Vad var det för märkligt med det uttalandet?
Är det något fullständigt nytt att bilder ofta får rörelseoskärpa med ett teleobjektiv utan bildstabb? Jag har iaf inte nerver av stål och superstadiga kirurghänder så... blir rätt ofta lite "suddiga" bilder med en teleobjektiv utan IS/OS/VR, iaf för mig...
Nu postade jag en fråga här eftersom jag ville veta om så också var fallet för 70-200 f/4L utan is, eller om det kanske på nåt "magiskt" sätt inte var lika kännsligt för "skak" som andra billigare objektiv.
Tack för alla svar.
Har själv ett 70-200/4L utan IS, och har klarat mej rätt bra utan IS.Har fått anpassa användande helt enkelt.
Men jag önskade verkligen IS-versionen funnits när jag köpte mitt...
Hade iofs kanske inte haft råd, det kostade DÅ en bra bit över 10.000 utan IS...snacka om priset gått ned på senare år.
Hade jag vid ett köp idag pengar till ett med IS skulle jag inte tveka 1 sekund, IS är alltid bra att
kunna ta till när ljuset tryter/man kör "för" lång brännvidd, så länge inte själva motivet rör sej mer än den använda tiden klarar att "frysa".
Nu har jag bytt system, och fått IS i kameran, men skall jag ge ett enda råd så blir det:
Kan du, köp en 70-200/4L med IS, det skadar aldrig.
Känner du kronorna svider
för mkt, tveka då inte: köp dej ett utan, då skjälva objektivet är hur bra som helst, bara det att du får leva med att vid vissa tillfällen blir det svårt fixa det skarpt pga för lång tid.
Men vid alla andra tilllfällen(!) får du ett kanonbra objektiv som dessutom är MKT bra balanserat och väl utformat så det går att hålla stadigt...i synnerhet om kameran inte är allt för liten.
Mitt funkar bättre (vad gäller ergonomin) på min analoga EOS 600, än på den nu sorgligen avsomnade EOS 350Dn jag haft några år.
Bildkvalitetsmässigt är det
MKT bra på båda, dock!!!
(Kom också ihåg att man skall definitivt hålla stadigt även med IS, det är ingen trollstav som löser alla 'skakproblem'!)
Hoppas de sammanlagda svaren ger dej kött på benen, lycka till med valet! ;-)