Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

18-200/3,5-5,6 IS upplevs skarpare än 70-200/4

Produkter
(logga in för att koppla)

Orfeous

Aktiv medlem
Halloj!
När jag köpte mitt 70-200 hade jag ett hopp om hopp om att få ett lyft i mina bilder eftersom 70-200an har L-optik och ger lite annorlunda färger samt kortare skärpedjup vid längsta brännvidden.

Men jag upplever att mina bilder blir skarpare och "bättre" med 18-200an än med 70-200an som dessutom har problem att fokusera om man switchar om till 3m fokus limitern då motivet är typ 5 meter bort.. slår man till 1.2m så hittar fokus iaf motivet.

Fokus hamnar dock inte alltid på rätt ställe har jag märkt, t.ex jag fotade ett porträtt på ett ansikte ifrån sidan i profil. Skärpan hamnade bakom ansiktet på kragen längst bort :) jag satte fokuspunkten på ögat! märkligt.

Om jag tagit en bild 10 meter bort på någon person i fullkropp så har fokus/skärpan hamnat mestadels på marken i gräset trots att jag satt skärpan på ansiktet. Visserligen har kroppen varit lite skärpa på men mest i gräset.

Använder en 50D

Är det handhavandefel eller vad är det frågan om? är jag för kräsen gällande skarpa bilder?
Har provat både snabba tider och lite längre men ingen direkt skillnad.
 
Det kan vara fel på objektivet.
Men också handhavande.
Du bör testa med att fotografera mot en plan yta som är vinkelrät mot kameran.
Sätt upp en tidningssida på en vägg och fotografera den på f:4 i bra ljus. Använd stativ el. ett fast stöd för kameran. Texten ska vara skarp utan ludd om objektivet fokuserar rätt.

Här finns en metod för att testa fram eller bakfokus.
Läs noga och genomför testet enl. anvisningarna om du ska testa objektivet.
http://focustestchart.com/focus21.pdf

J O

Om objektivet är nytt och det visar sig att det felfokuserar så åtgärdas det på garantin via återförsäljaren.
Om det är begagnat så får man bekosta justeringen på verkstad själv.
 
Mitt EF 70-200 mm f/4L IS USM gav konstigt suddiga bilder för några år sedan. Det visade sig vara en lins som satt löst inne i objektivet. Sen den fick ny fästring är det lika snorskarpt som det ska vara igen.
 
Du bör också testa om det går att få skarpt i liveview, t.ex mot en husvägg på distans. Om inte det funkar så är det ju uppenbart att objektivet är defekt. Annars bör det räcka med en justering av fokussystemet, mot ditt kamerahus.
 
Hur gör du när du tar en bild? hur stilla är du från det att du låst fokus tills du trycker av? fokuserar du och sen omkomponerar så tappar du ju fokus.. med så kort skärpedjup ska det inte stor rörelse till för att flytta skärpan..
 
Om objektivet är nytt och det visar sig att det felfokuserar så åtgärdas det på garantin via återförsäljaren.
Om det är begagnat så får man bekosta justeringen på verkstad själv.

Objektivet har jag kört helt nytt ifrån ett svenskt företag.. undrar om de inte var av Rajala kanske..
Det här med fokuseringstestet ska jag kika närmare på.

Jag tror mest att det är handhavandefel men.. jag är inte riktigt säker :)
 
Mitt EF 70-200 mm f/4L IS USM gav konstigt suddiga bilder för några år sedan. Det visade sig vara en lins som satt löst inne i objektivet. Sen den fick ny fästring är det lika snorskarpt som det ska vara igen.

Har DU exempelbilder på före och efter? Nu har ju du visserligen bildstabilisering som kan underlätta vid handhållet men.. tänkte om du kunde visa vad du själv menar med att bilder blev suddiga.
 
Du bör också testa om det går att få skarpt i liveview, t.ex mot en husvägg på distans. Om inte det funkar så är det ju uppenbart att objektivet är defekt. Annars bör det räcka med en justering av fokussystemet, mot ditt kamerahus.

Tack för tipsen!
Ska först eliminera handhavandefel ;) tror jag har för långa slutartider vid de längre brännvidderna.
Men dessa problem sker inte med mitt 50mm 1.4 USM inget IS där inte men ändå blir bilderna
skarpa och rätt fokusering även vid största bländare 1.4. Relativt långa tider också för handhållet..
~1/30s-1/60s

Vet inte om det är rörelseoskärpa eller skakningsoskärpa jag upplever på de bilder som blir oskarpa.
En del tider ligger på 1/200s

Fått höra att jag MINST bör ha 1/600s för att minimera risken att få oskärpa.
 
Hur gör du när du tar en bild? hur stilla är du från det att du låst fokus tills du trycker av? fokuserar du och sen omkomponerar så tappar du ju fokus.. med så kort skärpedjup ska det inte stor rörelse till för att flytta skärpan..

Jag försöker stå så stadigt jag bara kan med ben och armar stödda emot kroppen i som en låst ställning.
håller andan :) sen fokuserar jag på ögat om det är porträtt, komponerar om och tar bilden.

Med mitt 50mm funkar ju detta kalas.. dock inte med 70-200an tycker jag.

kanske måste jag börja använda stativ.. typ enbensstativ för att "slippa" släpa med ett trebensstativ som tar lite extra tid att fälla upp osv :)
 
Önskar att få se bilder postade av er vad ni anser vara skarpa bilder!
Framförallt porträtt vilket jag tycker om att fota mest.

Jag har aldrig lyckats få det där superskarpa ögat med riktigt skarp struktur på huden där man
verkligen kan se porer osv...
 
Exempelbilder jag tog sommaren 2011
tråkiga motiv kan tyckas men.. jag försökte mestadels fånga stunden.. lite mer mingelbilder typ :p

Som syntes är det varierade tider pga den riktigt starka solen samt motljus.
Labbade massor med slutartider, isotal, ljusmätmetoder osv... varierade resultat.

https://www.dropbox.com/sh/k47161qhh63je8y/ItNbmVH9jS

bilderna är direkt från kameran och valde att bifoga jpegbilderna

Tycker inte att dessa bilder är skarpa nånstans.. fokusen/skärpa ligger endast på helt fel ställen t.ex nere i gräset istället för på personerna eller i ansiktet.. har ändå rätt korta slutartider på vissa så jag tycker ju att de borde frysas. Men som sagt kanske handhavandefel ;)

Var dessutom tvungen att använda 1.2m limitern istället för 3m.. den sistnämda hittade inte någon fokus.
Motiven var ju ibland ett par meter bort.

Synpunkter? är jag den handhavande orsaken så kom gärna med instruktioner/tips hur jag ska göra med detta objektiv och min 50d för att slippa detta. Så att jag lär mig liksom.

50mm's och 18-200 är det aldrig några problem med.
näst intill iaf ;)
 
Det är svårt att utvärdera via bilderna om det är något fel på objektivet.
Det kan handla om rörelsoskärpa (för lång tid), felfokus eller annat handhavande.
Dessutom är en del bilder skarpa.
Men det är inte uteslutet att objektivet bakfokuserar en del.


När du testar så MÅSTE du använda stativ eller rigga upp kameran stadigt, helt enkelt för att utesluta skakning eller vibrationsfel.
Du ska även använda f:4 (för minsta skärpedjup) och testa olika avstånd och brännvidder.

Krångla inte till med föremål och lutningar som gör att fokuspunkterna fäster utan att du vet exakt var på motivet.

Räkna inte heller med att zoomen på pixelnivå (100%) är lika skarptecknande som det fasta 50 mm objektivet.

Lycka till med "felsökandet"
J O
 
Mina bilder som blev suddiga när mitt 70-200 var trasigt var konstigt suddiga. Kunde vara skarpa vid ena sidan men suddiga vid den andra, trots samma avstånd till motivet. Men jag förstod att nåt var fel när det klonkade inuti objektivet när jag vände på det.

De bilderna har jag nog raderat vid det här laget.

Om du kan se några porer i den här bilden är väl tveksamt, men då är den ju också nedskalad till två megapixel för webalbumet och dessutom fotograferad när personen ifråga springer förbi så fort han orkar.
 
Det är svårt att utvärdera via bilderna om det är något fel på objektivet.
Det kan handla om rörelsoskärpa (för lång tid), felfokus eller annat handhavande.
Dessutom är en del bilder skarpa.
Men det är inte uteslutet att objektivet bakfokuserar en del.


När du testar så MÅSTE du använda stativ eller rigga upp kameran stadigt, helt enkelt för att utesluta skakning eller vibrationsfel.
Du ska även använda f:4 (för minsta skärpedjup) och testa olika avstånd och brännvidder.

Krångla inte till med föremål och lutningar som gör att fokuspunkterna fäster utan att du vet exakt var på motivet.

Räkna inte heller med att zoomen på pixelnivå (100%) är lika skarptecknande som det fasta 50 mm objektivet.

Lycka till med "felsökandet"
J O

Tack för dina synpunkter, jag ska kolla på det där vid tillfälle!
Mest intresserad av om fokus hamnar på rätt ställe. Ska bli kul att undersöka saken.

Men vilka slutartider bör jag använda vid handhållet för att inte åstadkomma skakningsoskärpa?
 
Mina bilder som blev suddiga när mitt 70-200 var trasigt var konstigt suddiga. Kunde vara skarpa vid ena sidan men suddiga vid den andra, trots samma avstånd till motivet. Men jag förstod att nåt var fel när det klonkade inuti objektivet när jag vände på det.

De bilderna har jag nog raderat vid det här laget.

Om du kan se några porer i den här bilden är väl tveksamt, men då är den ju också nedskalad till två megapixel för webalbumet och dessutom fotograferad när personen ifråga springer förbi så fort han orkar.

Aha, mitt objektiv skramlar inte iaf :)
tror bara det är handhavande fel som sagt.. kanske kräver detta objektiv mer av fotografen för att det ska bli bra? kanske ett studioobjektiv där man kan flasha på med blixtar och ha en ljus miljö.

några porer ser jag inte men jag tycker helt klart att människan är o fokus och relativt skarp.
har du kikat på mina bilder som jag lagt upp i länken här ovan?
 
Tack för dina synpunkter, jag ska kolla på det där vid tillfälle!
Mest intresserad av om fokus hamnar på rätt ställe. Ska bli kul att undersöka saken.

Men vilka slutartider bör jag använda vid handhållet för att inte åstadkomma skakningsoskärpa?

Det finns en enkel tumregels som man kan använda med en stor nypa salt.
För att räkna ut längsta exponeringstid utan skakningsoskärpa.
För crop-kameror så blir tiden 1/ brännvidden/1,6.
T.ex zoomen inställd på 200mm. Tiden blir då 1/200/1,6 alltså ca 1/300 sek.
Eller t.ex med ett fast objektiv med brännvidden 50mm. Tiden blir då 1/50/1,6 ungefär 1/80sek.
Men med dagens högupplösta sensorer så är det tveksamt om man klarar dessa tider.

Flickorna som dansar bör man kunna frysa med ungefär 1/500 sek. Men då kanske det ändå blir lite luddigt när man kollar pixlarna i 100%. Men för vanligt tittande eller till utskrifter så behöver man nästan aldrig extrem pixelskärpa.
 
Jo, jag har kollat på bilderna. Lite oskarpa på grund av fokus aningen utanför där det skulle vara tror jag några bilder är, men flera tycker jag är bra.

Här är en annan bild, som också är tagen med ett 70-200 mm, låt vara det ännu bättre EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM. I originalbilden kan man räkna ögonfransarna, om man vill. Taget med en 7D bakom objektivet.
 
Haft inne mitt 70-200 nu på service hos intervison :)
där konstaterades att fokus låg bakom motivet mellan 70-135mm.. inte konstigt att jag haft problem :)
detta är nu justerat och även skärpan är kontrollerad och ska vara skarp..

spännande :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.