tannler
Aktiv medlem
Någon som provar att använda detta kort i en kamera? Känns som en prismässigt intressant lösning? För kameror som inte direkt hanterar SDHC, finns ju CF-->SDHC-adapter.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har Du provat - eller tycker Du bara?
Under FAQ på sajten står det såhär:Fungerar säkert.. (hmmm..kanske) bra i en plast-kompakt, men en DSLR med hus i metall blir väl en bra skärmad bur som inte släpper ut några radiovågor? Faradays bur....
T.o.m. vanliga WLAN kort i Laptop brukar ha dålig förbindelse utan en riktig antenn när avståndet överstiger ca 5 meter. Hur mycket antenn ryms i ett SD kort?
Jag tror målgruppen är de som vill slippa kabeln för att föra över korten till datorn, dvs kameran står direkt bredvid datorn som på demo-videon de visar.
En bra idé som i praktiken troligen i funktionalitet motsvaras av en vanlig 4GB SD kort och en 1 meter USB-kabel, vilket kostar ca 200 kronor jmfrt med 150 USD plus frakt o moms.
Men det vore kul om det fungerar...
Spännande sa katten att man använder en standard för trådlöst nätverk, men trots att den standarden man uppger, 802.11b/g, är en världsstandard så fungerar det inte utanför USA och Kanada.
Men det kan nog vara lite som så att det här är till för folk som inte vet hur man sätter i överföringssladden i kameran eller vart minneskortet skall in i datorn.
jag "tycker" bara - baserat på en del kunskaper inom radioteknik och vågutbredning....
Finns också en 15 minuter lång recension på You -tube som inte heller är så positiv:
http://www.youtube.com/watch?v=I4W6heAcmzM&feature=fvw
Spännande sa katten att man använder en standard för trådlöst nätverk, men trots att den standarden man uppger, 802.11b/g, är en världsstandard så fungerar det inte utanför USA och Kanada.
Kan i alla fall meddela att den funkar utmärkt i en studiolokal om 500kvm med routern ställd i ena hörnet.
Även hemma i villan funkar det överallt där datorn har täckning.
Vad är "den" för något? SD kortet vi talar om eller ett WLAN kort i laptop?
PS min kommentar om "kunskaper i radioteknik och vågutbredning" refererar till antagandet att SD kortet med WLAN troligen inte fungerar i en DSLR med metallhus.
Utbredning och täckning av WLAN kan jag inte mycket om. Har bara egna erfarenheter där förvånansvärt korta avstånd leder till problem i "tätbefolkade" WLAN områden. Troligen stör olika användare varandra då man "slåss" om utrymme i samma frekvensband.?
Använder det sedan drygt en vecka tillbaka. ... väntar på en SDHC-CF-adapter som kommer om c:a en vecka.
Den fungerar utmärkt och jag tycker dessutom att applikationen som finns "inbyggd" gör det möjligt att jobba i nya processer.
...
Titta på tabellerna på < http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels > så ser du vilken soppa det är med olika frekvenser som är tillåtna i olika delar av världen.
Kan Du återkomma till tråden när Du hunnit provköra adaptern vfk? Ser fram emot lite "hands-on". ;D
...sedan drygt en vecka tillbaka. Köpte det från B&H PhotoVideo - leveransen tog c:a en vecka - tull 400 spänn.
Använder det till min 1D MkIII och väntar på en SDHC-CF-adapter som kommer om c:a en vecka.
Den fungerar utmärkt och jag tycker dessutom att applikationen som finns "inbyggd" gör det möjligt att jobba i nya processer.
PRO-kortet har ju även möjlighet att connectas direkt till en bärbar dator med WiFi, s.k. AD-hoc, vilket är väldigt intressant.
Hej,
Tack för lite konkret info. Varför adaptern ?
Använder du inte SD slottet på 1D MkIII ?
MvH
Göran R