Annons

Gamla Raynox-tillbehör

Produkter
(logga in för att koppla)

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Kanske inte rätt forum, hittade inget bättre. Tråden om problem med en Raynox försättslins fick mig att tänka på att jag har en del grejer ligger och skräpar, en Raynox tele- och en vidvinkelkonverter som jag köpte till Ganon G5 runt 2005 bl.a.

Som jag minns det tyckte jag de var rätt bra. Men jag kommer aldrig mer att använda dem. Är det möjligt att nån har användning för dem idag? Eller kan man göra nåt kul med dem? Är inte ute efter pengar, tycker bara att det vore synd att slänga dem. Kanske nån med kompakt kan ha glädje av dem?

Vet inte om de är kompatibla med motsvarade Raynox-konvertrar som säljs nu. De har en gänga och sen behöver man då ett tillbehör för att få fast dem på sin kompaktkamera. För Canon var det ett rör som man på nåt sätt kunde skruva på kameran över objektivet.

Tradera är väl generellt bästa stället att bli av med gamla foto-grejer och dessutom få en slant betalt.

Men om du lägger upp modell-beteckning eller bild på vad du har så finns det säkert någon som är intresserad.. t ex jag själv skulle gärna ta över dina linser förutsatt att det är något jag kan använda med min utrustning.

OK. Jag kan fixa bilder om ett tag. De är knappt använda, men antagligen lite dammiga vid det här laget, men de har legat rätt väl skyddade. Inga skavanker vad jag kan minnas.

Modellbeteckningarna är som följer.
Raynox DCR1541 Pro 1.54X, ø67mm
Raynox High Quality Wide Angle Conversion Lens 0.66x, ø72mm

Bakre gängan är 52mm på båda. Inga kartonger eller papper finns kvar, men båda linslocken finns till båda samt två såna där rör som fick dem att passa på G5. Har för mig att rören är third party, var nåt företag som gjorde en massa kluriga tillbehör till Canons kompakter.

Är du intresserad kan jag skicka dem till dig, du är ju en känd medlem. Jag vill ha fraktkostnaden, helst på PayPay. Vad extra du tycker de är värda kan du bestämma själv. Är glad om de kommer till användning.

Jag tyckte bildkvalitén var bra. Men om den håller idag, med tanke på hur mycket kamerorna förbättrats, det vet jag inte.

Ser inte så intresant ut för mig som fotar med vanlig systemkamera.

Lite oklart vad dom kan vara värda idag, ser inte ut att kunna ge mer än några 100-lappar...? Kanske passar bättre till någon som har en kamera liknande den du hade.

Det är inte för systemkameror utan för kameror med fast optik.

Som jag sa gör jag det inte för att få in pengar. Vill inte slänga dem bara. Borde funka även till en modern kompakt, bara man har nåt sätt att få fast grejerna. Har objektivet frontgänga är det ju löst, men så är ju inte alltid fallet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar