Annons

Objektiv till Olympus E-P3

Produkter
(logga in för att koppla)

paytoplay

Medlem
Vilket objektiv rekommenderas till Olympus E-P3?
Bland de som säljs i kit, stor skillnad i bildkvalitet mellan 14-42/3,5-5,6 och 17/2,8?
Ljusstyrkan ser jag som fördelen med 17, samtidigt som jag gärna har större omfång då jag vill ha ett som fungerar som allround.

Hur ser den övriga marknaden ut med objektiv som passar denna? Helst utan adapter då. Finns det några äldre begagnade guldkorn att rekommendera?

Tackar
 
Kitoptiken anses vara helt ok, men givetvis är de fasta objektiven snäppet bättre. Det nya 45/1.8-objektivet har det skrivits mycket om, och det torde väl vara en riktig pärla för ett lågt pris.
 
Jag rekommenderar Panasonic Lumix G 20mm F1.7. Väldigt ljusstarkt, kompakt och sjukt skarpt. Nästan ett måste om man har m43-formatet. Se t ex http://m43pics.wordpress.com/2011/09/11/old-but-green/

Har själv en handfull äldre manuella objektiv som jag använder med adapter, och tycker det är fantastiskt roligt. Finns adaptrar för drygt 200 kr idag, vilket öppnar upp en helt ny range av grymma objektiv som du kan få för några hundralappar.

Har även kitobjektivet, som är ok, men använder det i princip aldrig längre.
 
Jag skulle nog välja 17/2,8 och sedan titta över utbudet på Panasonic/Lumix objektiv. Har själv en EP2 och använder bara Panasonic/Lumix-gluggar. Jag är mycket nöjd med 20/1.7 och 14-140/4-5.8.

Har även en Canon 5d mk2 men den är är inte lika mobil som EP2:an.
 
Jag skulle nog välja 17/2,8 och sedan titta över utbudet på Panasonic/Lumix objektiv. Har själv en EP2 och använder bara Panasonic/Lumix-gluggar. Jag är mycket nöjd med 20/1.7 och 14-140/4-5.8.

Jag har en Panasonic G3 med likadana objektiv som du (20 1.7 + 14-140), perfekt kombo. Rekommenderas!
 
20mm 1,7 ser mycket intressant ut.
Det tillsammans med E-p3 huset går på ungefär 10 tusen. Det är i samma prisklass som Fujifilm x100, vilket väcker fundering på vilken man ska välja. Dock en fördel att kunna byta objektiv på olympusen.
 
Några saker att tänka på:

• Både Olympus kitzoom och 17mm är prisvärda om man köper dom som paket (800-900 kr för zoomen).

• Panasonics 20mm är ganska mycket ljusstarkare än Olympus 17mm, nästan 2 steg. Med tanke på att m43-kamerorna lämnar en del att önska på högre ISO, så är det ett tungt argument för att välja 20mm. Hur tungt beror ju på hur viktigt det är för dig att kunna fota inomhus eller i svagare ljus utan blixt. Personligen (nu fotar jag nog oftare i svagt ljus än "snittet") är nog runt hälften av alla bilder jag tagit med mitt 20mm tagna med större bländare än 2.8.

• Det låter som om du inte köpt någon E-P3 än. Istället för E-P3 + kitobjektiv, skulle du kunna köpa nån av Olympus förra generation, E-P2 eller E-PL2 + kitzoom + 20mm för inte så mycket skillnad i pris.
 
Intressant.
Pixmania har erbjudande där de säljer paketet Olympus Pen E-P2 + objektiv 14-42 mm för endast 3694 kronor. Det verkar ju vara riktigt billigt jämfört med övriga priser när man ser pricerunner eller prisjakt.
 
Precis. Och de verkar ha ett bra pris på 20/1.7-objektivet också. Allt det där tillsammans (E-P2 + 2 objektiv) blir billigare än vad E-P3-huset kostar.
 
Precis. Jag kan mycket väl slå till men är fortarande o virrar i djungeln bland alla alternativ.
Hur länge står sig detta hus tro? Lätt att byta till sig starkare objektiv i framtiden osv?
 
Hur länge står sig detta hus tro? Lätt att byta till sig starkare objektiv i framtiden osv?

Huset: Utvecklingen på m43-fronten verkar gå långsammare än motsvarande APS-C. Det är ju i det stora hela lite trist, tycker jag, men å andra sidan gör det ju att husen har bättre livslängd, så att säga.

Objektiven: När det gäller Olympus kitzoom så rör det ju sig inte om nån särskilt stor investering (typ 800:) och 20mm-pannkakan är mycket "svårslagen" om man ser till kombinationen pris/storlek/ljusstyrka/skärpa.
 
Vilket paket rekommenderas?
E-P3 med 14-150 eller det med 14-42/40-150?

Har tröttnat på tunga DSLR-utrustningar.

Utöver detta ovan behövs något ljusstarkt men vilken?

Är ny på detta med m43
 
Jag köpte ett E-P2-paket med 14-42 och 40-150 närmast pga av det priset (drygt 5000 kr). Ett 14-150 är ett bra val.Optiskt anses det vara aningen sämre i motsvarande brännvidder än 40-150, men jag minns ingen jämförelse med 14-42.

Ett paket med 14-150 kompletterat med någon bra prime såsom Panasonic 20/1.7 och eventuellt Olympus 45/1.8 vore nog ett mycket bra kit.
 
Vilket paket rekommenderas?
E-P3 med 14-150 eller det med 14-42/40-150?

Har tröttnat på tunga DSLR-utrustningar.

Utöver detta ovan behövs något ljusstarkt men vilken?

Är ny på detta med m43

Jag är också ny på m43.
Jag slog till på en E-PL2 och 14-150 efter att ha velat länge mellan Nex-m43-Samsung.
Jag köpte ett paket hos Scandinavian Photo för ca 6500 kr.

Jag vet inget alls om kitobjektiven men jag gillar 14-150 för att det är så otroligt lätt och litet trots omfånget. Jag får faktiskt ner huset och objektivet i en jackficka som inte är allt för liten om jag vill.
Zoomringen är lite trög (och gjord i hårdplast...) vilket framför allt kan vara ett problem när man filmar, men å andra sidan blir det aldrig för kort.
Jag har egentligen inte testat det särskilt mycket men det känns skarpt och bra så här långt. Tycker också huset är bättre än jag väntade mig på ISO1600.

Orsaken till att jag slog till på E-PL2 i stället för E-PL3 var att jag inte tycker det verkar vara så stor skillnad på husen. Däremot så kan man ju få förra generationens hus och det här objektivet till ett lägre pris än objektivet köpt separat och några begagade finns ju inte att hitta. Så jag tänkte att jag uppgraderar huset när nästa generation kommer ut på marknaden, helst då med Panasonics nya sensor, den som finns i GH2 och G3.
 
Olympus E-P3 svart med ED 14-42/3,5-5,6 II R + ED 40-150/4,0-5,6 R svart

Olympus E-P3 svart med ED 14-150/4,0-5,6 svart

Vilket av de två paketen ovan rekomenderas?
Vilka objektiv är skarpast?

Lär få komplettera med en pannkaka för att få nå´t ljusstarkt och kanske (???) en elektronisk sökare. Vad säger ni?


Överväger byta ut min tunga Canon DSLR-utrustning mot lite lättare grejer
 
Jag skrev ett svar på förra sidan i tråden.

Mitt val vore nog en E-P3 med 14-150, kompletterat med en ljusstark pannkaka.

Själv bytte jag ut en EOS 60D med ett antal objektiv mot en E-P2 med 14-42 och 40-150 och är mycket nöjd. (Sedan har jag kompletterat med ett 9-18 mm objektiv och en 20/1.7-pannkaka är också på kommande).
 
Sorry, glömde jag redan frågat.


Är kanske en elektronisk sökare nödvändigt? . Vad säger ni?

Blir batteritiden bättre om jag använder den sökaren jämf. med att använda skärmen?
 
Sorry, glömde jag redan frågat.


Är kanske en elektronisk sökare nödvändigt? . Vad säger ni?

Blir batteritiden bättre om jag använder den sökaren jämf. med att använda skärmen?

Man kan väl säga så här: det är rätt vanligt att man för upp kameran mot ögat innan man inser att det saknas något...
Men man kanske vänjer sig, men direkt nödvändigt kan man väl knappast anse att det är. Önskar bara att de kostade dryga tusingen istället för runt 2000 kr.

Ang batteritiden så köpte jag direkt till ett extra batteri för 169 kr. Det kan man ha liggande i fickan så blir nog inte det något problem alls.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.