Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

20D - blixt, slutartider och bländare

Produkter
(logga in för att koppla)

Gutta

Aktiv medlem
Hej!
Jag har stött på något jag inte riktigt begriper. Har en 20D och en 2.8 optik. När jag halvtrycker på avtrycket i P-läge får jag ju en tid och en bländare som jag sedan kan justera med ratten vid avtrycket. Exempel: får tiden 1/60 och 2.8, om jag då vrider på ratten så kan jag istället få 1/30 och 4. Problemet uppstår när jag fäller upp blixten och exempelvis får 1/60 och 4. Då vill jag vrida ratten så jag istället får 1/125 och 2.8(blixten ska ju synka upp till 1/250?) men detta går inte. Växlar jag då över i A-läge(bländarförval och tidsautomatik) för att fixa det så händer istället förljande: Då får jag tider och bländare som motsvarar utan blixt(tror jag), exempelvis 1/15 och 2.8. Mäter kameran inte likadant i det läget eller vad händer...Och hur ska jag lyckas få 1/125 2.8 istället för 1/60 4.0 i P-läge, eller går inte det?
Med reservation för felräkningar i slutar och bländarsteg, men problemet framstår tydligt?
Taxam för jälp!

//Jerka
 
Så här gör jag när jag kör med blixt.

Jag väljer bländare efter önskat behov och så att blixten orkar fram. Sedan väljer jag den slutartid jag behöver för att få med omgivande ljus i bilden, så att även bakgrunden syns. Motivet blir sedan upplyst av blixten. Kameran står i M-läget.

När jag använder upplättningsblixt är förfarandet det samma, men skillnaden är att jag ofta ställer ned blixten 1-2 steg i styrka, med FEC-funktionen. Det innebär att när jag kör med extern blixt på min 300D, så kan jag även använda higspeed synk, vilket gör att jag kan vända kortare slutartider än 1/200 s. En solig dag behövs detta oftast om jag inte vill sätta gråfilter på optiken. Kameran i M-läget.
 
Tack för svaret. Med det sagt så är det saker jag redan vet om än inte behärskar. Det jag vill veta är varför kameran gör som den gör. Den ger mig olika mängd ljus med sina olika kombinationer beroende på om jag kör P eller A. I min ordnade värld borde det inte vara så. Och som sagt varför kan jag inte förskjuta från 1/60 4.0 +blixt till 1/125 2.8 + blixt i P-läge. Det vill jag veta?


Edit: stavfel
 
Tack Magnus! Det var halva sanningen...eller rättare hela sanningen på ena frågan(mycket lugnande dessutom!). Då återstår: Varför jag inte kan justera slutar och bländarkombination med ratten vid avtrycket så som man kan om inte blixten är på. Någon?
 
20-d med blixt

i p-läget jobbar alltid canons kameror med tanke på rena blixtbilder o då kan du endast få andra värden genom att ljuset ändras.i de övriga av,tv o m jobbar kameran med blixten som upplättning,så har det alltid varit på canons kameror sedan eos-650 kom.du kan ju alltid ställa dina världen manuellt om du absolut vill ha de värdena.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.