Annons

problem

Produkter
(logga in för att koppla)

finsberg

Ny medlem
skulle ajg kunna ställa en fotofråga till er behöver hjälp av någon väldigt kunnig köpte ett Nikon 105mm/2,8 makro men när jag provar o ställer manuellt måste jag gå upp iso 800-1000 trots lägsta bländare inställt. Vet nån här vad som kan vara problemet. har fotat i 6 år och aldrig stött på nåt liknande

Hur menar du?
Exponeringen styrs av bländare, slutartid och ISO och räcker ljuset inte till för insällda kombinationen av slutartid och bländare måste ISO sticka iväg. Tänk på att makro slukar ljus vid höga förstoringsgrader och det är naturlagar som styr det, ända vägen runt det är att kräma på med mer ljus på objektet.

Eftersom du har Nikon så visas denna sanna bländaren i sökaren så därför ska du kunna jämföra ljusvärdena mot ett annat objektiv. Det är så att även om det är ett 2,8 så blir det inte 2,8 vid närgränsen, där kanske det är 5,6 istället. Det låter inte så konstigt att behöva ligga på ISO 800 vid denna årstiden fungerar allt annat som det ska så är det nog OK men gör gärna en jämförelse med något annat objektiv, men det behöver vara i liknade förutsättningar, den yta du mäter på blir ju oftast mindre och mörkare med ett makro än med ett annat objektiv där du har mer ljusa partier då ytan oftast är större. Kanske blir det mer rättvist om du sätter kameran på att mäta spottmätning i båda fallen, i en sådan test

bristvara

Själv brukar jag inte ändra / kompensera ljusbortfallet vid makrofotografering med att höja ISO. Makrobilder behöver ofta beskäras och då vill man ha kvar så mycket kvalité´´som möjligt i bilden. Man kan delvis komma runt problemet med lång exponeringstid med ett bra stativ.

Kruxet är att makro motiven har svårt att ta regi

Ett bättre alternativet är att tillföra mer ljus med en blixt. Brinntiden för blixtljuset under exponeringstiden är extremt kort. Ca 1/20000 sek. Det gör blixtljuset fryser alla rörelser. Det är den andra viktiga anledningen till att många närbilds- och makrofotografer använder ex ringblixt.

Först en liten påpekan: Det är bra att ha en bra rubrik på sin tråd. "Problem" är lite torftigt.

Man kan nog sammanfatta det hela att du inte har några problem.

skulle ajg kunna ställa en fotofråga till er behöver hjälp av någon väldigt kunnig köpte ett Nikon 105mm/2,8 makro men när jag provar o ställer manuellt måste jag gå upp iso 800-1000 trots lägsta bländare inställt. Vet nån här vad som kan vara problemet. har fotat i 6 år och aldrig stött på nåt liknande

Antar du menar största bländaren. Tänk så här, man skriver f/2.8 om bländaren, dvs f/2.8 är alltså större än f/22. I ditt fall 105/2.8. Men macro på Nikon har ett tillägg, se nedan. Just för macro skulle jag nog undvika allt annat än bas-iso. Det går inte använda stativ?

Eftersom du har Nikon så visas denna sanna bländaren i sökaren så därför ska du kunna jämföra ljusvärdena mot ett annat objektiv. Det är så att även om det är ett 2,8 så blir det inte 2,8 vid närgränsen, där kanske det är 5,6 istället. Det låter inte så konstigt att behöva ligga på ISO 800 vid denna årstiden fungerar allt annat som det ska så är det nog OK men gör gärna en jämförelse med något annat objektiv, men det behöver vara i liknade förutsättningar, den yta du mäter på blir ju oftast mindre och mörkare med ett makro än med ett annat objektiv där du har mer ljusa partier då ytan oftast är större. Kanske blir det mer rättvist om du sätter kameran på att mäta spottmätning i båda fallen, i en sådan test

Nikons macro visar inte den sanna bländaren utan istället visas ett värde kompenserat för ljustappet som blir pga macroobjetivkonstruktion och fokus. Det är därför man kan få löjliga bländare som f/45 och beror på fokusavståndet, inte bara den samma bländaren.

Titta genom objektivet någon gång och rör bländaren så förstår du.

Nikons macro visar inte den sanna bländaren utan istället visas ett värde kompenserat för ljustappet som blir pga macroobjetivkonstruktion och fokus. Det är därför man kan få löjliga bländare som f/45 och beror på fokusavståndet, inte bara den samma bländaren.

Titta genom objektivet någon gång och rör bländaren så förstår du.
Jo det var egentligen det jag menade, att den visar ett värde som går att jämföra med ljusmätningen från andra objektiv

Har fotat macro halva dagen..effekten är påtaglig. Någon får gärna förklara varför macroobjektiv tappar ljus beroende på fokus, med bländaren orörd.

Egentligen tappar objektivet inte ljus, men ju närmare man fokuserar desto större blir den utlysta bildcirkeln. På närgränsen släpps lika mycket ljus in som vid oändligt, men mycket av ljuset hamnar utanför sensorn och gör alltså ingen nytta.

Jämför med en ficklampa där ljusstrålen kan ljuset kan fokuseras. Med så bred ljusstråle som möjligt blir det inte lika intensivt ljus i mitten.

Egentligen tappar objektivet inte ljus, men ju närmare man fokuserar desto större blir den utlysta bildcirkeln. På närgränsen släpps lika mycket ljus in som vid oändligt, men mycket av ljuset hamnar utanför sensorn och gör alltså ingen nytta.

Jämför med en ficklampa där ljusstrålen kan ljuset kan fokuseras. Med så bred ljusstråle som möjligt blir det inte lika intensivt ljus i mitten.

Men varför gör inte min 24-70 likadant? Tror jag måste rita...

(nog tappar macrot ljus, måste ju ändra slutartiden beroende på var jag lägger fokus)

Antagligen blir effekten inte så stor att den märks förrän man kommer in i makroområdet. I praktiken tappar du ljus ja, eftersom allt ljus som kommer in genom objektivet inte träffar sensorn.

Den effektiva bländaren minskar med utdraget, helt enkelt, och vid makrofoto har man ganska stort utdrag. (Med undantag för internfokuserande makroobjektiv, men sån modern magi begriper jag mig inte på. :)

Även brännvidden ändras i närområdet, ett 90mm makro hamnar runt 70mm vid närgränsen, skulle tro att det har delvis med internfokuseringen att göra. Eftersom brännvidden är en faktor i formeln för bländare så kanske detta påverkar, men det är för tidigt på morgonen....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar