Annons

10Mp, men vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

KnivSkarp92

Ny medlem
Hejsan!

Jag är nu på jakt efter min första dslr kamera, och har hittat 4 potentiella köp, alltså en av dom, men vilken? Jag har sökt info om alla relativt mycket, men nu undrar jag vilken ni tycker är bäst? Dom stora skillnaderna verkar vara att Canon och Olympus har Live View i det här fallet.

Canon 1000D

Sony A230

Nikon D3000

Olympus E-450

Är sen också sugen på den med relativt billiga objektiv sen när jag vill fota lite andra saker, och inte bara med 18-55 som hänger med.

Tacksam för all hjälp.

Klassisk fråga, klassiskt svar: känn på dom och ta den som passar dina händer bäst. Alla är bra, det finns inga dåliga moderna dslr! Möjligen finns det en mindre bra detalj: Canons 18-55 utan IS är rätt dålig, tyvärr. Lägg på några hundra för att få 18-55 IS om du väljer Canon.

Vad vill du ta för bilder som en paketglugg inte klarar? Ett tips är att vänta med det köpet, för att utröna exakt vad det är du behöver

Per.

PS Det kan vara en god idé att välja system efter vad kompisar har. Det är praktiskt att kunna låna grejor av varann. DS

Jag hade gått på Canon/Nikon pga där har du mest objektiv/tillbehör att välja på.Sedan så är oftast canon/NIkon bättre på högre iso. Men det viktigaste är känn på kqmerorna och välj det som du tycker känns bäst. Det är inte lika viktigt att välja (rätt) instegskamera som kanske en pro kamera.

Ok, tackar.
Ska kolla om jag kan ta mig till Elgiganten eller liknande under morgondagen och klämma och känna på dom.

Just nu är jag mest inriktad på Nikon eller Sony, för att dom verkar vara sköna att hålla i, och vad jag har sett har ett enkelt manövreringsupplägg.
Plus att Anders Mjölnare här på sidan har Sony, så jag ska nog kunna få låna något objektiv av honom om jag är snäll.

Edit: Det här är nästan köpläge va? http://expert.se/Product/Product.aspx?id=3936141

Senast ändrad:
Jag har en a200 som jag är nöjd med och jag antar att de nyare knappast kan vara sämre. Fördelen med sony är att man kan ha minolta objektiv. Det finns väldigt mycket sådana på begagnatmarknaden.

På den du länkade är det väl live-view också eller? :)

Än så länge har det bara varit frid och fröjd med den :D har lekt slut på första laddningen på batteriet nu.

Det här med att greppet för högerhanden är mindre än andra kameror var ju lite jobbigt, men det stör jag mig inget på nu, man vänjer sig, jag har relativt små händer också.

Men jag är nöjd med mitt köp :D

Får se vad det blir härnäst, fjärrkontroll, blixt, tele- eller macro-objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar