Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

20D el, D100?

Produkter
(logga in för att koppla)

faffa

Medlem
Hej har bara en enkel fråga rent teknikmässigt vilken är att föredra canon 20D el, Nikon D100?

och ja jag vet att 20D har högre mp och fler bilder i sekvenstagning men förutom det, tänkte mer på hållbarhet/tillgång till vettiga(billiga) objektiv och annat...

Tacksam för alla svar eftersom jag har ca 3 veckors erfarenhet av att fotografera med system i någon form. för att vara ärlig så all fotografering om vi inte räknar ströbilderna med kompaktkameror;)

och ja det kommer bli öppet "krig" mellan canon folket och Nikon folket jag vet;)

först tycker jag du skall titta på din omgivning, har dom Canon eller Nikon. mankan låna/testa objektiv av varandra för att vet vad man skall leta efter i objektiv/tillbehörs väg.

sedan är det inte bara MP som man skall titta på.. Brus vig lite högre ISO kan vara värt en koll på oxå. tror 20D är bättre på Högre ISO än vad D100 är.

sedan oxå känna på dom och se vad som känns bäst i handen, hur reglage mm ligger ...

med tanke på att du kör Canon idag så tror jag det automatiskt blir smidigare övergång både praktiskt och ekonomiskt.

har kör stenhårt på nikon själv men jag ser hela situationen och är inte insnöad på nikon..

hade jag valt mellan 20d och d100 hade jag valt 20D

för att jag trivs bättre med 20d plus att du redan har canonutrustning..

Tack för dina 2 cents;) problemet är ju att dom få jag känner som kör med systen digital är ca 50/50 vad det gäller märke så...
och ja just ison det är ett stort ? för mig även om det i dags läget inte spelar så stor roll för mitt fotograferande med min minimala kunskap om foto men senare när man förhoppningsvis börjar lära sig lite mer så kan det bli en stor grej om jag väljer D100 med sina max ISO200...

Tack än en gång för ditt snabba svar sånt gillar jag;)

Stay safe //Mattias

faffa skrev:
simon du som kör nikon som du säger vad är det som gör att du skulle gå på 20D?

tjaa.. det är en canonkamera som jag drivs ganska bra med..
Den har ett utförande som är en blandning mellan 1D serien och amatörserien..
tumhjulet och knapparna är relativt trevliga..

20D har mer användbar färgåtergivning än D100.. Jag må vara ung men jag har fotat mycket med de flesta nikon och canon systemkameror och jag tycker att 20D samt D100 båda har bra färgåtergivning och allt sånt där och är trevliga kameror i allmänhet men jag tycker att 20D levererar lite bättre och mer användbart material..

visst, pixlar är inte allt men 20D har högre upplösning, lägre brus och mer användbar färgåtergivning.. att jag sedan trivs bra med 20D gör att det blir mitt val av dessa två modeller.

20D är också en nyare och något modernare kamera.

det råkar iof vara så att under den perioden jag fotade mycket med 20D så använde jag bara L-gluggar.. under den korta tid jag lånade en D100 hade jag förvisso BRA men knappast "proffesionella" objektiv.

detta förändrar dock inte mitt val.. 20D är kameran jag föredrar

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto