Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

18-55is +50mm vs 18-50 f2.8 (canon)

Produkter
(logga in för att koppla)

enNiclas

Ny medlem
Går i funderingar om att skaffa en digital systemkamera. Det lutar just nu åt en Canon 1000d alt 450d. Jag är dock lite tveksam kring val av objektiv. Det jag står imellan är att välja kitgluggen 18-55 is samt komplettera med en ljusstark 50mm 1,8 eller att köpa endast en Sigma 18-50 f2,8/Tamron 17-50 f2.8. Vad skulle ni välja och varför?

Många gillar Sigmat för att det är ljusstarkt. Har sett många bra bilder tagna med det. Men själv skulle jag aldrig släppa IS, och speciellt inte med Canons kit 18-55 IS som är riktigt bra, till skillnad mot det tidigare som saknade IS. 3.5 vs 2.8 som största bländare ska vägas mot IS som i många (men inte alla) fall ger upp till 3-4 tidsteg. Valet var lätt för mig iaf.

Vill du kunna utvecklas köper du 450:n som huserar en massa gottis att växa med a'la XXD serien, till skillnad mot 1000D som är bra, men samtidigt en mer utpräglad instegskamera.

Vänta med det fasta objektivet, även om det är prisvärt. Oavsett hur du väljer så kommer de första veckorna ge en massa insikter som du kanske inte hade förutsett.

Jag skulle välja en ljusstarkare zoom, eftersom det skulle förenkla tillvaron genom färre val, och därmed ge tillfällen till fler bilder.

Jag skulle nog ta kitgluggen, den är ju nästan gratis.

Fota sedan en tid. Kanske upptäcker du att det är telezoom du behöver, eller ett makro, eller en extern blixt. Eller så behöver du verkligen en bättre normalzoom och då kan du ju fundera på vilken som skulle passa. I så fall bör du kunna sälja din kit-glugg för åtminstone några hundralappar.

50/1.8 är en trevlig glugg men personligen använder jag sällan min, det är så sällan den brännvidden är lagom.

Mvh
Ander

Tack för era svar! Har resonerat en del och det lutar åt att börja med kitobjektivet 18-55is, av de bilder jag sett verkar den ge tillräckligt bra kvalitet för mina krav. Kanske välja 450d med kitobjektivet och skippa 50mm 1,8 (eller liknande) tills vidare. Nåja, ös gärna på med fler åsikter, erfarenheter osv! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar