Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

20D eller 1D mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

Northbeach

Avslutat medlemskap
Hej

Ska snart byta från analogt till digitalt.
Är det värt pengarna att satsa på en 1d mark II eller ska man köpa en 20d.

Ge mig lite anledningar att välja den ena eller den andra.

mvh
Jocke

Har du några objektiv? Om du har en begränsad budget tycker jag du ska satsa på en Canon 20D och några objektiv.

vad och hur skall du fota?? berätta lite mer om hur du tänka använda kameran så kan no jag och andra här hjälpa dig

//J

Northbeach skrev:
Hej

Ska snart byta från analogt till digitalt.
Är det värt pengarna att satsa på en 1d mark II eller ska man köpa en 20d.

Ge mig lite anledningar att välja den ena eller den andra.

mvh
Jocke
Köp en 20 D och fota på med den. En Mark två har du bara nytta av om du fotar professionellt i kritiska miljöer som kräver driftsäkjra prylar. Själv skulle jag inte lägga de belopp professionell utrustning kostar idag. Utvecklingen på digital fotografi är alltför långt ifrån sitt D-max. Det finns fortfarande mycket kvar att göra på dynamiskt omfång och upplösning. Dessutom känns det som om priserna är på väg ner till analoga nivåer inom c:a 3-5 år. Man skall vara medveten om att den analoga fotografen inte behöver skämmas för tex en F90x. Det är en kamera med över 10 år på nacken, men har ändå prestanda som står sig jämförelsevis med moderna digitala systemkameror som kostar det tio-dubbla.

Om du är känslig för extremt tunga kameror ska du inte köpa en 1D mark II. Den är grymt tung.

En fördel med 1D mark II är den något större sensorn (1,3X).

Jag har ännu inte hittat några fler nackdelar än priset på min 1D mark II.
Den är ruggigt snabb och det är helt klart en fördel med digitalt framför dia när det blir lite svårexponerat.

Jag planerar att köpa en 20D som andrakamera men ska då ha ett batterigrepp för att få en lite större kamera. Utan batterigrepp så känns den lite liten.

20D klarar inte f8 optik. Så en f4 glugg med 2x konverter är kört.

1,3x och 1,6x förlängning på objektiven. Använder du mycket tele så är det bra gillar du vidvinkel så ställer det till en del problem.

MVH
Magnus

Jag har både 20D och Eos 1D mark II och jag kan inte hitta några argument för att du ska köpa 1DmkII.

20D har samma bildkvalitet som 1DmarkII och är tillräckligt snabb och hållbar för de flesta situationer. Dessutom passar fler intressanta objektiv till kameran som inte funkar på 1DmkII, t ex Sigma 18-50/2,8 eller Canon EF-S 10-22.

Spara istället pengarna och satsa på optik eller ha dem beredda när Canon släpper nått bättre i framtiden. Jag skulle gärna ha en 12 megapixelkamera.

Även jag har de här funderingarna (skall byta från EOS 30).
En viktig sak för mig är snabb och säker autofokus, vilekt skulle tala för en 1DmkII, kanske i kombination med 24-70L. (Men det blir ju rätt mycket pengar...)

Jag antar att även 20D får bra autofokus med 24-70L, men vidvinkeln blir ju lidnade då. Någon som testat sigmas 18-50 2.8 och kan uttalas dig om såväl bildkvalitet som fokushastighet jämfört med 24-70?

Autofokushastigheten i 20D är snabb så det behöver du inte vara orolig för. Skillnaden mot 10D är stor.

Visst tappar du vidvinkel med 24-70 men för mellanskillnaden får du en 16-35/2,8 och en massa annat godis. 10-22:an är en riktig goding om du inte behöver ljusstyrkan.

20D, 10-22, 20/2,8, 24-70/2,8 kan vara ett trevligt paket. Kvalitet rakt igenom.

Sigmas 18-50/2,8 tappar lite i skärpa på full glugg men med tanke på priset så...

Oj, oj, oj...

... vad mycket svar jag fick på kort tid. Tackar, Fotosidan är ju helt underbart.

Jag fick lite vatten på min kvarn, var nämligen inne på att köpa en 20D men ville kolla med er hur ni tänker.

Jag resonerar nog likadant som herr Fröderberg:
"Spara istället pengarna och satsa på optik eller ha dem beredda när Canon släpper nått bättre i framtiden. Jag skulle gärna ha en 12 megapixelkamera."

Tack för er tid!

/j

ANNONS