Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

2 Blixt frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

Rodney

Aktiv medlem
Hej. min datar crashade nyss o jag hade skrivit värsta långa frågorna :( här kommer dom i korthet igen.

Hur ska jag smartast styra blixten med en kabel mellan kameran och blixten, vilken kabel ska man ha, jag har hittat ett par olika men vilken rekomenderar ni ?

Hur ska man bäst köra blixten trådlöst ?
Är det med en till SB-800 eller ska man köpa en SB-600 eller vad ska man ha, radiosändare ?

Jag har en Nikon D70 och en SB-800

Vilket avstånd från kameran gäller det?

För korta avstånd (upp till 1 meter från kameran) så kan du köpa min SC-17 billigt.

Eftersom du har en SB-800 redan så kan du styra den via commander mode med den inbyggda blixten i D70. Skulle du behöva en till blixt så kan du köpa en SB-600 (eller en till SB-800 beroende på hur mycket du vill spendera).

Eftersom du har en SB-800 redan så kan du styra den via commander mode med den inbyggda blixten i D70.
Räkna dock med att få spill i från styrblixtarna om du gör på detta sätt. Spillet var tillräckligt störande för att jag skulle köpa en SC-28 kabel för att styra SB-800an istället.

Tanken är att köra med kabel 1 - 1.5 meter typ.

Sen så tycker jag att det är jobbigt om man har blixten bakom ett träd eller nått o den inte tänds när man tar bilden, då pratar vi om anstånd på ca 5 meter kanske. blir det bättre med en till 800 eller hur ska man göra då ?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto