Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

17000:- att spendera på digital system + videokamera, vad ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

nettan_82

Ny medlem
Hej allihopa!
Jag har under lång tid längtat efter att få möjlighet att köpa en egen digital systemkamera och även en videokamera. Nu har sparbössan äntligen blivit så pass full att det är dags att handla! :)

17000kr inkl. moms har jag att handla för och då vill jag ha en digital system som är bra och en videokamera som är okej för privatbruk.

Jag är nybörjare men vill ha något att växa i. Har sneglat en del på EOS 400D med kitobjektiv, men inte bestämt mig.

I övrigt behöver jag lite tillbehör som stativ, minneskort och 1 (eller 2?) kameraväska. Kanske något mer?

Videokamera har jag ingen aning om vad jag ska välja.

Tips??

JVC GRD320(videokamera, 2000-2500kr) + DV-band(50kr/band) + försäkring(650-800kr)

Canon 400D(utan kitglugg, 7000kr), du köper istället 50/1,4 USM(3650kr) + TekQ CompactFlash 2GB Ultra (80x hastighet)(795kr) + försäkring(600kr). + Manfrotto 055 PRO B (stativ, 1400kr)

voilá :)

Senast ändrad:
Tack för svaret! :)
Låter som en vettig setup. Dock brukar aldrig köpa försäkring (minus 1200-1500kr).

Är det verkligen värt att betala 3650kr för det där objektivet?
Kitobjektivet kostar ju nästan ingenting, och väljer man det skulle man istället kunna lägga extra pengar på något annat, t.ex. en bättre videokamera eller kanske rent av en Pentax K10D?

Är helt okunnig när det gäller objektiv så tillrättavisa mig gärna. ;)

Pentax K10D, nya Sigma EX 18-50/2.8 DC Macro, blixt Sigma EF 500 DG Super, 1 GB minneskort. Blir ca 15.300 och 1.700 kvar för videokamra.