Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

17000:- att spendera på digital system + videokamera, vad ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

nettan_82

Ny medlem
Hej allihopa!
Jag har under lång tid längtat efter att få möjlighet att köpa en egen digital systemkamera och även en videokamera. Nu har sparbössan äntligen blivit så pass full att det är dags att handla! :)

17000kr inkl. moms har jag att handla för och då vill jag ha en digital system som är bra och en videokamera som är okej för privatbruk.

Jag är nybörjare men vill ha något att växa i. Har sneglat en del på EOS 400D med kitobjektiv, men inte bestämt mig.

I övrigt behöver jag lite tillbehör som stativ, minneskort och 1 (eller 2?) kameraväska. Kanske något mer?

Videokamera har jag ingen aning om vad jag ska välja.

Tips??

JVC GRD320(videokamera, 2000-2500kr) + DV-band(50kr/band) + försäkring(650-800kr)

Canon 400D(utan kitglugg, 7000kr), du köper istället 50/1,4 USM(3650kr) + TekQ CompactFlash 2GB Ultra (80x hastighet)(795kr) + försäkring(600kr). + Manfrotto 055 PRO B (stativ, 1400kr)

voilá :)

Senast ändrad:
Tack för svaret! :)
Låter som en vettig setup. Dock brukar aldrig köpa försäkring (minus 1200-1500kr).

Är det verkligen värt att betala 3650kr för det där objektivet?
Kitobjektivet kostar ju nästan ingenting, och väljer man det skulle man istället kunna lägga extra pengar på något annat, t.ex. en bättre videokamera eller kanske rent av en Pentax K10D?

Är helt okunnig när det gäller objektiv så tillrättavisa mig gärna. ;)

Pentax K10D, nya Sigma EX 18-50/2.8 DC Macro, blixt Sigma EF 500 DG Super, 1 GB minneskort. Blir ca 15.300 och 1.700 kvar för videokamra.

Finns billigare alternativ: 50/1,8 (kostar 1100).
kitobjektivet känns som en leksak.. inte så värst roligt. Och försäkring borde du nog ha till systemkameran iaf =)

Och nej, fall inte ner i Pentaxvärlden är du snäll ;P DV-kameror är bra, små, billiga. Där finns ingen stor skillnad på sakerna typ. Mest utseende och mikrofonen och displaykvalitet m.m (typ).

Jag skulle iaf satsa på det där :) 50/1,8(har en sån själv) eller Sigma EX 50/2,8 DG Macro 1:1 istället för 50/1,4 och kitglugg.
Så kan du spara pengar till vidvinkelobjektiv =)

Allt det där kommer att kosta mellan 13500-15200 beroende på objektiv (canon 50/1,8 och Sigma EX 50/2,8) :)

Att enbart ha en 50mm är mycket begränsande, även om kvalitén är på topp. Däremot finns 50/1,8 för billig peng om man vill ta snygga porträtt.

Kitobjektivet är prisvärt, men kameran kan prestera mycket bättre med andra objektiv. Mycket för pengarna får du t.ex. med
Tamron 17-50/2.8 [Cyberphoto / Fotosidan]
Sigma 17-70/2,8-4,5 [Cyberphoto / Fotosidan ], där Sigman är mindre ljusstark.

Sen tycker jag (faktiskt) att stativet är lite överkurs, även där finns det prisvärda alternativ.
Och kanske borde du vänta ett tag med att köpa stativ, så att du vet vad du vill använda det till. Finns många sorter.

Gällande systemkameran så rekommenderar jag att inte välja kameran innan du kännt och klämt på den. Själv har jag en 350D som jag inte alls tycker är bekväm att hålla.
Vilket märke det är är i princip skräp samma.

Kolla t.ex.
Canon: 400D, beg. 20D, (beg) 30D
Nikon D80, (D200)
Pentax K10D

Hon vill ju få det mesta för pengarna..

1. Systemkamerans prestanda är inte sååå viktigt. Det är objektiv och filter som gör bilden fin.

Pentax K10D är lite overdrive

Hur många år har du haft din 350D? hmmmmm. Köp en annan då? Kanske inte passar dig men passar iaf 99% av andra här.

Damoor skrev:
Och då kanske funktion bör ingå som ett kriterium :)
50mm är trevligt, men lite begränsat som enda objektiv (provade själv under 2 månader)

Hur många år har du haft din 350D? hmmmmm. Köp en annan då? Kanske inte passar dig men passar iaf 99% av andra här.
Ganska snart 1½ år.
Och tyvärr så är det just det jag känner att jag vill göra, men sånt är ju inte gratis. Bättre att få det rätt från början.
Grisen i säcken var utsvulten.

Senast ändrad:
Ja det är begränsat, men som sagt så har hon ju PENGAR ÖVER och på under 2 månader så kan ju hon köpa t.ex Vidvinkel/normalzoom eller Blixt (ej Sigma EF 500 DG Super) som något trassel nämnde. kvantitetsblixt

Jag förstår inte Damoors rekommendation. Att ha ett fast 50 mm som ENDA objektiv tycker jag är väldigt begränsande.

Jag tror du kommer att ha mer nytta av en zoom och kit-objektivet fungerar även om det inte är det bästa. Köp det och byt senare när du vet vad du vill ha. Precis som du säger är merkostnaden inte så stor.

Jag är mycket nöjd med min 400D men det finns många bra alternativ så ut till butikerna och kläm!

Lycka till!

Mvh
Anders

Damoor skrev:

1. Systemkamerans prestanda är inte sååå viktigt. Det är objektiv och filter som gör bilden fin.

Pentax K10D är lite overdrive

Det finns en del som säkert är överkurs med K10D men det kostar knappt något så varför inte? Bildstbiliseringen är däremot något trådskaparen kommer att ha stor gäldje av.

Gluggen är viktig och från de testbilder jag sett från nya Sigman verkar det toppklass.

Senast ändrad:
Som nybörjare lär man sig först kamerainställningar, objektiv är inte viktigt. Så en fast 50/1,8 är bra. Hon har ju pengar över, hon kan köpa det hon ser att behöva. Mer vidvinkel? Kanske tele? 85/1,8 är perfekt som andra objektiv. 50/1,8 och 85/1,8 skulle jag iaf satsat på. Sen kanske Tokinas 100/2,8 macro

Om man köper kvalitetskamera så vill man ju inte att det ska sitta leksaksobjektiv på den, eller hur?

papi skrev:
Det finns en del som säkert är överkurs med K10D men det kostar knappt något så varför inte? Bildstbiliseringen är där emot något trådskaparen kommer att ha stor gäldje av.

Gluggen är viktig och från de testbilder jag sett från nya Sigman verkar det toppklass.

Kostar inte K10D:an "knappt något"? är du helt bulldeg?

K10D(8300)+Sigma 18-50(4250), är lite överkurs.
400D(7000)+Canon 50/1,8(1100) ser bra härligare ut. Så kan hon köpa Tokinas macro(3799). 2 bra olika objektiv för nästan samma pris om Sigma.

Tänk ekonomiskt, få ut det mesta för pengarna istället för Pentax där kameran och objektiven är dyra

Damoor skrev:
Systemkamerans prestanda är inte sååå viktigt. Det är objektiv och filter som gör bilden fin.
Damoor skrev:
Som nybörjare lär man sig först kamerainställningar, objektiv är inte viktigt.
ok....?

Om man köper kvalitetskamera så vill man ju inte att det ska sitta leksaksobjektiv på den, eller hur?
ok...? igen

Vem här har rekommenderat annat än bra objektiv?
50/85mm är finfina porträttgluggar, men fortfarande behöver de flesta nybörjare någonting annat till att börja med. Att direkt ladda upp med fasta gluggar istället för en bra allround-zoom tycker jag är "fel" råd.

Sen kan man komplettera med fasta objektiv efter behov.

Senast ändrad:
Damoor skrev:
Kostar inte K10D:an "knappt något"? är du helt bulldeg?

K10D(8300)+Sigma 18-50(4250), är lite överkurs.
400D(7000)+Canon 50/1,8(1100) ser bra härligare ut. Så kan hon köpa Tokinas macro(3799). 2 bra olika objektiv för nästan samma pris om Sigma.

Tänk ekonomiskt, få ut det mesta för pengarna istället för Pentax där kameran och objektiven är dyra

Det är ju det jag säger, för 1.300 mer får hon bildstabilisering, vätertätning, bättre sökare, autoiso, bättre seriebildprestanda, bättre byggkvalité mm mm.

Folk är ju olika men en majoritet tror jag får ut mer av en bra zoom än ett fast 50 mm till att börja med. Ett bättre alternativ till rackliga och halvslöa Canonobjektivet är för övrigt Pentax snabba och bättre byggda FA 50/1,4.

Damoor skrev:

Att kalla kit-objektivet för "leksak" är missvissande. Visst finns det bättre men sett till det lilla extra pris som det betingar är det helt OK.

Uppenbarligen ogillar du zoom-objektiv vilket jag respekterar. Det finns mycket som talar för fasta gluggar.

Jag är dock övertygad om att det flesta - inte minst nybörjare - uppskattar möjligheterna och bekvämligheten med en zoom. Om det är något som kit-objektivet är perfekt för så är det just att lära sig kamerans funktioner.

Alla tillverkare har ju någon form av normal-zoom i paket till sina instegsmodeller. Anledningen till detta kan ju faktiskt vara att det passar den tänkta målgruppen väl.

Mvh
Anders

Jeanette!

Som du ser av denna diskussion, får du olika svar från olika medlemmar här. Samtliga åsikter är i mina ögon vettiga på sitt sätt - beroende på vilket användningsområde du kommer ha. Som nybörjare är detta givetvis kanske svårt att veta, men om du kan avgränsa dig något och precisera dig lite kring vad du tror att du kommer att vilja fotografera är chansen att du får tips om rätt utrustning mycket större.

Ex.: (fotoområden)
Dag, natt, inomhus, porträtt, landskap, macro, konsert...!??

Bruksområdet styr nämligen en hel del olika parametrar och funktioner i både kamera och optik - såsom möjliga inställningar, pixelomfång, storlek på sökare, vädertätning, bildstabilisering etc.

Valet av stativ beror även på ovanstående, exempelvis: kameran och objektivens vikt och om du ämnar kunna använda samma stativ till videokameran. Inbyggd bildstabilisering i kamera eller objektiv kompenserar "i viss mån" stativ, men absolut inte alltid. Kvaliteten och valet av storlek på stativet är dock viktig, då det måste balansera kamerautrustningens storlek och vikt!

En annan faktor som jag personligen tycker att du bör beakta är hur pass mobil du vill vara med din utrustning. Om du vill kunna vara flexibel, ha med dig kameran på lite längre turer och inte vill väcka så mycket uppmärksamhet kanske du inte vill ha en så stor och tung utrustning, men om du istället iscensätter dina motiv nära hemmet (alt. inte bryr dig om du får bära ett par kilon) är ju vikten av mindre betydelse.

Valet av märke har vidare inte bara med finesser och pris att göra, utan även med utbudet på begagnade objektiv och det pris som du eventuellt kan sälja dina gamla objektiv för. Nikon och Canon är klat störst på detta område, vilket givetvis talar för dem. Pentax har en lång tradition av kvalitetstillverkning av objektiv och deras kameror är prisvärda i förhållande till funktioner. Dock är utbudet på begagnatmarknaden mindre, men det kan ju iofs. förändras med tiden - vem vet (just nu syns det som om folk här på FS anser att markanden står och väger kring vilka aktörer som skall ta kommandot inom digitalfotogrenen).

En annan faktor att ta i beräkning är hur pass flexibel du vill vara inför en eventuell framtida utveckling mot fullformatssensorer. Om detta är något som kommer att slå inom den närmaste eller ens överskådlig framtid tvistar de lärde om. Vissa verkar anse att det är en självklar utveckling som kommer att slå relativt fort, medan andra inte ser det som särskilt troligt alls då de menar att det inte är nödvändigt i dagsläget och därför endast skulle göra utrustningen dyrare och tyngre.

Många här på FS som har fotat en hel del menar vidare att det är mer värt att lägga merparten av pengarna på optiken. Detta är helt sant i mina ögon och jag skulle försöka placera minst 2/3 av kamerapengarna på optiken.

Mest prisvärt just nu måste ändå Nikon D50 vara - 4995.- på Cyberphoto.

Om du önskar en smidig utrustning och litar på att det sensorformat som är "allmän" standard idag kommer att stå sig ett bra tag, skulle jag föreslå antingen:

- Nikon D50 4995.- + Nikon AF-S DX VR 18-200/3,5-5,6G IF-ED 6750.- + LowePro TLZ2 (väska)

Här får du en bra instegskamera, ett ruggigt omfång ifråga om fotograferingsmöjligheter, riktigt bra men inte proffskvalitet på optiken, plus att du råd med ett stativ, minneskort och något filter (tex. polfilter och gråfilter - något jag tror att du kommer att uppskatta rätt omgående). Denna optik skulle du sedan kunna ha som all-round-optik och kompletera med just den typ av objektiv som ditt fotograferande kommer att fokusera sig ikring.

Om du istället önskar ett riktigt kvalitetsovjektiv som du kan ha kvar vid en eventuell uppgradering till fullformat i framtiden, skulle jag söka bland begagnatannonserna efter ett Nikon AF-S 17-35/2,8 IF ED (8000-10000.-) eller ett Nikon AF 28-70/2,8 D AF-S IF-ED (7000-10000.-). Då stryps dina finanser avsevärt och du är mer begränsad ifråga om användningsområde, men du får en topoptik att växa i.

Pentax K10D + SMC-DA 16-45/4 ED AL är ett annat intressant alternativ - då får du mycket avancerad teknik i kameran, såsom vädertätning och bildstabilisering + en optik som skall vara riktigt bra, men som precis som de sistnämnda Nikon-gluggarna är begränsad i användningsområde.

Har nog tagit up allt jag kan tänka på och lite till, varvid jag hoppas att jag hjälpt dig mer än förvirrat för dig!

/ D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar