Annons

1920x1080, 23" eller 27"

Produkter
(logga in för att koppla)

alander

Medlem
Hej

Jag är på jakt efter en hygglig skärm för bildbehandling, och så vitt jag förstår skulle en e-ips duga för mina behov. Min första tanke var en Dell u2312 men sedan såg jag att med ett måttligt prispåslag får man en 27" Acer s275HLbmii. En anledning till att 27-tummaren är relativt billig är förstås att upplösningen fortfarande är 1920x1080. Är det ett problem? Är det bättre att hålla sig på 23" och ha fler pixlar/tum? Vad säger ni som vet?

Skärmen du frågar om verkar snarast vara en TV... kolla på tvn du har om du vill redigera bilder på den...

Kör 24" Dellen och det är största pixelstorlek jag kan tänka mig...

Jag har själv lagt beställning på en Dell UltraSharp U2713HM sent igår natt, denna jag sitter vid nu är på väg att ge upp och 20'' är på tok för litet.
Jag valde en 27''-are för att få rejält hög upplösning (2560x1440), och inbillar mig att färgrymd, ljusstyrka, och justeringsmöjligheter ska vara klart tillräcklig för mitt fotoredigerande. Även om mitt val var ngt hastigt taget, och jag behöver ha leverans snarast möjligt, så ser jag det som hyfsat väl investerade pengar om monitorn hänger med i 4-5år.

En anledning till att 27-tummaren är relativt billig är förstås att upplösningen fortfarande är 1920x1080. Är det ett problem? Är det bättre att hålla sig på 23" och ha fler pixlar/tum?

Dels är det en smaksak, dels är det en fråga om behov. Själv har jag en 27-tummare på 1920x1200 pix och en 22-tummare på 1680x1050 pix, och för min del känns det optimalt när jag sitter med huvudet ca 1 m från båda skärmarna.

Fler pixlar, läs 2560 pix på 27-tummaren är inget som jag skulle vilja ha - det skulle kännas alldeles för plottrigt, och jag skulle därför inte heller vilja ha 1920 pix på 22-tummaren.

Till en 30-tummare hade det kanske suttit bra med 2560 pix, men nu har jag som sagt valt att använda två skärmar samtidigt, en ganska stor och en mindre. Det fungerar ypperligt när man använder program som kan utnyttja två skärmar, i mitt fall Lightroom och Zoner.

Jag håller inte alls med om att 1920 pix skulle ge en på tok dålig upplösning på en 27-tummare, men det är nog en smaksak. Däremot håller jag med den som skrev att man snabbt vänjer sig vid stora skärmar.

Upplösningen är förstås bara en del av egenskaperna. Färgåtergivningen, maximala svärtan och homogeniteten är andra viktiga faktorer.

Grundliga och relevanta tester finns på bland andra www.prad.de (på tyska och engelska) och www.flatpanels.dk (danska och engelska).

Ett oumbärligt tillbehör till skärmen är förstås en kalibreringsutrustning, som kostar från en tusenlapp och uppåt ;-)

Senast ändrad:
Fler pixlar, läs 2560 pix på 27-tummaren är inget som jag skulle vilja ha - det skulle kännas alldeles för plottrigt, och jag skulle därför inte heller vilja ha 1920 pix på 22-tummaren.

Hur menar du nu, upplösning är en grej och storlek på ikoner är en annan grej! När jag surfar har jag ett finger på Ctrl och zoomar in och ut för att få lagom storlek... Upplösningen på min "extraskärm" är 2048x1152" på 23" och inte det minsta plottrig när allt är inställt som jag vill ha det..

Tack för alla synpunkter! Det blir definitivt en Dell 23-tummare, vi har flera stycken på jobbet och jag tycker att det verkar vara en trevlig skärm.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto