Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
110-film?
- Trådstartare Monika G
- Start datum
Erik Rundcrantz
Aktiv medlem
Om jag inte missminner mig så är det väl de gamla Instamatic-kamerorna som behöver 110-film. Vad jag vet så finns de inte att köpa längre. Tyvärr!
J. Patric
Aktiv medlem
Erik Rundcrantz skrev:
Om jag inte missminner mig så är det väl de gamla Instamatic-kamerorna som behöver 110-film. Vad jag vet så finns de inte att köpa längre. Tyvärr!
Nej, Instamatic tog/tar 126-film. 110-film är för små minikameror, och tillgången är mycket, mycket begränsad.
Sonnaren
Aktiv medlem
Det gjorde man inte alls det, men det är ganska begränsat sortiment numera, och det är ju inget man handlar i den lokala pressbyråkiosken längre.sipamoid skrev:
110 film slutade man att tillverka för ca:5 år sedan.
;-)
Men kolla här: http://www.subclub.org/shop/110film.htm
Hör också med din lokale fotohökare.
Lycka till
Us
Niklas Arnfelt
Aktiv medlem
Kodak la ner tillverkningen av 110-film för något år sedan. Den går inte att beställa därifrån längre. Vi sålde vår sista 110-film i somras på jobbet...
divander
Aktiv medlem
Jag såg för ett tag sen en sida där de sålde 110-film. Tyvärr fanns adressen på till denna sida på min bärbara dator som fick en diskkrach för ett par veckor sedan. Jag tror att det på den sidan gick att köpa Holga, Lomo, såna kameror som ger fyra bilder på ett neg m.m. Sök på detta så kanske du hittar den.
janm
Aktiv medlem
Kodak Gold 400 i 110-format finns fortfarande att köpa från www.bhphoto.com.
www.filmforclassics.com har film i andra äldre format.
www.filmforclassics.com har film i andra äldre format.
Linmajon
Aktiv medlem
Den var lite kul. Jag lånade en sådan en gång. En förkrympt spegelreflexkamera med bajonett och pytteobjektiv. Ganska cool faktiskt.gundj skrev:
Jag såg en auktion på Tradera omen Pentax 110 med 3 objektiv. Det fanns visst en hel del prylar till dom o gav hyfsat resultat.
Om man nu vill ha något udda att leka med.
Tyvärr var väl 110-formatet ingen hit kvalitetsmässigt. Alldeles för små negativ. Kommersiellt var det en ganska stor hit ändå.
Linmajon
Aktiv medlem
Niklas Arnfelt
Aktiv medlem
13x17 mm, (ca 1/4 av ett 135 neg)
berga
Aktiv medlem
Jag håller med att det sällan blev bra bilder. Jobbade på fotolab under 1980-talet och såg många filmer.
Däremot funderar jag på detta med negativen. De är inte mindre än 16mm film som har använts för biografilm i Europa under många år. Frågan är nog om det inte mer är fråga om dålig utrustning och film än storlekten på negativen som är boven.
Däremot funderar jag på detta med negativen. De är inte mindre än 16mm film som har använts för biografilm i Europa under många år. Frågan är nog om det inte mer är fråga om dålig utrustning och film än storlekten på negativen som är boven.
Niklas Arnfelt
Aktiv medlem
Klart att det sitter bättre optik på en filmkamera än en instamatic, men även det faktum att du ser 24 bilder i sekunden på bio gör att du som betraktare har rätt så svårt att uppfatta om varje enskild ruta håller kalasskärpa och upplösning
Niklas Arnfelt
Aktiv medlem
Är det inte 35mm film på bio förresten..?
Det går väl inte riktigt att jämföra rörlig bild med fotografi? Med ett antal rutor per sekund avlöser ju bilderna varandra och verkar effektivt ta bort intrycket av korn och dylikt och visar mest själva motivet.
Men visst, slarvmånen blir ju minimal med ett så litet stycke film. Och det är ju inte så bra att kombinera med fixfokuskameror med en slutartid och tre bländare (ISO 100, ISO 400 och blixt) som de där kamerorna ofta var. Miniminoxarna har ju ännu mindre yta, men de kan ju prestera en del.
Men visst, slarvmånen blir ju minimal med ett så litet stycke film. Och det är ju inte så bra att kombinera med fixfokuskameror med en slutartid och tre bländare (ISO 100, ISO 400 och blixt) som de där kamerorna ofta var. Miniminoxarna har ju ännu mindre yta, men de kan ju prestera en del.