Annons

Byte Nikon Z6 till Sony a7?

Produkter
(logga in för att koppla)

ViewFinder

Aktiv medlem
Hur löser jag byte Z6 till a7 smidigast/effektivast? (Inte varför.)

Jag sitter idag med.
Z-mount:
Z6, 24-70 f4, ZTF adapter. (Kit). Samt ett Z85mm f/1.8.
F-mount:
Irix 15mm f/2.4 Blackstone. AF-S VR NIKKOR 70-200MM 1:2.8G ED. Kenko 1.5x teleconverter.

Vill byta till:
Sony a7iv. Tamron 35-150 f/2-2.8. Sigma ART 85mm f/1.4. Sigma ART 14mm f/1.4.
(Tamron gluggen skulle i princip täcka kit objektivet och 70-200an.)

1. Kollade med en handlare vad jag får i inbyte om jag bara köper all utrustning rakt av. Blev inte så bra för mig! ;)

2. Om man köper en ZTE adapter. Börja köpa Sigma glas med E-mount och använda med Nikon huset så länge, tills man sålt Nikon glasen? När glasen är bytta, byter man huset. Sitter endast med en ZTE adapter över?
Någon som har ZTE adapter? Erfarenheter?

Andra alternativ?
 
Jag har testat en väldigt kort och kunde då inte märka att det var något problem, men det var bara ett 5 minuters test med ett objektiv vill minnas att det var ett 70-200f2.8 Sony E.
Om det finns saker som inte fungerar som jag inte testade eller om det bara fungerar bra med vissa objektiv vet jag inte. Jag vet inte heller hur vädertätningen påverkas eller om adaptern håller för att man går omkring med tunga objektiv i den hängandes och slängandes över axeln.

Mitt korta och väldigt ofullständiga test var i alla fall positivt och det var på en Nikon Z6 (utan II eller III).

Vill minnas att adaptern var ganska billig. Har du någon du kan låna E-objektiv av, så kan du köpa en och testa utan att det blir allt för dyrt.
 
Kolla istället med både Cyberphoto och MPB.com vad du får i inbyte. Dom två handlarna har alltid gett bra priser.
 
Kolla istället med både Cyberphoto och MPB.com vad du får i inbyte. Dom två handlarna har alltid gett bra priser.
Det var Cyberfoto jag skrev om i högst upp. Jag vill inte prata illa om dem, det kanske var ett schyst pris, men jag upplevde det i lägsta laget.
Dessutom var inget specat, bara en klump summa för hela paketet. Kändes allmänt som någon hade lite brådis att få iväg mailet.

Har börjat luta åt att jag köper ett Sony hus och 85an, så "vlogning" kan fortsätta, då kan jag sälja resten i lugn och ro.
Om jag själv inte kommer ut och fotar så mycket under en övergångs period, kan jag leva med.
Smartare än att köpa en adapter för nästan 4k, som ändå kommer bli över?
 
Även om det motsäger ditt första inlägg, så kan du vänta några veckor och köpa en Z6iii. Så har du nog det du behöver för vlogging.

Z6iii har nog löst allt du behöver för vlogging jämfört med Z6, vridbar skärm, nraw/prores i kameran, längre inspelningstid etc.

Men du har säkert andra grunder att byta till Sony.
 
Även om det motsäger ditt första inlägg, så kan du vänta några veckor och köpa en Z6iii. Så har du nog det du behöver för vlogging.

Z6iii har nog löst allt du behöver för vlogging jämfört med Z6, vridbar skärm, nraw/prores i kameran, längre inspelningstid etc.

Men du har säkert andra grunder att byta till Sony.
Såg att de släpper Z6-trean nu. Såg att de rätat till en hel del av det jag saknar. Men inte allt. Den största anledningen till att jag har bestämt mig för att byta efter 30 år med Nikon är inte fixad och lär inte bli det de närmsta tio åren heller.

Som jag skrev i första inlägget, vill jag inte börja debatt om "varför" ;)
 
Skulle tro att försäljningspriset för allt (med antagande att det är VR version ett av 70-200 annars lägg till ett par tusen) är 22.000kr privat. En ÅF behöver sedan vinst. Vet inte vad Cyber erbjöd men att byta system blir mycket pengar emellan men det kan vara värt det för en enskild.
 
70-200f2.8 borde han kunna behålla till att börja med. FtE-adaptrar finns och skall fungera bra. Har dock aldrig testat en.
 
Vad erbjuder dom dig för din Z6:a? Skulle kanske behöva en till.
Vet inte. Jag bifogade ett PDF formulär med alla gluggar, kamera kittet och extender. Fick en klump summa utan specifikation på hur de prissatt någon enskild komponent.

Huset har ca 9800 exponeringar. Mintcondition, inga skavanker. L-bracket sitter på.
Dubbla batterier inköptes i samband med kamera köpet, så båda har gått lika långt. Laddare. 64GB Sony XQD kort och läsare. Alla original kartonger är kvar.
Är du intresserad, kan vi ta det i PM.
 
Jag har funderat på det objektivet själv till min Z6:a, har till och med provat det och det var riktigt bra. 35-150 är en riktigt trevlig brännvidd och 2-2.8 är också bra.
Du sparar några kronor på E-varianten jämfört med Z-varianten.
 
Jag tittar på byte från Z6 -> Sony A7 IV med och har några olika objektiv som är testade med en Nikon F -> Sony E konverter, vore intressant att höra om någon testat ett Nikon 200-500 på en Sony ?
 
Har bestämt mig för att vänta till vintern. Nikon släppte precis Z6iii samtidigt som jag bestämt mig för att byta.
Sämsta tänkbara timing. :(
Får bli en Megadap adapter och sakta börja byta objektiv till E-mount och när a7v släps kanske det är dags att byta huset.
Börjar med att lägga upp ett par objektiv till salu.
 
Jag har relativt nyligen bytt system från Nikon F till Sony E, och frågan man får ställa sig är hur bråttom man har att få in pengarna för den gamla utrustningen. Om det inte är bråttom, och du kanske har marginalen att köpa den nya utrustningen rakt av och sälja av det gamla så småningom privat, så förlorar du inte så mycket, kanske inget alls.
I andra änden så är det ju snabbt och smidigt att byta in i butik om man får tillräckligt för det.

Jag gjorde en blandning och sålde av en del på eBay först och köpte tillräckligt av det nya systemet för att komma igång. Sedan fick jag tillräckligt bra betalt för resten av det gamla systemet för att det skulle vara värt att packa en stor låda och skicka rubbet och köpa resten av det jag behövde.
 
Hur löser jag byte Z6 till a7 smidigast/effektivast? (Inte varför.)

Jag sitter idag med.
Z-mount:
Z6, 24-70 f4, ZTF adapter. (Kit). Samt ett Z85mm f/1.8.
F-mount:
Irix 15mm f/2.4 Blackstone. AF-S VR NIKKOR 70-200MM 1:2.8G ED. Kenko 1.5x teleconverter.

Vill byta till:
Sony a7iv. Tamron 35-150 f/2-2.8. Sigma ART 85mm f/1.4. Sigma ART 14mm f/1.4.
(Tamron gluggen skulle i princip täcka kit objektivet och 70-200an.)

1. Kollade med en handlare vad jag får i inbyte om jag bara köper all utrustning rakt av. Blev inte så bra för mig! ;)

2. Om man köper en ZTE adapter. Börja köpa Sigma glas med E-mount och använda med Nikon huset så länge, tills man sålt Nikon glasen? När glasen är bytta, byter man huset. Sitter endast med en ZTE adapter över?
Någon som har ZTE adapter? Erfarenheter?

Andra alternativ?
Då den svenska kronan är rätt så svag mot euron valde jag i våras att sälja några objektiv till MPB. Då dom betalar i euro så fick jag nästan ut vad jag skulle fått genom att lägga ut en privatannons.
Fungerade smidigt med snabb betalning.

/Andreas
 
Den största anledningen till att jag har bestämt mig för att byta efter 30 år med Nikon är inte fixad och lär inte bli det de närmsta tio åren heller.

Som jag skrev i första inlägget, vill jag inte börja debatt om "varför" ;)
Får man utan att börja någon debatt fråga om vad största anledningen är?
 
Får man utan att börja någon debatt fråga om vad största anledningen är?
Jag tycker att Nikon lämnat ett gap i utbudet, där jag tror många av oss hamnar. Vi har passerat kit gluggarna, men kan som amatör inte rättfärdiga priserna som ligger på pro nivå.

Nikon har inte släppt Z-fattningen för tredjeparts tillverkare.
(Endast i mycket begränsad utsträckning. typ Samyang 85 med manuel fokus?)
Jag vill ha tillgång till typ Sigma ART serien, men jag vill inte ha F-mount+ adapter för att komma dit.

En flyktig tanke som slog mig när Z6-trean nu publicerades, att nu har de prestandan för video. Har kommit ikapp konkurrensen vad gäller AF.
Jag kanske skall byta hus och fortsätta med Nikon?
Men glasen är fortfarande svindyra, så det fick bli just en flyktig tanke.

Jag skall börja med en Megadap adapter och Sigma 85mm f/1.4 art E-mount. (ca 12kkr)

Nikon's 85a f/1.8 har jag. En utsökt glugg för under 10k,
Vill man ha ljusstarkare måste man upp till f/1.2 á 35kkr.
Ett stort hål i mitten?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.