Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

10D och front fokus.

Produkter
(logga in för att koppla)
matnyttige skrev:
Jag skickade in min till Canon i somras men fick tillbaka den i samma "dåliga" skick dvs fokuseringen fungerade inte. De skrev att de testat samtliga optik jag skickade med men kunde inte hitta något fel!!!
Jag ringde "klantskallarna" för någon vecka sedan och då sa de (Canon IT Service) att de hade nu lärt sig och skulle åtgärda kameran om jag skickar in den igen. (Denna gång behöver jag inte skicka med några gluggar). Vi får se hur det går.

Kan nån, kan Canon...
..eller hur var det nu? =)

Damocles skrev:
Läs den här sidan på DPREVIEW
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/page17.asp

Tack för de Peter.
Nu när jag vet hur af. mäter igentligen, inte enbart de som visas i den röda rutan, så förstår jag varför de blir som de blir.
Ex. när jag väljer en annan av de horisontala fokuspunkterna än centrum så blir resultatet mer konsekvent och bara obetydligt framför, troligen inom tollerans. De punkterna är också mycket smalare horisontellt än centrum, som ju tydligen mer är ett kors.
Samma sak gäller även de andra vertikala fokuspunkterna fast de är naturligtvis smalare i horisontelt led.

Tack än en gång, nu kännes de bättre.
Kameran verkar fungera som de är tänkt.

Fokus på 19 med punkten till höger om centrum i kameran.

Bilagor

• fokus2.jpg
    fokus2.jpg
    27.3 KB · Visningar: 393
OJ !!

Ojdå!! och jag tyckte att jag hadde problem.
Har värkligen focuserat på 19 ??

Mitt lilla problem med 10d låg bara i kontrast och i att 10D fotar lite mjukare än tex 300d, D60 mfl.

Ditt problem är väldigt stort! Nog bara att skicka in till Canon.

Menar självklart den första bilden!!!
Nu ser ju allt bra ut!!! :)

Senast ändrad:
HÅLLER MED DEJ..

HÄR PÅ FORUMEN SÅ SKALL MAN VETA VAD MAN TALAR OM INNAN MAN FRÅGAR..
Nej. men det är bra att veta vad man snackar om innan man svarar med "goda" råd.

Damocles: Om man har problemet med front/backfocussing så märker man det oftast tydligt på många bilder utan att behöva göra ett test.
Jag har/har haft ordentliga bekymmer med fokuseringsfel och jag är bara sååå less på det.
Precis, men om det nu är någon som kanske inte kan riktigt lika mycket och gör en sånt här test, så vet man inte vad man testar och hur utrustningen ser ut finns det en del felkällor att utesluta innan man kan säga att det är fel rakt av. Ung som att, att så fort en bil börjar gå knackigt ska man skicka in den till verkstaden, inte kolla att det finns luft i däcken, bensin i tanken och olja i motorn. När man gjort det, då kan man skicka in den till verkstan. Men alla kan ju lära sig.

Det är klart att det kan vara fel på autofokusen, men då det är ung som ett feedback system så är ju varje fokusering en mer eller mindre kvalificerad gissning efter ett antal faktorer, i detta fall en cmos sensor som mäter kontrast om jag kommer ihåg rätt. Därav grunden att ha en korrekt testmetodik innan man börjar skrika varg. Och som så mycket annat så är det ju väldigt lätt att både det ena och det andra sprider sig till ofantliga proportioner i vissa saker. Se IBM's hårdiskar, Canon 10D's fokusfel, alla andra rykten som flourerar på nätet, etc.

Senast ändrad:
Jag tycker inte att man behöver veta allt för att ställa en fråga i detta forum. Men man bär specificera sig mera och beskriva problemet mer exakt. Problem med autofokus kommer att påverka alla ägare av 300D och 10D. Det som förvånar mig mest är att tillverkarna tex Tamron eller Sigma inte har släppt någon firmware uppdatering till nyare objektiv.

Silverlod skrev:
Problem med autofokus kommer att påverka alla ägare av 300D och 10D.

Vad grundar du det på?

Har följande gluggar: Canon EF 50/1.8, Canon EF 28-135/3.5-5.6 IS USM, Sigma 70-200/2.8 APO EX samt ett Sigma Af 15-30/3,5-4,5 EX Asfärisk DG DF, och har inte haft några som helst problem med vare sig front- eller back-focusing. Allt fungerar precis som det ska, och har gjort sen jag köpte kameran.

Testa mot plan yta.

Den första testen man bör göra är att testa fokus mot en plan yta vinkelrät mot kameran.
Det klassiska testet är att sätta upp en tidningssida på väggen. Se till att kameran på stativ är absolut vinkelrät mot tidningen (inga lutande plan)
Ta många bilder och med olika bländare (manuellt och med AF). På köpet får man en god uppfattning om objektivets skärpa och kontrast (i centrum och i kanten)

Undvik alltså lutande plan och konstiga former som kan lura både dig och kameran.

Men hur ska du kunna se om det är front/backfocus då? Hela vitsen med lutande plan är ju att man ska se exakt var fokus egentligen hamnar...

Fotar du en yta som ligger i samma plan som filmen så är det ju mycket svårt (omöjligt?) att skilja mellan allmän dålig skärpa hos objektivet och front/backfocus.

Jo.
Men som första test. I de allra flesta fall så upptäcker man nog att kameran fokuserar rätt.
Och om objektivet skulle vara allmänt dåligt (vilket de sällan är) så märker man väl det på alla bilder med det objektivet, eller hur?

Walle skrev:
Vad grundar du det på?

Har följande gluggar: Canon EF 50/1.8, Canon EF 28-135/3.5-5.6 IS USM, Sigma 70-200/2.8 APO EX samt ett Sigma Af 15-30/3,5-4,5 EX Asfärisk DG DF, och har inte haft några som helst problem med vare sig front- eller back-focusing. Allt fungerar precis som det ska, och har gjort sen jag köpte kameran.

Problemet uppstår tydligen bara på vissa objektiv som har tidiga firmware som exempel kan jag ge Sigma 28-300 If och Tamron AF 28-300 Ultra Zoom och det det är bara både när det gäller front- och back-focus samt vissa problem med ljusmätningen och med exponeringen då sensorn är med känslig för studsande ljus.
Detta har jag dock inte konstaterat själv.

JanOlofHärnström skrev:
Jo.
Men som första test. I de allra flesta fall så upptäcker man nog att kameran fokuserar rätt.
Och om objektivet skulle vara allmänt dåligt (vilket de sällan är) så märker man väl det på alla bilder med det objektivet, eller hur?

Självklart så har ju en bild tagits. Annas skulle det inte fokuserats i detta forum.
Vi kanske skall starta ett nytt forum som vi kallar för kompabilitet.

Silverlod skrev:
Problemet uppstår tydligen bara på vissa objektiv som har tidiga firmware som exempel kan jag ge Sigma 28-300 If och Tamron AF 28-300 Ultra Zoom och det det är bara både när det gäller front- och back-focus samt vissa problem med ljusmätningen och med exponeringen då sensorn är med känslig för studsande ljus.
Detta har jag dock inte konstaterat själv.

Det var det att du sa att det påverkar alla ägare av 10D och 300D. Än så länge har det inte påverkat mig i alla fall, och jag hoppas slippa problem. Och det tror jag att jag kommer göra, planerar inte att införskaffa nåt "gammalt" objektiv...:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar