Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon 1ds

Produkter
(logga in för att koppla)

Jamespkulle

Aktiv medlem
Hej hur blir bilder med Ef optik på denna kamera.....typ canon Ef28-80 4,5-5,6 allså om jag inte använder L optik

Tacsam för svar

Vet inte vilket objektiv du refererar till.
Men EF-linser, oavsett L-optik eller ej fungerar på kameran.
EF-S-linser fungerar ej.

Hej hur blir bilder med Ef optik på denna kamera.....typ canon Ef28-80 4,5-5,6 allså om jag inte använder

1. Kameran kräver bra optik om det nu är L-optik eller ej
2. Optik med tillägget " EF-S " skall inte användas pga att de ej förmår att teckna ut hela formatet, fullformat med acceptabelt resultat
3. Det finns mycket god optik, optiskt utan L-benämning.

Utan att ha färgats av Photozones tester så är jag väldigt nöjd med ex. Canon 20-35mm 3,5-4,5

Mvh

NE

FF ger dig vissa fördelar oavsett objektiv;

Bredare bildvinkel på samma brännvidd
"kortare" skärpedjup (egentligen inte kortare men det ser så ut - sök trådar om detta..)

FF avslöjar natuyrligtvis brister i objektivets förmåga att teckna ut kanterna vilket gör att "alla" vidvinklar blir "dåliga" - även många "L" har brister längst ut.
Sedan tillkommer effekten av att FF sensorer träffas av ljuset "snett" i kanterna vilket gör att varje CMOS-pixel som sitter nere i en "tunna" får mindre ljus. detta har Canon och andra jobbat med i de modernare FF sensorerna.

Det objektiv du anger "28-80" finns i många versioner men samtiliga är ganska mediokra och kommer självklart inte ge dig skärpa eller kontrast i klass med t ex en 24-70 f/2.8 eller 24-105 f/4. Troligen ej heller bättre bilder med en FF 1Ds än de ger med en crop kamera.

Du kan jänföra en "L" med en "hygglig" standardzoom här. Den 28-135 är troligen bättre än den 28-80 du anger.
http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=1&APIComp=1

Eftersom 1Ds är "bara" på 11 mpix så är den jmfrt med dagens crop kameror inte mer krävande m.a.p. upplösning.

1Ds är:
Dålig på höga ISO - används i praktiken till max 800
Stora o dyra batterier
Usel liten skärm

Men 1Ds har "pansarfordon" bygge och kommer troligen att följa dig ett bra tag i ur o skur..

2. Optik med tillägget " EF-S " skall inte användas pga att de ej förmår att teckna ut hela formatet, fullformat med acceptabelt resultat

Utan att ha färgats av Photozones tester så är jag väldigt nöjd med ex. Canon 20-35mm 3,5-4,5

Mvh

NE

Men 1Ds är väl ingen fullformatare? Om man kollar på t.ex. Cyberphotos sajt och filtrerar sökningen till att bara omfatta fullformatare är det bara 5D av Canons modeller som dyker upp.

Hej hur blir bilder med Ef optik på denna kamera.....typ canon Ef28-80 4,5-5,6 allså om jag inte använder L optik

Tacsam för svar

1ds var min första digitalkamera när den kom pyntade runt 70000 för den. Kameran i sig är lika robust byggd som dagens 1ds kameror. Om du exponerar rätt så får du fina bilder om du inte kör över iso 200. Jag körde min oftast på iso 100.
Lite fakta om kameran utav mina erfarenheter av kameran
iso 100 funkar alldeles utmärkt, om du exponerat rätt.
- från 400 syns bruset klart
Batteri tiden var bra för att vara på den tiden räckte till ca 1300 bilder.
- skärmen är rent ut sagt usel i dagens mått.
Den exponerar konsekvent oftast en aning överexponering i ljusa miljöer ( typ stränder)

Robust som fan drog min i backen två gånger en gång på ett hotell rum samt en gång på en grusväg i turkiet från ca 1,20 meters höjd, inte ett märke på kameran.
Men i dagens mått så är bildkvaliten inte bra om du inte använder kameran på max 100 iso.

En gammal 5D är ett rätt stort lyft i jämförelse om man ser till bildkvalitet speciellt på högre iso.
Däremot så var faktiskt bruset rätt snyggt från 1ds körde man 800 iso så fick man en rätt skön look på bilderna.

OK, jag blandar tydligen ihop den med 1D?
Enligt Cyber så har 1D mark IV en sensor på 27,9x18,6 mm 1,3 crop CMOS medan 5D har 36x24 mm CMOS.

Det lilla s:et signalerar att vi talar om fullformat, 1Ds är dock den första inkarnationen med fullformat och som sådan väldigt gammal (jämfört med dagens kameror). En 5D (Mk1) är antagligen ett bättre alternativ om det är fullformat för ett bra pris man är ute efter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar