Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

10D vs. D70

Produkter
(logga in för att koppla)

JackoH

Medlem
är sugen på att köpa en ny(begagnad) DSLR och har fastnat för dessa två. dock tycker jag det verkar som om de är rätt lika, därför undrar jag nu vilken av dom som är bäst.

tack på förhand
jacko
 
I mångt och mycket är de rätt lika.
10D har större buffert för RAW-filer. D70 processar och skriver bilder mycket snabbare till kortet vilket gör att man kan ta fler bilder i följd i jpeg.
10D har något mindre brus, om man mäter det, men D70 har ett brus som är mindre iögonfallande.
D70 har snabbare blixtsynk.
D70 har spotmätning.
10D är byggd i metall. (Kan vara både för och nackdel beroende på hur man ser det)
10D har möjlighet till vertikalgrepp.
 
vad är minuset med att ha huset i ett stycke metall? det enda jag kan tänka mig är om ngn del skulle gå isönder så får man byta ut hela istället för en "kåpa". tror dock inte riktigt på mitt resonemang.

ett annat minus(plus?!) är vikten...


eller?
 
Nackdel metall: Vikten, mycket kallare att hålla i när det är kallt ute.
Vikten kan ju vara både plus och minus.

Huset är inte gjutet i ett enda stycke oavsett om det är metall eller plast även om det vore lättare/billigare att göra så i plast.
 
Nackdel med plast: Tappa den inte om plasten är kall. Då spricker den. Annars är det nästan enbart fördelar, om man inte gillar metallkänslan då kanske. Jag gör det...
 
10D har några sekunders uppstartstid medan D70 kan ta bilder direkt när man knäpper på den. Förutom blixtsyncen är blixtlösning överhuvudtaget bättre i D70 än i 10D.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.