Annons

Kolsvarta bilder inomhus

Produkter
(logga in för att koppla)

VSundberg

Medlem
Hej där!

Jag är en nybörjare när det gäller foto och idag skulle jag fotografera på kusinens basketmatch. Jag hade läst på att man skulle ha korta slutartider runt 1/640 och så stor bländare som möjligt. Jag körde på mellan 4,5-5,6 ungefär...

Bilderna blev då kolsvarta(!). Varför blir det så?

Jag fick ändra till Auto och plåta lite men jag lyckades ju inte "frysa" några rörelser då eftersom den valder slutartider på runt 1/50-1/60..

Hoppas på hjälp!

Med vänliga hälsningar
Victor
 
Har du sport-program på kameran (en spingande person?) så använd det och skruva upp ISO till 800-1600. Sedan får du nog så bra bilder ditt objektiv orkar med.
 
1/640 (och de bländarvalen) på 100 ISO kräver solsken eller motsvarande ljusmängd, annars blir det svart (svårt underexponerat). Provade du att ställa upp ISO-talet till typ 1600 eller högre? Då hade du kanske kunnat köra med dom tiderna i en sporthall med nåtsånär resultat.

Vad har du för kamera?
 
Läs på lite grundläggande om fotografering så förstår du varför bilderna blir svarta (mörka). Exempelvis i denna artikel här på fotosidan står det lite matnyttigt.
 
Om jag förstått det rätt så klarar din kamera, D5000, av ISO 3200 och det lär du behöva när du fotar inomhussport. Ställ kameran på Manuell och ISO 3200, slutartid 1/500 och så lågt bländarvärde som ditt objektiv klarar av. Ta en testbild och kolla så att bilderna inte blir för ljusa, om dom blir det så kan du sänka ISO:t.
 
tack

Tack för svaren!

Jag har som sagt en Nikon D5000 och använde mig av kit-objektiven 18-55 och 55-200. Medveten om att jag inte kan ta några jättebra bilder på sport med dessa produkter men borde kunna lyckas något bättre.

Jag ska testa med ett betydligt högre ISO nästa gång. Jag låg nog på värden kring ISO 300.

Jag kanske får sänka mina krav med mina nuvarande produkter..

Tack!
 
Du kan ta utmärkta sportbilder min dina prylar med lite övning, inomhus foto på sport kan givetvis vara ett problem ändå, framförallt om det är väldigt dåligt upplyst som de flesta sporthallar är.

Kameran bygger på ljusinsläpp, dvs den måste kunna släppa in tillräckligt mycket ljus för att kunna fånga nånting på bild. Våra ögon anpassar sig mycket bättre och bara för att du ser bra i en sporthall innebär inte att kameran hinner fånga det på bild.

I korta drag har du tre funktioner på kameran som påverkar hur mycket ljus som släpps in. Slutartid, bländaröppning samt känslighet (ISO-värde)

Slutartiden har du redan förstått verkar det som, ju kortare tid kameran är öppen och släppter in ljus ju lättare fryser den snabba rörelser. 1/640 sekund innebär tex att kameran är öppen och släpper in ljus i 1/640 del av en sek, dvs väldigt kort tid. Ju kortare tid kameran är öppen ju mindre ljus kommer in.

Se det som att hälla mjölk från en mjölk-kartong i ett glas. Häller du en skvätt jättesnabbt så hinner det inte komma ner så mycket i glaset, häller du länge och låter det rinna kommer det i mycket mer i glaset. Applicera samma tänkande på slutartid och ljus så förstår du det snabbt.

Bländaren är storleken på objektivöppningen. Ju HÖGRE värde, ju MINDRE öppning. Bakvänt och jobbigt, dvs F5.6 har en mycket större öppning än tex F16 (bländarvärde anges oftast i så kallat F-stop). Se bländaren som storleken på öppningen i mjölkpaketet. Ju större öppning du har ju mer mjölk hinner du släppa ut under den tiden kameran är öppen. Med andra ord, en slutartid på 1/640 och bländare F5.6 släpper in mycket mer ljus är en slutartid på 1/640 med en bländare på F16.

ISO värde är den tredje och sista saken, detta kallades ASA på filmtiden men funkar likadant. Det är känsligheten på sensorn i kameran, ju högre känslighet ju mer ljus tar den emot. Här är värden rättvända, dvs ISO 3200 är känsligare än ISO 100.
En sak att komma ihåg med känsligheten är att ju högre känslighet ju sämre bildkvalitet. Dagens kameror, även de billigare, hanterar det väldigt bra men det kommer ändå en gräns då du börjar se väldigt mycket brus i bilderna (dvs korniga bilder). Mitt eget tänkande gällande detta är "hellre än bild med halvdan kvalitet än ingen bild alls". Det är många som tycker tvärt om och inte nyttjar kamerans ISO egenskaper men det är upp till var och en att välja.

Mitt tips nästa gång (i motsats till vissa andra tips märker jag, prova alla förresten :)) är att ställa in ISO på 1600 eller 3200 och sen välja A läget, i det läget ställer du in bländaren, ställ det på det minsta (troligtvis 4.5 eller 5.6) och se vad du får för slutartider. I detta läget ställer kameran in slutartiden själv utefter dina bländareval.

Blir det för långa tider kan du prova gå över till slutartid och välja snabbare tider själv, men kom ihåg, väljer du för snabba tider kommer det bli svarta bilder igen.

Låt inte din utrustning eller brist på utrustning hindra dig, problem e till för att överkommas och arbeta sig runt.

Mvh

Rasmus
 
Jag såg att du använder Lightroom förresten.

Ställ in kameran på att ta RAW bilder, detta gör att du har större chans att ändra exponering och ljus i efterhand om det skulle visa sig att du behöver det.
 
Tack

Tack så mycket för svaren Rasmus M.

Ska absolut testa mig fram med dina och de andras tips. Det jag blev så fundersam på var att bilderna blev totalt mörka. Trodde jag hade missat något i inställningen totalt. Ljuset kändes ganska bra för att vara en idrottshall men det kanske är alldeles för dåligt för att köra på så korta slutartider.

Tack än en gång!

Victor
 
Tack så mycket för svaren Rasmus M.

Ska absolut testa mig fram med dina och de andras tips. Det jag blev så fundersam på var att bilderna blev totalt mörka. Trodde jag hade missat något i inställningen totalt. Ljuset kändes ganska bra för att vara en idrottshall men det kanske är alldeles för dåligt för att köra på så korta slutartider.

Vad har du för bra anledning att inte använda ljusmätaren som sitter i din kamera? Varför vill du prompt gissa själv?

Per.
 
Sätt kameran på Tv priority och autoiso så är du homefree.
Jag tror även en slutarhastighet på 1/640 är väldigt kort. Kanske passar för tex ishockey om man vill frysa allt.
Vilket jag tycker blir lite tråkiga och livlösa bilder.

Basketmatch är nog bollen som rör sig snabbast av allt som kan röra sig.

Prova med slutarhastighet på 1/200. Då får du lite rörelseoskärpa på bollen, men tillräckligt för att frysa spelarna.


PS: Använd även blixt för att frysa rörelsen.

/Stefan
 
Perstromgren.

Ska jag vara ärlig så vet inte jag hur ljusmätningen i kameran fungerar..?

Aj, då. Dags att slå upp handboken.

I korthet: du kan låta kameran exponera åt dig genom att du väljer bländare och kameran väljer tid (A) eller tvärtom (T). Du kan också låta kameran välja bägge (P). Eller du väljer bägge själv (M), men kan se på mätaren i sökaren när kameran tycker att exponeringen är korrekt.

Per.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar