Tester har visat att skillnaden i bildkvalitet mellan D800/D800E och D810 är försumbar. Inte ens flitiga användare har sällan använt sina D800/D800E ens 10 % av vad de är testade att hålla för (200 000 exponeringar). Här finns goda möjligheter till bra beg-köp med andra ord.
Tillhör själv kategorin som sitter kvar på min D800. Orsak: IQ är precis så bra jag kan önska mig. Jag använder den inte som direkt actionkamera heller (även om det går).
Precis som du anger är skillnaden i ren IQ försumbar mellan modellerna. Exempelvis tål D800-filerna mer efterskärpning än E-modellen och D810 utan att skärpningaartefakter uppstår. I utprintat skick (A2) är det i princip omöjligt att se skillnaden.
Kategorin som "måste ha det senaste" får man alltid räkna in som orsak. Ofta drabbas de av "money for nothing". Men en del finesser kan ha tillkommit som har betydelse för den enskilde individen.
De som önskar högre bps kan jag både förstå och inte förstå. De måste väl redan på specarna insett att det finns snabbare kameror (på bekostnad av mindre upplösning).
Sannolikt har därför deras intresse under tiden de haft D800 mer riktats mot actionfoto och byter p g a detta.
Men för den som har en D800 med lång livslängd kvar och önskar hög IQ samt DR ser jag mycket liten anledning att byta.
Det mest logiska skälet är enl min privata åsikt att man i det närmaste kört slut på kameran genom flitigt fotograferande och använt den yrkesmässigt samt att den är avskriven. Så jag håller med.
Ang övergång till spegellösa: Har själv en Sony A7R (i grunden samma sensor som D800), men den ser jag mest som ett komplement till D800:an när man vill vara lättare bestyckad. Förutom ett dedicerat superskarpt FE 55/1.8 ZE (Zeissglugg med AF) använder jag mina mindre Nikongluggar+adapter på A7R och har samma IQ i stort sett på båda kamerorna.
MEN när det gäller lite tyngre och längre gluggar är A7R trots många andra fördelar inte optimal. Då känns D800 bättre i näven.
Men visst katten är det skönt att använda små spegellösa FF-kameror så länge objektiven är små.
Jag sitter kvar på min D800 tills den tar slut.
//Lennart