl bildkvalitén och skulle därför köpa D200 istället för D2X om möjligheten fanns, för att spara en slant.

Om endast D2X fanns att köpa så skulle de köpa den trots priset.

Därför menar jag att nikon skulle konkurera med sig själv om de släppte kamerorna nästan samtidigt.
 
Titanernas kamp

Va, lämna w.o. när matchen just kommit igång och blivit spännande. Pengarna tillbaka!!!!!!
 
Finns det speciella proffspixlar? Berätta mer!

Det jag är ute efter är förutom pixlarna ett hus som klarar de taskiga miljöer jag avser att fota i.
 
Arleklint skrev:
Finns det speciella proffspixlar? Berätta mer!

Det jag är ute efter är förutom pixlarna ett hus som klarar de taskiga miljöer jag avser att fota i.

Taskiga miljöer har alltid funnits....fotografer som klarar dom "taskiga miljöerna" har också alltid funnits....jag tror inte att man tar bättre bilder med högre upplösning...om man nu inte plåtar produktbilder...macrobilder...eller vad det nu månne vara. Berätta vad det är för taskiga miljöer som du fotar i som inte dagens kameror klarar...no hard feelings...bara nyfiken...
 
Jag är ute efter ett par saker.

- Jag vill fota digitalt.
- Jag vill fota med hög upplösning (över 10 MP)
- Jag vill fota i regn och storm på Skottland och Island. Jag vill fota i hög värme i Nevadaöknen.

För detta, med mina Nikongluggar, ser jag bara Nikons proffshus som alternativ. Det är så jag tänker.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.