Annons

110-film?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, det är 35 mm på bio. Men en del lågbudgetfilmer är filmade på 16 mm och kopieras sen till 35 mm.
Filmformatet är oftast 18x24 mm, rutorna är alltså på tvären. Varför kan man inte då inte förstora sina APS-bilder till bioduksformat, det det ser ju så bra ut på bio? :)
Jo, när man tittar på film så medelvärdesbildar ögat/hjärnan kornet (som ju är olika på varje ruta) så det "försvinner".

Sonnaren skrev:

Det gjorde man inte alls det, men det är ganska begränsat sortiment numera, och det är ju inget man handlar i den lokala pressbyråkiosken längre.
Men kolla här: http://www.subclub.org/shop/110film.htm
Hör också med din lokale fotohökare.
Lycka till
Us

Jag har jobbat i fotobutik i 5 år, Ulf. Då hade man "ibland" kontakt med filmleverantörer. Då vi ville beställa så gick ej det då den slutat att tillverkas. Men dom kanske hittade på det...
/Patrik

Att försäljare snackar fel har hänt förr...
Att Kodak fortfarande tillverkar 110-film råder det ingen tvekan om...

Bilagor

• 122480.jpg
    122480.jpg
    15 KB · Visningar: 214
Linmajon skrev:
Att försäljare snackar fel har hänt förr...
Att Kodak fortfarande tillverkar 110-film råder det ingen tvekan om...

Kodak tillverkar INTE 110-film längre!
Tro mig, jag jobbar i fotobutik och har försökt beställa 110-film ett antal gånger men fått till svar att den inte tillverkas längre (sen årsskiftet eller nåt sånt).
Kodak borde väl veta bäst själva eller?
Däremot så finns det väl ett antal rullar kvar ute i butikerna.

Det står dessutom "Privacy Practices (updated 14-Sep-2001)".
Infon om filmen kan ju vara hur gammal som helst...
Dom är inte så bra på att hålla sin sida up to date verkar det som. Å andra sidan har dom ju rätt stort sortiment att hålla reda på ;)

I stora delar av världen används fortfarande Instamatic-formaten 126 eller 110, så det finns film. Men det är säkert en rejäl hyllvärmare i Sverige.

Hej!

Jag gick just förbi ett Fotoquickställe i Örebro och där fanns det 110-film. Kodak. Jag vet för jag tänkte köpa en rulle till min Pentax 110:a som ligger på hyllan. Med den kameran blir bilderna faktiskt mer än hyfsade, trots negativstorleken.

I Agfas svenska prislista för återförsäljare finns inte 110 filmen med. I Sverige är det ju så, som redan sagts, att 110 formatet är ute. Men det är många fotoföretag som direktimporterar film, så det går säkert att få tag på film, men sedan skall den lämnas in för framkallning och då bli det nog lika svårt.

http://www.kodak.se/global/en/service/faqs/faq0055.shtml#q1

"Where can I find 110 or 126 film? Does Kodak still make it?
Although 126-size film has been discontinued, we still manufacture 110-size film for color prints. Most photographic retailers don't stock it on a regular basis, but they can order it for you. For dealer locations or for more information on Kodak film and products, call Kodak."

EOD

Då kanske jag kan få tag i några snurror film till min Kodak Disc också... ännu helt oanvänd... *s*

berga skrev:

Däremot funderar jag på detta med negativen. De är inte mindre än 16mm film som har använts för biografilm i Europa under många år. Frågan är nog om det inte mer är fråga om dålig utrustning och film än storlekten på negativen som är boven.

Boven är egentligen det faktum att filmen hade dålig planhållning. Den låg i en hel kassett och kameratillverkarna kunde inte nå den med en ordentlig tryckplatta. Den lilla Pentaxen, bl.a. kameror med riktigt hög kvalitet, hade förträfflig optik.

//Håkan

Helt ok!

Min första kamera var faktiskt en Kodak för 110-film.
Jag tycker att kvaliten blev fullt godkänd på bilderna.
Men så fick jag foton som var ganska små också.(Jämfört med de nuvarande kopior...)

Skillnaden med APS idag funderar jag över. Det är ju också mindre film som är helt inkapslad......

Det var iallafall en helt lagom kamera för en 9-åring! *ler*

Cecilia

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar