Annons

20D eller D70 och med vilka objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

FelixSwensson

Avslutat medlemskap
Hejsan. Jag var nyligen nere i sydafrika och fotograferade en hel del med min Minolta Dimage A1 och märker verkligen att den inte räcker till och jag har börjat fundera på antigen en Canon EOS 20D eller en Nikon D70 och har lite funderingar på vilken optik jag ska välja. 20D verkar ju onekligen vara en bättre kamera men den kostar ju några tusenlappar mer. Vad bör man satsa på?

Sen har jag lite frågot omkring optik. Linsen som följer med 20D 18-55/3,5-5,6 är den bra eller är det bara något de har slängt med? Sen känner jag mig också helt borta vad gäller teleobjektiv. Förut det som följer med vill man ju ha ett trevligt teleobjektiv till ett trevligt pris, gärna med zoom och jag är nog villig att betala max 5-6000 för ett objektiv.

Så ge mig alla synpunkter och förslag ni kommer på tack.
 
20D med sigma 18-50/2.8 alt. canon EF-S 17-85/4-5.6 IS USM.

Riktigt bra teleobjektiv som inte kostar så mycket, canons 70-200/4L...kan hittas begagnat för runt 5000:-
 
hmmm kanske borde börja bygga upp försvar för det kommande märkeskriget här. vart la jag nu de där sandsäckarna egentligen ;)
 
Felix: Beslutar du dig för att köra på en 20D så kan jag helt klart rekommendera ett tele till dig och det är ett begagnat EF 80-200/2.8L Superskarpt och du kan hitta ett bra ex för runt en 5000.
-Har ett själv och det är klockrent, och nej det är inte til salu ;)
 
abrizz skrev:
hmmm kanske borde börja bygga upp försvar för det kommande märkeskriget här. vart la jag nu de där sandsäckarna egentligen ;)
Tja...då kan vi ju krångla till det (ännu mera)..Konica-Minolta Dynax 7D med AS är ju oxå ett alternativ...eller varför inte en Pentax *ist DS...eller en Olympus E300...eller..
 
Re: Re: 20D eller D70 och med vilka objektiv?

Gatufoten skrev:
Hrm. Det är sådana uttalanden som kan ge samtal från Hallstahammar.

Nämen usch. Jag skulle ha köpt en SLRkamera redan från början. Elektronisk sökare och dumt brus på allt utom ISO 100 börjar bli lite tröttsamt!


Tack förövrigt för alla tips. Det är väl ett tag tills jag skaffar mig kameran så jag får väl kolla runt lite, gå in på affärer och känna på grejerna, kolla på begagnatmarknaden och sånt där. Men tipsa annars gärna om någon bra kamerasida (förutom fotosidan såklart) med mycket recensioner på objektiv och liknande. Har varit inne på dpreview vilket förövrigt är en mycket sida. Men jag hittar inte att de har några recensioner på objektiv.
 
Re: Re: Re: 20D eller D70 och med vilka objektiv?

FelixSwensson skrev:
Nämen usch. Jag skulle ha köpt en SLRkamera redan från början. Elektronisk sökare och dumt brus på allt utom ISO 100 börjar bli lite tröttsamt!
Fotar du också linslocken :)

Men ett tips är att du kolla Kims sidor. Han brukar lusläsa MTF-kurvor och fototester så de objektiv han tipsar om (på sin profil och hemsida) kan vara något.
 
jag har tänkt efter lite och det verkar som att D70 skulle vara bättre för mig eftersom som jag då kan spendera mer på objektiv. Förövrigt har jag sett ett teleobjektiv som verkar riktigt bra. Tokina AT-X 80-400/4,5-5,6 II. Är detta en bra grej eller ska jag satsa på en lite kortare brännvidd fast med bättre bländarvärden?
 
Sen har jag även tänkt på detta objektiv Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di till Nikon AF för 4044kr. Verkar vara en trevlig grej istället för originalobjektivet.
 
D70 är en bra kamera och inte allt för dyr, enligt mig överlägsen 300D. 20D är nog en bättre kamera (Ganska självklart? ;) ) men kostar mer, hade jag haft en hel massa pengar så att man hade kunnat köpa en 20D så hade jag nog gjort det,, men jag ångrar inte mitt köp av min D70 en sekund. Undra om det här hjälpte?
 
Om du nu väljer en D70 så rekommenderar jag dig att läsa recentionerna om Nikkor 80-200 2,8.

Helt outstanding i sin klass.
Sen kan jag varmt rekommendera kitgluggen, 18-70.

Lycka till med valet!
 
FelixSwensson skrev:
Sen har jag även tänkt på detta objektiv Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di till Nikon AF för 4044kr. Verkar vara en trevlig grej istället för originalobjektivet.

Den är mycket bra, men man förlorar ju vidvinkeln.
Känner du att du behöver mer vidvinkel kan du ju iofs komplettera med Tokina AF 19-35/3,5-4,5.

Kitoptiken till D70 är dock rätt bra (om än inte lika bra som Tamrons 28-75/2.8). Nackdelen är väl ljusstyrkan.
 
Tack för hjälpen. Jag ska låna hem en D70 och testa den som en galning och kolla in kitoptiken men det där teleobjektivet är på tok för dyrt för min budget men jag såg ett annat objetiv. Detta: Tokina AT-X AF 80-200/2,8. Det är stort och tungt men verkar vara till ett vettigt pris. Någon som har någon erfarenhet av detta objektiv?
 
Jag testade en Tokina AF AT-X 80-200/2.8 på min D70 för ett tag sedan och jag blev inte tillfredställd med resultatet. Nu var det visserligen en lite äldre version av det som jag testade och de nyare versionerna kan säkerligen vara bättre.
Sen kan det ju mycket väl varit något fel med just det exemplaret åxå.

Här är några bilder (om nu min webserver funkar som den ska efter uppgradering av uppkopplingen):
http://dumbo.mine.nu/bilder/Tokina_80-200_2.8/

Du kan få en begagnad Nikkor 80-200/2.8 för samma pris eller tom lite billigare. Det är definitivt ett bättre köp, även om nyare versioner av tokinan kanske presterar bättre. Nikkor 80-200/2.8 är ett mycket bra objektiv.

Sen finns det ju ännu billigare, men ljussvagare, alternativ åxå förstås.
 
En tanke är att vänta till februari om du har tid. Då släpps troligen Nikons D200 - efterföljaren till D100. Enligt rykten kommer den ha samma sensor som D2X - alltså 12.4 MP
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.