ANNONS
Annons

1Ds MKII

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, det där verkar vara något annat pris. 140 000 yen är 9 300 kr.

Ska kolla upp det ikväll, om jag orkar harva mig igenom japanskan... det tar tid.

Uj, vilken drömkamera!!!

Bildkvaliteten lär vara bättre än mellanformat i ett (nästan) vattentätt småbildshus.

Lite svårt att motivera inköpspriset bara...

abbebus skrev:
Uj, vilken drömkamera!!!

Bildkvaliteten lär vara bättre än mellanformat i ett (nästan) vattentätt småbildshus.

Lite svårt att motivera inköpspriset bara...

Inte om man är reklamfotograf betydligt billigare än en mellanformatare + bakstycke

Coolt!

SD / CF
36x24
EF-S ?! (på ett fullframehus?!)
4992x3329 pixels
RAW: 14,6 MB / fil
45 fokuspunkter
ISO: 100-3200
30sek - 1/8000, X=1/250
4 bilder/sekund

2" LCD TFT, 230.000 bildpunkter
Buffer: 32 JPEG, 11 RAW
30 sek WAV recording
156 (W) x 157.6 (H) x 79.9 (D) mm Samma som 1Dmk2)
1215gram (5 gram lättare än 1Dmk2)

Verkar vara exakt samma hus som 1Dmk2.

Senast ändrad:
Det verkar stå månad 11 (dvs november) på ett par ställen, men exakt vad som händer då vet jag inte, kan för lite kanji för att läsa allt.

planned retail date: end of 2004/11
price is not yet set.
wireless file transmitter for it has a release date of the same time with a price of: 1400 euro

Så säger min kanji-läsande kompis.

/Henri

eatfrog skrev:
planned retail date: end of 2004/11
price is not yet set.
wireless file transmitter for it has a release date of the same time with a price of: 1400 euro

Så säger min kanji-läsande kompis.

/Henri

Undrar hur detta påverkar försäljningen av d2x. Undra om 1ds2 kommer sno någotifrån digitala bakstycke marknaden :D

uh!! nu blev det jobbigt.

Var ska jag få tag alla pengar ? ? ?

Stämmer specarna är detta en kamera som jag väntat hela mitt liv på :D ;)

eatfrog skrev:
/Henri

Ujuj.. för samma pengar som en hel 20D ;)

Det är nog inga skräpgrejjor.. utan mer en sådan som brukar finnas till mellanformatarna.. dvs överföring sker med en hastighet av 1 bild/2 sek eller så... Mumma för reklam/modefotograferna..

Pixelpitch:
20D : 6,4 µm (156 px/mm)
1Ds mk2 : 7,2 µm (139 px/mm)
1D mk2 : 8,2 µm (122 px/mm)

1Ds mk2 bör väl då ligga någonstans mellan 1D mk2 och 20D vad gäller upplösning (linjer/mm) och brus.

müsli skrev:
Pixelpitch:
20D : 6,4 µm (156 px/mm)
1Ds mk2 : 7,2 µm (139 px/mm)
1D mk2 : 8,2 µm (122 px/mm)

1Ds mk2 bör väl då ligga någonstans mellan 1D mk2 och 20D vad gäller upplösning (linjer/mm) och brus.

Det där blev nog lite fel, va! Möjligtvis ligger den mellan 20D och 1D Mk II vad gäller brusförhållandet men knappast upplösning mätt i linjer/mm. Du förväxlar med upplösning mätt i pixlar/mm. Med 16,7 miljoner pixlar har ju rimligtvis 1Ds Mk II högre upplösningsförmåga än de båda andra kamerorna med bara hälften så många pixlar i bildsensorn.

Det måste väl tämligen bero på om du mäter i antalet registrerade linjer / mm av sensorn kontra ett visst utsnitt av testkartan som är lika för alla kameror, t.ex. 30x20cm.

Bruset borde i sin sida vara mindre än både 20D och 1D mk2, dels p.g.a. den större pixelarean, dels tack vare nya algoritmer och lärdomar från designen av 20D.

1D mk2 leder i pixelarea, men har inte samma konstruktion och algoritmer som 20D.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar