Annons

"Brusiga" bilder med Nikon D7100

Produkter
(logga in för att koppla)

Mellisbellis

Ny medlem
Hej! Jag har länge upplevt att bilderna från min Nikon D7100 har ett brusigt filter över sig. Oavsett vilka manuella inställningar jag har, vilka ljusförhållanden det är, blixt/ej blixt så ser resultatet ut som att man skulle haft ett väldigt högt ISO-värde. Jag har testat att rengöra sensorn, ändrat diverse inställningar och bytt mellan olika objektiv men inget tycks fungera. Jag upplever också att kameran har svårt med autofokus och väljer att fokusera på helt fel punkter samt att det är svårt att få till helt skarpa bilder med manuellt fokus.

Är det någon som vet vad problemet kan tänkas vara? Eller har livslängden för kameran helt enkelt gått ut.
Bifogar en bild som visar "bruset" trots mycket ljus vid fototillfället.

Bilagor

• DSC_1836.png
    DSC_1836.png
    8.5 MB · Visningar: 97
  • Skärmbild 2025-03-19 144322.png
    Skärmbild 2025-03-19 144322.png
    1.1 MB · Visningar: 90
Hej

Om du har möjlighet att bifoga den ursprunliga NEF- eller jpeg-filen så kan man titta närmare i den och se hur det ser ut med inställningarna.

Hittar inte mycket brus i den bilden. Det ser däremot ut som om det kan vara att dina inställningar inte är optimala vad gäller AF och slutartider. Bifoga eller länka till en originalbild så får du veta mer ( som föregående talare sa.) Det verkar dessutom som om du antingen siktat på hunden bakdel eller använt en massa fokuspunkter som valt att göra det! Med den kameran är det AF-c och enbart mittpunkten (eventuellt mittpunkten + några precis intilliggande om det finns som val) som gäller för actionfoton plus förstås att sikta rätt med den valda punkten.

Senast ändrad:
Här kommer ursprunglig jpeg. Det är möjligt att jag hade något för högt ISO-värde men i övrigt kan jag inte förstå om man kan tänka annorlunda, ni får gärna ge era tankar om ni ser något.

Annars låter ditt svar väldigt rimligt Tony, att det är alldeles för mycket fokuspunkter (men kan även vara att jag har siktat fel såklart). Upplever det lite som att jag och kameran bråkar med varandra vad gäller fokuset samtidigt som jag ofta fotar med autofokus. Så det är möjligt att det egentligen inte är "bruset" som stör mig utan snarare att fokus hela tiden blir felriktat och därför upplevs inte bilderna som 100% skarpa.

Bilagor

• DSC_1836.JPG
    6.9 MB · Visningar: 60
Att fokus ligger lite fel är uppenbart, men det ser ut som om det är något mer, inte brus direkt, men...

Jag använder relativt ofta äldre objektiv, på lite äldre digitalkameror, 6-10-12MP ser bilderna bra ut men när upplösningen blir högre, över 14-16MP någonstans, får jag en liknande, vad ska jag kalla det, det är inte brus, grynighet/flammighet kanske?

Är det ett lite äldre superzoom-objektiv du använder?
Jag är inte så säker på att det är själva kameran som är problemet utan det kan vara objektivet.

Du har ISO-500 på bilden. Sänk till ISO-100 och testa om du känner att det känns bättre. Stäng av auto-ISO om det är på.

Om man inte pixelpeepar tror jag inte du ser något brus på en bild i bra ljus med ISO500. Att se brus i bokeh är ännu svårare.

Kan inte heller se att det skulle vara ett objektiv som underpresterar rent optiskt. Däremot kan det vara så att AF-motorn i objektivet inte är lika snabb som hunden.

Jag behöver en bild där det är inzoomat på svansen för att kunna avgöra om den är brusig eller se optiska fel.

Enligt EXIF stod kameran på AF-A, vilket sannolikt inte är optimalt då det bygger på att kameran själv ska räkna ut om den ska köra AF-S eller AF-C. I det här läget lär det vara bättre att välja AF-C direkt. Sedan gäller det förstås att få kameran att fokusera i rätt del i bilden ändå. Nu verkar kameran ha stårr på "Auto area", vilket förvisso är enklarei en mening, men resultatet kan förstås bli att den väljer fel ställe att fokusera på.

Kan inte heller se att det skulle vara ett objektiv som underpresterar rent optiskt. Däremot kan det vara så att AF-motorn i objektivet inte är lika snabb som hunden.
Metadatan säger 18-105@105/5,6 så farten är säkert lägre än proffszoomarna, men man kan göra en del för att ge prylarna en så bra chans som möjligt ändå.
Jag behöver en bild där det är inzoomat på svansen för att kunna avgöra om den är brusig eller se optiska fel.
Du har hela bilden i ett inlägg. Mer inzoomat blir det nog inte.

Du har ISO-500 på bilden. Sänk till ISO-100 och testa om du känner att det känns bättre. Stäng av auto-ISO om det är på.
Med en springande hund? Då blir det ju mörker eller längre slutartid. Objektivet är redan på största bländare vid den brännvidden, så där går det inte att hämta något annat än med ett annat objektiv (eller kortare brännvidd). 1/640 känns inte överdrivet kort, men man kan förstås pröva olika slutartider eller hoppas på att hunden tröttnat på fotografen och börjar mopsa sig genom att lunka fram. ;)

Det är funktionen Active D-Lighting som spökar för dig i detta fall. Prova att slå av den i kamerans meny så ska du se att du får mindre brus.

Vad funktionen gör är att den prioriterar att rädda högdagrarna, i detta fall det solbelysta hustaket i bakgrunden, och lyfter exponeringen (skruvar upp ISO om du så vill) i bildens mörkare områden för att kompensera.

Det är den enda tänkbara förklaringen till denna brusighet vid ISO 500 med din kamera.

Det är funktionen Active D-Lighting som spökar för dig i detta fall. Prova att slå av den i kamerans meny så ska du se att du får mindre brus.

Vad funktionen gör är att den prioriterar att rädda högdagrarna, i detta fall det solbelysta hustaket i bakgrunden, och lyfter exponeringen (skruvar upp ISO om du så vill) i bildens mörkare områden för att kompensera.

Det är den enda tänkbara förklaringen till denna brusighet vid ISO 500 med din kamera.
Det var ett tvärsäkert uttalande. Tyvärr saknar det grund om man studerar metadatan, som istället säger att funktionen var avstängd. Även om den hade varit påslagen så ser ljusmätaren i en spegelreflex rimligtvis inte så långt ut i hörnet, där jag antar att det du tolkar som ett tak finns.

Det var ett tvärsäkert uttalande. Tyvärr saknar det grund om man studerar metadatan, som istället säger att funktionen var avstängd.
Ja helt säker var jag när jag studerade bilden men du har ju helt rätt! Det var ett tag sedan jag använde crop-kameran, behöver uppenbarligen uppdatera kalibreringen av mina förväntningar.

Metadatan säger 18-105@105/5,6 så farten är säkert lägre än proffszoomarna, men man kan göra en del för att ge prylarna en så bra chans som möjligt ändå.

Ett 18-105 har nog inte den snabbaste AF som finns.

Med en springande hund? Då blir det ju mörker eller längre slutartid. Objektivet är redan på största bländare vid den

Jo, ISO 500 behövs säkert i detta fallet

Jag har Nikons 18-105 glugg. På den tiden jag körde med Nikon D80 funkade det helt ok. Sen jag köpte D7200 ligger det i en låda. Det duger inte till 24 mp sensorn eller AF i serietagning. Har jämfört med mina Sigma 17-50 2.8 och 17-70 2.8-4 och Tamron 70-210 4. 18-105 är helt enkelt inte tillräckligt skarp eller snabb för dagens sensorer.

Hey! That sounds super frustrating. If the noise persists no matter the settings and lighting, it could be a sensor issue or internal damage. The autofocus struggling too makes me think it might be wear and tear or a failing sensor. Have you tried a full reset or tested another memory card? Let me check the pics!

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto