ANNONS
Annons

Nikkor 28/1,8 (N)

Produkter
(logga in för att koppla)

Dr No

Aktiv medlem
Någon fler än jag som reagerade på att nya F1.8 objektivet ingår i Nikons N serie?

Objektivet verkar ju inte vara i samma klass som 24, 35, 85 F1.4 utan snarare en "budget variant".

Kul med nya objektiv. Jag undrar om man ska vänta på nya DX objektiv eller om fullformat fungerar lika bra till DXsensor. Har tittat på den nya 85mm, som till min D7000 blir 127mm. Jag är intresserad av det korta skärpedjupet.
På Nikons sida står det " Medellångt teleobjektiv i FX-formatet med 85 mm brännvidd (127,5 mm tillsammans med systemkameror från Nikon i DX-format)." Betyder det att det inte kommer så många i DX-format eller är det bara att vänta.
/pia

Kul med nya objektiv. Jag undrar om man ska vänta på nya DX objektiv eller om fullformat fungerar lika bra till DXsensor. Har tittat på den nya 85mm, som till min D7000 blir 127mm. Jag är intresserad av det korta skärpedjupet.
På Nikons sida står det " Medellångt teleobjektiv i FX-formatet med 85 mm brännvidd (127,5 mm tillsammans med systemkameror från Nikon i DX-format)." Betyder det att det inte kommer så många i DX-format eller är det bara att vänta.
/pia

FX-objektiv fungerar mycket bra på DX-kroppar, så om du vill köpa en 85 mm-optik och köra på din d7000 går det mycket bra. En del köper 50 mm-optik till DX-kroppar och använder istället för 85 mm då det blir ett ganska snarlikt utsnitt (50 mm på DX -> motsvarande 75 mm), alternativt kan du ju köpa 60 mm-makrooptik (motsv 90 mm) men då får du inte en lika stor bländare.

Objektivet verkar onekligen intressant och priset lockar ju.

Men "underminerar" inte Nikon (N) stämpeln genom att sätta den på denna produkt?

Men "underminerar" inte Nikon (N) stämpeln genom att sätta den på denna produkt?

Underminerar? N står väl för Nanocoating, och om objektivet har det så är det väl inte fel att sätta den stämpeln :)

Det här tycker inte jag verkar vara något lågbudgetobjektiv, även om det inte kostar lika mycket som 1,4-gluggarna.

På tiden att Nikon uppdaterar sin objektivpark. Känns onekligen omodern med jagande fokusring.

N är en "coating"/antireflexbehandling och inte en serie egentligen.

Edit: Inte först inte. Ettor och nollor-verksamheten upphörde via nätverkskabeln när jag försökte göra inlägget. :eek:

Den verkar ha kommit till butiker idag.

Lite bilder
http://www.cameralabs.com/reviews/Nikon_Nikkor_AF-S_28mm_f1-8G/sample_images.shtml

En hand-on video gjord av en halvgalen testperson, men det har sina ljuspunkter
http://www.youtube.com/watch?v=Hffe8D-Xqr8

Objektivet verkar riktigt bra. Blev riktigt sugen på det faktiskt.

/Karl

Jag har haft min 28/1,8 ett par dagar. Är mycket nöjd med den. Den är ljusstark, lätt, snabb och tyst. Den är något mjuk i skärpan vid f 1,8 men redan vid f 2,8 är den skarp. CA verkar inte existera på detta objektiv. Jag är helnöjd!

Jag har haft min 28/1,8 ett par dagar. Är mycket nöjd med den. Den är ljusstark, lätt, snabb och tyst. Den är något mjuk i skärpan vid f 1,8 men redan vid f 2,8 är den skarp. CA verkar inte existera på detta objektiv. Jag är helnöjd!

Risken är väldigt stor att jag råkar köpa det av misstag när jag hämtar min D800:a.

/Karl

Shit alltså. Nya 28:an med nya 85:an och en D800 så är saken biff. Mina favoritbrännvidder och ett, som det verkar, galet fint hus.
Ska bara börja köpa trisslotter.

Haha, eller spara de 25 kronorna varje gång istället, det blir snabbt pengar. Ett tips, panta burkar, jag får ihop i genomsnitt 400 kr/månad bara på att samla när jag går till och från jobbet. Riktigt bra, 400 kr x 12 = 4800 kr på ett år. Sen sparar du 25 kr i veckan istället för att köpa en trisslott också 25 x 4 x 12 =1200 kr till på ett år.
Sen slutar du använda nikontin, det blir nog mellan 500 och 3000 i månaden. Sluta gå ut och festa varenda helg för 100-lappar eller t.o.m. 1000-lappar. Sen slutar du köpa vatten på flaska när du är inne i stan, det blir nog mellan 50-500 kr i månaden. Sen slutar du dricka läsk - det blir nog några 100-lappar upp till 1000-lappar till i månaden. Sen slutar du åka kollektivt, och cyklar eller går istället, där har du några 100-lappar till. Sen slutar du äta ute jämt, och istället börjar laga maten själv hemma, rätt många 100-lappar om inte 1000-lappar till i månaden.
Köper du kläder för tusentals kronor i månaden? Sluta med det. Nej, du behöver ingen ny smartphone heller. Ett annat sätt att spara tusenlappar är ju på att inte köra bil..
Tror de flesta skulle ha råd med precis vad de vill, bara de lärde sig att prioritera. Att privat-ekonomi inte ingår som ett av de viktigare/största ämnena i skolan i en marknadsekonomi är för mig ofattbart. :)

Och om jag ska återgå till ämnet, så ja, 28:an är onekligen intressant.. Synd att alla nya objektiv ska vara så jädrans stora bara.. Vad är det som gör dom såå mycket bättre än de gamla? En ny lite snabbare AF och att de förlorat förmågan att fokuseras manuellt på ett bra sätt..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar