Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

10D vs 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
Bengt-Arne skrev:
Är det bättre att köpa en begagnad D60 än att gå på en 300D för i stort sätt samma pengar?

Bruset är är antagligen lägre på 300D än på D60 eftersom det är lägre på 10D än på D60. Autofokusen kan knappast vara sämre än i D60.

Annars är det upp till vad och hur du plåtar.

Själv har jag en D60 i mitt ena fotografjobb och den funkar till det mesta. För mig är en D60 bättre än 300D. En digital Eos 3:a hade varit optimalt.

Nytt är alltid nytt med garantier och allt.

Nu när canon har lanserat en ny serie (EF-S) objektiv pga den mindre sensorn så bör man tolka det som en stor fördel jmf 10d?

Mindre, lättare och billigare objektiv i framtiden?

Alla nästkommande DSLR från Canon kommer att vara anpassade för EF-S serien?

Om det är så - att Canon kommer att satsa på EF-S objektiv så har ju 300d en stor fördel jmf med alla andra "gamla" DSLR.

Är inne på samma tabnke..
10D kontra 300D

Var och fingrade på just 10D uppe i gbg och den ligger ju som handen i handsken.. helt udnerbar att jobba med känns det som... Helt underbar...

Pratade med en som hade känt på 300D och den var hyfsat gedigen även om det inte var alls samma känsla som i 10D utan mer 300V känsla över den...

Jag är dock nyfiken på dne i allafalll och om den går att ha till det jag vill som en sorts instegsmodell.....

Alfons2 skrev:
Nu när canon har lanserat en ny serie (EF-S) objektiv pga den mindre sensorn så bör man tolka det som en stor fördel jmf 10d?

Mindre, lättare och billigare objektiv i framtiden?

Alla nästkommande DSLR från Canon kommer att vara anpassade för EF-S serien?

Om det är så - att Canon kommer att satsa på EF-S objektiv så har ju 300d en stor fördel jmf med alla andra "gamla" DSLR.

En gång för alla!

Det finns ingen "serie". Anledningen till EF-S 18-55 existerar är att de som köper EOS D300 ska kunna få en "komplett" kamera för en rimlig penning. EF-S 18-55 är inte på något sätt anpassad i brännvidd till den mindre sensorn i 300D. Det den däremot är, är att den är anpassad till speglens konstruktion i 300D, vilket medför, precis som du säger att man kan göra optiken mindre och även lättare. MEN, jag tror inte för en sekund att köpare i prosumer-klassen vill ha lättare och mindre objektiv.

Jag tror fortfarande att Canon kommer att gå fullformats-vägen.

Tack Jesper!

Du är en klippa!

Hoppas du har rätt avseende din förutsägelse om fullformatssensorer.

Mitt val av 300d bygger på det.
(så billigt som möjligt initalt för att sedan kunna ha som ett andrahus om x antal år när fullformat kommer i en ny 10d)

/Thomas

Senast ändrad:
Jag har också funderat på antingen en 10d eller en 300d, men har några funderingar. Dels har jag en Canon 540ez-blixt. Passar den till båda dessa kameror (eller till ingen av dom)? Jag läste i nån tidigare diskussion att den inte skulle passa men på Canons hemsida står det att den blixten ska passa till alla EOS-kameror. Jag har även objektiv till en Canon EOS-500, kommer dessa att passa?

Jag kan för övrigt berätta att när jag såg att 300d skulle komma (för några veckor sedan) så kostade en 10d ca 18000 kr enligt Pricerunner, idag kan man få en för 13500 så priserna har sjunkit rejält på den. Kan det vara värt 4000-4500 extra att köpa en 10d?

/Fredrik

Thomas: Från Canons proffsansvarige.

Fredrik: Nej EZ-blixtarna fiungerar inte på Canons digitala hus. Det går att köra EZ 430 och 540 i M-läge och prova sig fram till en något sånär korrekt exponering. Men obkjektiven passar fint, naturligtvis.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar