Annons

Byta märke eller fortsätta med Canon??

Produkter
(logga in för att koppla)

styyr

Medlem
Hej fotokunniga!

Jag har sedan tidigare ett ej fungerande Canon 5D mark II-kamerahus, och ett par objektiv till Canons EF-system, dels ett par Canonobjektiv och några 3epartare. Jag kommer vilja köpa ett nytt kamerahus ganska snart och tittar runt på olika modeller, Sony A7 IV, Nikon Z f och Canons egna, bla R8. Oavsett val passar mina objektiv inte till husen utan behöver passas med adapter oavsett val av hus/märke.

Det finns för- och nackdelar med husen ovan och jag vet inte än vartåt det lutar, märke och modell. Jag undrar om det finns någon fördel i att köpa Canon igen och använda deras adaptrar för att få EF att fungera till RF, eller om jag lika gärna kan titta åt andra märken när jag ändå köper? Jag vill inte förlora kvalité i funktionen mellan hus och objektiv för att jag valt sämre förutsättningar för en välfungerande adapter. Om det inte spelar någon roll kanske jag provar ett annat märke och köper till en adapter, alt köper in mig på nya objektiv och där verkar Nikon kanske vara dyrast med sin Z-mount? Återkoppling på bäst förutsättningar för bra objektiv i mellanklassen för ovan nämnda märken vore också tacksamt att få!

Tack för råd!
/Johan
 
Hej fotokunniga!

Jag har sedan tidigare ett ej fungerande Canon 5D mark II-kamerahus, och ett par objektiv till Canons EF-system, dels ett par Canonobjektiv och några 3epartare. Jag kommer vilja köpa ett nytt kamerahus ganska snart och tittar runt på olika modeller, Sony A7 IV, Nikon Z f och Canons egna, bla R8. Oavsett val passar mina objektiv inte till husen utan behöver passas med adapter oavsett val av hus/märke.

Det finns för- och nackdelar med husen ovan och jag vet inte än vartåt det lutar, märke och modell. Jag undrar om det finns någon fördel i att köpa Canon igen och använda deras adaptrar för att få EF att fungera till RF, eller om jag lika gärna kan titta åt andra märken när jag ändå köper? Jag vill inte förlora kvalité i funktionen mellan hus och objektiv för att jag valt sämre förutsättningar för en välfungerande adapter. Om det inte spelar någon roll kanske jag provar ett annat märke och köper till en adapter, alt köper in mig på nya objektiv och där verkar Nikon kanske vara dyrast med sin Z-mount? Återkoppling på bäst förutsättningar för bra objektiv i mellanklassen för ovan nämnda märken vore också tacksamt att få!

Tack för råd!
/Johan
Tänker du behålla objektiven så är nog det tråkiga svaret att dom fungerar bättre på ett RF hus med adapter än på en Sony eller Nikon. EF objektiven är minst lika bra som när du sätter dom på ett hus med EF fattning och ibland även bättre på RF.

Vill du ha tätade native objektiv i mellanklassen går Canon bort. Dom har fina tätade ljusstarka objektiv i den högre prisklassen och otätade lite billigare alternativ i den lägre. Mellanklassen får fyllas med EF L-linser. För mig har detta fungerat utmärkt och lider inte av någon brist på alternativ.

Känn och kläm på lite olika hus i prisklassen du önskar. Vilket hus tar du gärna upp och klämmer på igen? Titta också lite extra på vilka brännvidder du är ute efter. Det blir lättare att ge alternativ.

Lite generellt så är Nikon just nu rätt starka på objektiv i mellanklassen och har många spännande alternativ i de längre brännvidderna som är förhållande vis måttligt prissatta. Sony har flest alternativ till sin spegelfria fattning och har kommit med lätta fina konstruktioner (ej i mellanklass ännu). Canon har lite zoomar som sticker ut gällande brännvidder som övriga märken saknar och verkar väl framme inom VR. Gällande vikt på utrustningen så har Sony hunnit längst men Canon och Nikon rör sig också i den riktningen.
 
Jag lämnade 10år av Canon för Fujifilm. Bästa byte jag gjort. Mindre, billigare och roligare att fota med = mer/bättre bilder.
Dock sugen på en Nikon ZF med manuella voigtländer objektiv.
 
Tänker du behålla objektiven så är nog det tråkiga svaret att dom fungerar bättre på ett RF hus med adapter än på en Sony eller Nikon. EF objektiven är minst lika bra som när du sätter dom på ett hus med EF fattning och ibland även bättre på RF.

Vill du ha tätade native objektiv i mellanklassen går Canon bort. Dom har fina tätade ljusstarka objektiv i den högre prisklassen och otätade lite billigare alternativ i den lägre. Mellanklassen får fyllas med EF L-linser. För mig har detta fungerat utmärkt och lider inte av någon brist på alternativ.

Känn och kläm på lite olika hus i prisklassen du önskar. Vilket hus tar du gärna upp och klämmer på igen? Titta också lite extra på vilka brännvidder du är ute efter. Det blir lättare att ge alternativ.

Lite generellt så är Nikon just nu rätt starka på objektiv i mellanklassen och har många spännande alternativ i de längre brännvidderna som är förhållande vis måttligt prissatta. Sony har flest alternativ till sin spegelfria fattning och har kommit med lätta fina konstruktioner (ej i mellanklass ännu). Canon har lite zoomar som sticker ut gällande brännvidder som övriga märken saknar och verkar väl framme inom VR. Gällande vikt på utrustningen så har Sony hunnit längst men Canon och Nikon rör sig också i den riktningen.
Tack för info!

Jag tänker att Canon kanske blir bäst, nu är ju R8 lite prissänkt också. Kan köpa in beggade ef-objektiv till rimliga priser också och där finns ju mycket att välja på.

Tror du det är sämre att välja andra märken, tex Sigma med EF-fattning till Canon R8, med adapter alltså? Sämre än Canon EF-original.

MVH
/Johan
 
EF går att använda med AF på Nikon med tredjepartsadapter, men EF-objektiv fungerar nog bäst på en Canonkamera.

Jag hade bara 3 objektiv varav ett var ett billigt kitobjektiv när jag lämnade Canon för snart 20år sedan, eller lämnade och lämnade har objektiven och en 20D någonstans i ett skåp.
 
Finessen med att använda EF-objektiv med adapter på just kameror med RF-fattning är att det behövs ingen översättning av någonting. R-kameror inkluderar EF-kommunikationsprotokollet från början, som komplement till RF. De kamerorna "pratar" alltså direkt med EF-objektiv lika lätt som med RF. Det enda som behövs är den mekaniska anpassningen av fattning och kontakter som Canons adapter ger.
Till skillnad från på andra märken, där en översättning av Canons protokoll till kamerans och tillbaka måste ske.
 
Ja och Canons EF->R-adapter kommer förmodligen alltid fungera med framtida kamera-uppgraderingar. Med tredjepart kan man aldrig vara helt säker och i bästa fall bara ha ett glapp på ett par månader då tredjeparts-adapterna inte fungerar innan det kommer en uppdatering till adaptern.
 
Tack för info!

Jag tänker att Canon kanske blir bäst, nu är ju R8 lite prissänkt också. Kan köpa in beggade ef-objektiv till rimliga priser också och där finns ju mycket att välja på.

Tror du det är sämre att välja andra märken, tex Sigma med EF-fattning till Canon R8, med adapter alltså? Sämre än Canon EF-original.

MVH
/Johan
Anders och Falumas sätter fingret på det som kan bli ett problem på sikt med tredjepartsobjektiv. För någon kan det vara helt otänkbart att under några månader vara utan sina objektiv. Då är det bättre att gå på orginal. Vissa objektiv från tredjepart var begränsade gällande af i jämförelse med orginal redan när de släpptes. På en R8 som verkligen kan krama ur det sista ur objektivkonstruktioner kan skillnaden märkas mer.
I jämförelse med 5dmkii så får du en prestandaökning med R8 som heter duga. Tror inte du kommer fundera så mycket på om träffprocenten är 99% eller 75%. Eller om du fick 27 eller 40 bilder per sekund :).

Det finns flera tredjepart EF som är riktigt prisvärda och som rimligtvis kommer fungera länge med lite uppdateringar. Jag hade personligen inte varit rädd för att köpa dessa men väljer oftast orginal trots allt.

Dom lite enklare RF konstruktionerna är många gånger förvånansvärt bra. I de fall du kan släppa på tätningen så matchar dom en R8 väldigt väl.
 
Om du tycker att en RF-adapter är en ok lösning så är det ju dessutom fyndläge på beg EF-objektiv. Canons egna funkar utan problem med tex R8, som förövrigt är en supertrevlig kamera - i alla fall om man inte är actionfotograf. Oavsett så kommer det att vara ett stort lyft jämfört med 5Dmk2.
 
Som skrivits så är funktionaliteten med tredjepartsobjektiv osäkert och även om de funkar idag med adapter är det inte givet att de gör det framöver i synnerhet om de inte är de nyaste serierna med docka för mjukvaruuppdatering. Är inte några av objektiven i L-serien är det fråga om man behöver känna sig investerad i Canon nog för att känna sig låst.

Avseende objektiv och kompatibilitet samt utbud av billiga objektiv med nativ spegellös fattning ligger Sony bäst till. Man kan d u i många fall använda sina EF objektiv med en uppsjö av adapters till Sony. Beakta dock att här pratar vi om att blanda olika märken med en tredjeparts adapter så framtiden är aldrig säker.

Man kan även fundera på Nikon då jag uppfattar att F-objektiv är ännu billigare idag än EF och deras 24-70/4 är billig, liten och skarp. Nikon objektiv med inbyggd motor ger AF på Z husen precis som EF på R husen hos Canon.

Jag valde Nikon nyss p g a 200-400/4 i F fattning (på tele tjänar man lite på nativ spegellös fattning), 24-70/4 och bra pris på Z7. Fick det för under 1/3 av priset på Canon R5 och EOS R utan IBIS var inget alternativ.

Man har många alternativ och alla är bra!
 
NiCaSo gör alla bra kameror. Det som skiljer är handhavande och hur dom passar i din hand. Gå in på affär som har dom framme och testa lite. Har du mina händer kommer du köpa en Nikon, har du dina händer (vilket förmodligen är mer sannolikt) så kan det kanske bli något annat.
 
Jag tycker att du ska fortsätta med Canon. Du är förmodligen van vid deras menysystem så en uppgradering går lättare. Själv har jag haft en serie Nikon i nästan 40 år, så mitt råd är inte baserat på märke.
 
Anders och Falumas sätter fingret på det som kan bli ett problem på sikt med tredjepartsobjektiv. För någon kan det vara helt otänkbart att under några månader vara utan sina objektiv. Då är det bättre att gå på orginal. Vissa objektiv från tredjepart var begränsade gällande af i jämförelse med orginal redan när de släpptes. På en R8 som verkligen kan krama ur det sista ur objektivkonstruktioner kan skillnaden märkas mer.
I jämförelse med 5dmkii så får du en prestandaökning med R8 som heter duga. Tror inte du kommer fundera så mycket på om träffprocenten är 99% eller 75%. Eller om du fick 27 eller 40 bilder per sekund :).

Det finns flera tredjepart EF som är riktigt prisvärda och som rimligtvis kommer fungera länge med lite uppdateringar. Jag hade personligen inte varit rädd för att köpa dessa men väljer oftast orginal trots allt.

Dom lite enklare RF konstruktionerna är många gånger förvånansvärt bra. I de fall du kan släppa på tätningen så matchar dom en R8 väldigt väl.

Bra pris och så men det stör att upplösningen i EVF är så pass mager, det är ju en väldigt gammal tidig upplösning, R6II är klart bättre där, Toppad autofokus skickar Canon generöst med även till billiga R10. Förstår att man har större förstoring och kanske ljusare EVF numera men lite snålt kan jag tycka, när man laddar med professionell Autofokus vill man väl se extra bra bilder också, det är ju en av EVF fina fördelar.
 
Bra pris och så men det stör att upplösningen i EVF är så pass mager, det är ju en väldigt gammal tidig upplösning, R6II är klart bättre där, Toppad autofokus skickar Canon generöst med även till billiga R10. Förstår att man har större förstoring och kanske ljusare EVF numera men lite snålt kan jag tycka, när man laddar med professionell Autofokus vill man väl se extra bra bilder också, det är ju en av EVF fina fördelar.
Jag kan bara hålla med men någonstans måste det ju skilja på specifikationerna gentemot dyrare kameror. Det går att hitta flera andra saker som kunde varit bättre som batteritid, avsaknad av ibis, mm. Det som gör R8 till en så prisvärd kamera är att det i stort går att göra samma bilder och video som med en betydligt dyrare kamera. Riktigt vass af och bra sensor. Vägen till bilden blir däremot bekvämare med tex R5mkii eller en R6mkii (minus resor och gimbal där vikt spelar större roll). TS har ju med den betydligt dyrare Sony a74 som möjlig kamera. Då borde även R6mkii kunna vara ett alternativ som är mer i klass med Sonyn.
Jag upplever att TS inte frågar så specifikt kring modeller och specifikationer utan mer kring de olika systemen i helhet. Det är klurigare för då ska vi också ta hänsyn till gammal vana och hur företagen kommunicerar med sina kunder. Under alla rökridåer och märkestrohet tycker jag vi hamnar ungefär så som beskrivits tidigare i tråden.
 
Hej och tack för all värdefull feedback!

Jag har visserligen inte en uppsjö av Canonobjektiv men vill inte lägga för mycket pengar på fotoutrustning utan en lagom peng som ska räcka ett tag och ge valuta. Jag tänkte jag skulle köpa till EF 35mm f2,0 IS USM också kanske beggad, den verkar riktigt bra och rimlig strlk.

MVH
/Johan
 
Hej och tack för all värdefull feedback!

Jag har visserligen inte en uppsjö av Canonobjektiv men vill inte lägga för mycket pengar på fotoutrustning utan en lagom peng som ska räcka ett tag och ge valuta. Jag tänkte jag skulle köpa till EF 35mm f2,0 IS USM också kanske beggad, den verkar riktigt bra och rimlig strlk.

MVH
/Johan
En annan 35:a som är ruskigt bra är denna som dessutom har halvmacro (1:2):
 
Hej och tack för all värdefull feedback!

Jag har visserligen inte en uppsjö av Canonobjektiv men vill inte lägga för mycket pengar på fotoutrustning utan en lagom peng som ska räcka ett tag och ge valuta. Jag tänkte jag skulle köpa till EF 35mm f2,0 IS USM också kanske beggad, den verkar riktigt bra och rimlig strlk.

MVH
/Johan
Tonys förslag är egentligen bättre på alla vis. Det finns dock en sak som talar till förmån 35 2.0. Eftersom du bara har EF objektiv så kan adaptern sitta på huset konstant. Det blir nästan som native fattning :). Jag tyckte det var lite meckigt när min objektivpark bestod av lika många EF som RF. Vill nämna det även om jag själv gladeligen tog det omaket för att få ut så mycket som möjligt av pengarna. Jag har i och för sig hela tiden haft målet att migrera helt till RF, men med marginella skillnader kunde jag istället kört EF rakt av på ett RF hus och tjänat massor av pengar💰.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.