Jeanette!
Som du ser av denna diskussion, får du olika svar från olika medlemmar här. Samtliga åsikter är i mina ögon vettiga på sitt sätt - beroende på vilket användningsområde du kommer ha. Som nybörjare är detta givetvis kanske svårt att veta, men om du kan avgränsa dig något och precisera dig lite kring vad du tror att du kommer att vilja fotografera är chansen att du får tips om rätt utrustning mycket större.
Ex.: (fotoområden)
Dag, natt, inomhus, porträtt, landskap, macro, konsert...!??
Bruksområdet styr nämligen en hel del olika parametrar och funktioner i både kamera och optik - såsom möjliga inställningar, pixelomfång, storlek på sökare, vädertätning, bildstabilisering etc.
Valet av stativ beror även på ovanstående, exempelvis: kameran och objektivens vikt och om du ämnar kunna använda samma stativ till videokameran. Inbyggd bildstabilisering i kamera eller objektiv kompenserar "i viss mån" stativ, men absolut inte alltid. Kvaliteten och valet av storlek på stativet är dock viktig, då det måste balansera kamerautrustningens storlek och vikt!
En annan faktor som jag personligen tycker att du bör beakta är hur pass mobil du vill vara med din utrustning. Om du vill kunna vara flexibel, ha med dig kameran på lite längre turer och inte vill väcka så mycket uppmärksamhet kanske du inte vill ha en så stor och tung utrustning, men om du istället iscensätter dina motiv nära hemmet (alt. inte bryr dig om du får bära ett par kilon) är ju vikten av mindre betydelse.
Valet av märke har vidare inte bara med finesser och pris att göra, utan även med utbudet på begagnade objektiv och det pris som du eventuellt kan sälja dina gamla objektiv för. Nikon och Canon är klat störst på detta område, vilket givetvis talar för dem. Pentax har en lång tradition av kvalitetstillverkning av objektiv och deras kameror är prisvärda i förhållande till funktioner. Dock är utbudet på begagnatmarknaden mindre, men det kan ju iofs. förändras med tiden - vem vet (just nu syns det som om folk här på FS anser att markanden står och väger kring vilka aktörer som skall ta kommandot inom digitalfotogrenen).
En annan faktor att ta i beräkning är hur pass flexibel du vill vara inför en eventuell framtida utveckling mot fullformatssensorer. Om detta är något som kommer att slå inom den närmaste eller ens överskådlig framtid tvistar de lärde om. Vissa verkar anse att det är en självklar utveckling som kommer att slå relativt fort, medan andra inte ser det som särskilt troligt alls då de menar att det inte är nödvändigt i dagsläget och därför endast skulle göra utrustningen dyrare och tyngre.
Många här på FS som har fotat en hel del menar vidare att det är mer värt att lägga merparten av pengarna på optiken. Detta är helt sant i mina ögon och jag skulle försöka placera minst 2/3 av kamerapengarna på optiken.
Mest prisvärt just nu måste ändå Nikon D50 vara - 4995.- på Cyberphoto.
Om du önskar en smidig utrustning och litar på att det sensorformat som är "allmän" standard idag kommer att stå sig ett bra tag, skulle jag föreslå antingen:
- Nikon D50 4995.- + Nikon AF-S DX VR 18-200/3,5-5,6G IF-ED 6750.- + LowePro TLZ2 (väska)
Här får du en bra instegskamera, ett ruggigt omfång ifråga om fotograferingsmöjligheter, riktigt bra men inte proffskvalitet på optiken, plus att du råd med ett stativ, minneskort och något filter (tex. polfilter och gråfilter - något jag tror att du kommer att uppskatta rätt omgående). Denna optik skulle du sedan kunna ha som all-round-optik och kompletera med just den typ av objektiv som ditt fotograferande kommer att fokusera sig ikring.
Om du istället önskar ett riktigt kvalitetsovjektiv som du kan ha kvar vid en eventuell uppgradering till fullformat i framtiden, skulle jag söka bland begagnatannonserna efter ett Nikon AF-S 17-35/2,8 IF ED (8000-10000.-) eller ett Nikon AF 28-70/2,8 D AF-S IF-ED (7000-10000.-). Då stryps dina finanser avsevärt och du är mer begränsad ifråga om användningsområde, men du får en topoptik att växa i.
Pentax K10D + SMC-DA 16-45/4 ED AL är ett annat intressant alternativ - då får du mycket avancerad teknik i kameran, såsom vädertätning och bildstabilisering + en optik som skall vara riktigt bra, men som precis som de sistnämnda Nikon-gluggarna är begränsad i användningsområde.
Har nog tagit up allt jag kan tänka på och lite till, varvid jag hoppas att jag hjälpt dig mer än förvirrat för dig!
/ D