Annons

17000:- att spendera på digital system + videokamera, vad ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nytt KM/Sony hus och ett
nyskicksbegagnat Minolta 24-105 blir 10 papp.

Minneskort och extra batterier och det blir kosing till en videokamera också och det räcker även till nåt annat kul t.ex stativ.

Mvh/Gunte..
 
Ett billigt och bra alternativ är Pentax K100D med kitglugg. Visserligen "bara" 6 megapixlar, men det räcker långt. Enligt tester ska kitgluggen dessutom vara riktigt bra (klart bättre än Canons eller Nikons 18-55). Antiskak i huset är inte så dumt heller.

Komplettera med en 50-200 så har man bra täckning för cirka 8500:-. Mycket pengar över för stativ, minneskort, väska (och en sån där fånig videokamera) :)
 
KLÄM på grejerna!!!

Idag var jag och klämde på 400D och 350D och jag måste säga att de ligger urdåligt i min hand! Otroligt obekväma att hålla i. Jag har normala händer för att vara tjej, men har kanske aningen längre fingrar och naglar så greppet på dessa båda var urdåligt.

Så stirra inte ihjäl dig på tester och vad folk här säger. De flesta nya DSLR'erna är bra på något och sämre på något. Du kommer aldrig se skillnaden om du inte läser testerna tills ögonen blöder.
 
Väl skrivet, Karin! Om man inte är nöjd med hur kameran känns kommer man aldrig att bli nöjd med den, oavsett hur bra den är på papperet.

Jag skulle vilja påstå att alla nya digitala systemkameror kan ge bra bildresultat - det är mer en fråga om tycke och smak (och ekonomi).
 
Som nybörjare kan man nog bli lite rådvill över en del rekommendationer här. Varför ska en nybörjare inte köpa kit-objektivet? Det är oftast det mest prisvärda alternativet och ger nybörjaren möjligheten att komma underfund med vad det är som behövs mer. Är det tele, vidvinkel, macro eller något annat. Ska jag ändå råda så får det bli Nikon D40 eller D80 med kitoptik, 2GB minneskort, extern blixt och resten lägger jag på videokameran. D80 md optik, blixt och minne = 11500 och en videokamera för 4000 inkl lite DV-band gör att du får pengar över till en reas där du testar dina nya saker.Och väljer du D40 så får du MASSOR av pengar över. Då kan du bjuda med mig på resan med!!
 
Tack för alla svar! Otroligt vilken kompetens det finns på det här forumet.

Till slut blev det ändå en 400D med kitobjektiv, Velbon CX300-stativ, 2Gb SD Ultra II Plus och en Lowepro Mini Trekker-ryggsäck, vilket gjorde att även en vettig videokamera rymdes i budgeten.

Eftersom jag är helt ny i gamet så väntar jag med vassare objektiv tills vidare och istället tänkte jag ägna en tid framöver åt att komma underfund med mig själv som fotograf och på så sätt ta reda på vad jag verkligen har behov av objektivmässigt.
 
Grattis!

Måste vara underbart att ha kommit till skott!

Låter som att du gjort ett medvetet val, vilket syns vara det enda relevanta i sammanhanget. Kameran lär ju ska vara grym och utifrån kitoptiken lär du så småningom (precis som du också säger) känna vad det är du kommer att vilja fota och därmed också begära för utrustning.

Stort lycka till - ska bli kul att få ta del av dina alster!

/ D
 
Ett sätt är att köpa sakerna från USA, där du exempelvis frå 400D för 1000kr mindre (inräknat påslagen moms och tullacgifter). BH Photo&Video i NYC är mycket bra och har även ett fantastiskt sortimnt av videokameror. Tänk bara på att du vill ha PAL system och inte NTSC. Har själv beställt därifrån många gånger och sparat mycket pengar. Köpte en gång två likadana objektiv och betalade samma som jag hade fått göra för ett hemma.

Rickard
 
Nikon ger iallafall världsgaranti vilket gör at tman inte behöver skicka tillbaka om det går sönder - vet ej om Canon gör det.

Rickard
 
Jag förstår inte snacket om att *inte* köpa en kit-glugg!

Ta som exempel Canon EOS400D, som Jeanette köpte. Den kostar på Cyberphoto med EF-S 18-55/3,5-5,6 7895:- och utan objektiv 6990:-. Skillnaden är 905:-! Jag har mycket svårt att se att 905:- gör bättre nytta på någon annan post i handlingslistan!

För att ta ett Nikon-exempel: En D80 kostar 11490:- med, och 9695:- utan 18-70-optiken. Skillnad = 1795:-. Separat kostar 18-70 3595:-. Man får alltså 1800:- rabatt.

Att avstå från ett kitobjektiv är korkat om det är den första systemkameran man köper; objektivet är kraftigt rabatterat.

Per.
 
Har man inte världsgaranti? Säkert krångligare och sämre skydd, men nog har man någon form av garanti....?

JL
 
perstromgren skrev:
Jag förstår inte snacket om att *inte* köpa en kit-glugg!


För att ta ett Nikon-exempel: En D80 kostar 11490:- med, och 9695:- utan 18-70-optiken. Skillnad = 1795:-. Separat kostar 18-70 3595:-. Man får alltså 1800:- rabatt.

Att avstå från ett kitobjektiv är korkat om det är den första systemkameran man köper; objektivet är kraftigt rabatterat.

Per.

Och den dag man "växt" ur sitt 18-70 säljer man det till som har D50 kitglugg, så har man haft det i princip gratis.

JL 666
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.