Viscera
Medlem
Hejsan är ganska ny här på fotosidan!
Tänkte nu skaffa mig min första systemkamera efter att ha varit intresserad av fotografi i några år. Men jag blir ganska förvirrad över vilken kamera jag ska köpa, många modeller har nästan samma prestanda/funktioner. Har lite idéer om vad jag vill åt, så ni kanske skulle kunna ge något tips?
Kameran ska:
* Kosta 4000kr eller mindre inkl. kitobjektiv (Kan sträcka mig till 4500kr vid väldigt bra köp!)
* Ska fungera bra med äldre objektiv (Autofokus så långt det går, går även bra manuellt)
* Ergonomisk (har ganska så små händer)
* Ska bli bra bilder vid svagt ljus (helst med lågt brus)
Kameran får gärna ha:
* Bildstabilisator i objektivet
* Direktknappar till de vanligaste funktionerna (ISO, Slutartid, Bländare mm.)
* GPS tagga de tagna bildera
* Vinklingsbar skärm (detta kvittar egentligen, mest som skärmskydd)
Kommer mest att ta bilder på natur, arkitektur, gatuvyer med mera.
Kan vara värt att nämna att jag inte tänker filma med kameran.
Har tidigare använt Nikon D90 under min tid på gymnasiet (några år sedan), gick journalistik utbildning. Äger just nu Panasonic Lumix Fz18 (Sedan 2008) som jag "växt ur".
Vänlig häsning
Niklas
Tänkte nu skaffa mig min första systemkamera efter att ha varit intresserad av fotografi i några år. Men jag blir ganska förvirrad över vilken kamera jag ska köpa, många modeller har nästan samma prestanda/funktioner. Har lite idéer om vad jag vill åt, så ni kanske skulle kunna ge något tips?
Kameran ska:
* Kosta 4000kr eller mindre inkl. kitobjektiv (Kan sträcka mig till 4500kr vid väldigt bra köp!)
* Ska fungera bra med äldre objektiv (Autofokus så långt det går, går även bra manuellt)
* Ergonomisk (har ganska så små händer)
* Ska bli bra bilder vid svagt ljus (helst med lågt brus)
Kameran får gärna ha:
* Bildstabilisator i objektivet
* Direktknappar till de vanligaste funktionerna (ISO, Slutartid, Bländare mm.)
* GPS tagga de tagna bildera
* Vinklingsbar skärm (detta kvittar egentligen, mest som skärmskydd)
Kommer mest att ta bilder på natur, arkitektur, gatuvyer med mera.
Kan vara värt att nämna att jag inte tänker filma med kameran.
Har tidigare använt Nikon D90 under min tid på gymnasiet (några år sedan), gick journalistik utbildning. Äger just nu Panasonic Lumix Fz18 (Sedan 2008) som jag "växt ur".
Vänlig häsning
Niklas