Annons

1D vs 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

Highweiss

Aktiv medlem
Ok, slänger bara ut en fråga eftersom jag just råkade se två begagnade kamerahus på nätet:

20D för 1195 euro
1D för 1095 euro

Om vi bara för saken skull åtgår ifrån att båda är i bra skick trots att sannolikheten väl är ganska stor att 1D:n är proffskörd så... hur står de sej mot varandra? Fördelar och nackdelar, tankar, kommentarer?

/Andreas

Okje okej, jag börjar själv skriva här då...

Fördel 1D är ju helt klart större sökare och spotmätning, plus att den är byggd som en stridsvagn.

Fördel 20D är att den är nyare och därmed har bättre bildkvalitet. Anything else?

/Andreas

Här är för och nackdelar som jag ser det:

1D:
+ större sökare
+ ursnabb både serietagningen och AF
+ extremt bra byggd,tätad, sitter som en handske.
+ 1,3 crop, bra vid vidvinkel
+ klarar bländare f/8

och framför allt mycket roligare att använda.

- brusigare
- lägre upplösning (inget problem för min del)
- tyngre (kan vara ett plus för ökad stabilitet)

20D
+ bättre bildkvalité, högre upplösning, mindre brus
+ 1,6 crop bra vid tele

- liten sökare

Det finns säkert många fler åsikter om detta men det här är vad jag tycker är de största skillnaderna.

Mvh Hampus

Ah, tack! Kom inte ens att tänka på att kolla om saken varit uppe tidigare...!

Tack Hampus för synpunkterna, jag ska fan i mej ringa på 1D:n genast måndag morgon. om den finns kvar borde ja komma åt att klämma på den lite på onsdag eller så... sen får man se! Högt fps behöver jag inte, trot jag - men spotmätning, 1,3 crop, stor sökare + en hel del annat... jajjamensan! Få se var man landar. Min 300D dog i sommras och efter det har jag funderat på allt från en ny(beggad) 300D, 10D till 20D... (350D faller bort, den verkar vara på tok för liten för mina händer).

Ok, nu har jag lästa massor om 20D vs. 1D - nätet är fult med forumtrådar på båda sidor om Atlanten. Och jag tror att jag i princip har bestämt mej för 1D. Förutsatt att det beggade exemplar som jag just nu är ute efter inte är superhårt proffskört och i övrigt i bra skick. Annars blir det lite paus igen, det verkar nämligen inte finns så rysligt många beggade 1D:eek:r på markanden.

Anyway, jag har en bunt batterier från min 300D kvar - är det så att jag kan köra samma batterier med 1D?

/Andreas

defiant skrev:
att lägga på 1D's plus sida är vädertätningen ..snabbare blixtsynk, kortare sluatrtid.

Japp. Regntätningen är perfekt! Slipper vara orolig, och hålla på med plastpåsar och grejer när man plåtar en hel fotbollsmatch i ösregn...

Plåtade HBK:s UEFA-cupmatch i torsdags på Ullevi i riktigt ihållande hällregn och blåst. Inga problem!

/Daniel

defiant skrev:
man får inte glämma att man oxå skall ha vädartätade objektiv för att skyddet skall bli komplett...

Just det... och 70-200/2.8 som jag inte har är tätat, 70-300/4 som jag har är inte det. Nå, vädertätningen gäller ju en massa andra skarvar också, så lite nytta har man ju av den. Å så kommer tätningen ju inte hög(s)t upp på listan över + med 1D som jag är ute efter.

Daniel - är det så att nya 1D-serien äter BP-511 eller vad de nu heter? Fick nämligen idé från E-Bay där det säljs en massa batterier som enligt försäljarna skall gå till allt från 300D till 1D. Märkligt. Men knappast förvånande, om folk kör med falsk marknadsföring. Nå, folk kollar väl (som jag) innan de slår till.

Tack!

/Andreas

F.ö... vad säger du Daniel om batteri-livslängden? Har du nån rå uppskattning om hur många bilder kameran går på ett fullt laddat batteri, generellt?

Då i torsdags hade jag ett nyladdat piratbatteri från Zebra, och vid 720 bilder bytte jag batteri. Det hade då gått ner en plupp, men inte börjat blinka ännu. Och då hade kameran varit på konstant i ca 2 timmar, och haft på skärmen lite då och då. Men det hade säkert räckt 50-100 bilder till.

Mvh

Daniel

Ok, det låter helt ok, inga probs på den fronten alltså. Om ett batteri klarar... säg 500 bilder och man har ett back-up så har jag svårt att föreställa mej en situation där det skulle bli spänt!

Så ännu en öppen fråga i vs-klassen: Är det nån som har nån uppfattning om hur kontrastomfånget skiljer sig mellan 20D och 1D?

När jag smurfade på nätet fick jag uppfattningen att 1D torde ha bättre kontrastomfång, men jag minns inte var jag såg det och vad faktagrunderna för påståendet var. Det är nämligen en grej som jag retade mej på på min 300d - att kontrastomfånget var snävt.

/Andreas

Viktigt är att gå igenom exemplaret. De 1D jag kör med på redaktionen har displayer som i princip inte går att använda till att se mer än komposition. Eftersom de är så rysligt mycket använda har skärmen slitits genom åren och återger färgerna på ett mycket missvisande sätt. Glöm inte heller att det inte är möjligt att förstora bilden på skärmen. Just det - gammalt blixtsystem (inget E-TTL 2).

Annars är det en underbar kamera.

Joel Marklund skrev:
Viktigt är att gå igenom exemplaret. De 1D jag kör med på redaktionen har displayer som i princip inte går att använda till att se mer än komposition. Eftersom de är så rysligt mycket använda har skärmen slitits genom åren och återger färgerna på ett mycket missvisande sätt. Glöm inte heller att det inte är möjligt att förstora bilden på skärmen. Just det - gammalt blixtsystem (inget E-TTL 2).

Annars är det en underbar kamera.

Fick nu beskedet att kameran tillhört en "allvarlig amatör" som plåtat fåglar. Men nån uppgift om hur många rutor den gått finns inte, det får man tydligen fram i service om man vill betala... den lär se helt fin ut, inga skråmor eller så. Får peta på den senare i veckan. Får se hur den känns.

Nån som vet nått om kontrastomfånget?

/Andreas

matnyttige skrev:
Är inte bildkvaliten viktigast? Eller för att citera en stor svensk kameramärkes slogan "Det är resultatet som räknas".

Tja, i slutändan är det väl bilden som räknas! Men kvaliteten är förstås viktig - precis som att det över huvudtaget blir ett slutresultat. Alltså att kameran är i bra skick och inte dör i ens händer.

Mern det där med kontrastomfång är intressant, för det var en grej som jag störde mej på på 300D. Om det är större på 1D så... prima!

/Andreas

Attans, exemplaret gick... återstår att se hur länge man får vänta innan ett nytt dyker upp. Perkele. Kanske man får tänka om... suck.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar