Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

10D låser sig...

Produkter
(logga in för att koppla)

HanZi

Medlem
I torsdags köpte jag en splirrans ny 10D... inte ens uppackad ur kartong... Hinner ta tolv testbilder med den, sen börjar minneskortet att bete sig underligt... Fick felmeddelande "Err 02", och fick efter många om och men kameran till att gå med på att formatera kortet... Tar några testbilder till, och testar att ta ett gäng bilder genom att hålla inne avtryckaren en stund... När jag sen ska kolla på bilderna får jag felmeddelande "Err 99", och kollar i handboken vad detta innebär... Tar ur batteriet, säter i det igen, och startar om kameran... Då låser den sig med felmeddelande "Err 02"... Testar utan minneskort, och då fungerar kameran helt perfekt...

Misstänker att det är kortet som är sönder, och åker till en butik i samma kedja som jag köpt den av, och får kortet formaterat... Funkar fortfarande inte! Testar med ett annat kort som bevisligen fungerade i en annan kamera... Fungerar inte!

Har testat att flera gånger att starta ta ur batterierna och döda all spänning i kretsarna genom att ta loss objektivet, och trycka på alla knapparna... Stoppat i batteriet, och sen försökt igen.... Ibland så får jag ett annat felmeddelande istället för "Err 02" som uttrycker sig i form av att den röda lampan lyser på sidan, och det står EOS i displayen... Sen låser den sig så, och går inte att stänga av på annat sätt än genom att dra ur batteriet (en gång till)...

Någon som haft liknande problem, och hur löste ni det då? Är ju inte jätteroad av att skicka in kameran...
 
En vanlig anledning till felmeddelande är att objektiven inte är kompatibla. Kör du med äldre sigma-gluggar så kan de behöva modifieras.
 
Uppenbarligen har kameran problem med att skriva till minneskortet.. Finns nog bara alternativet att lämna in på lagning, eller hävda DOA.
 
Krångligt

Vad är de för skräp att en sån dyr kamera inte funkar, köpte min Eos 10S begagnad 95-97? ca och har aldrig havt problem med den. De låter inget vidare att en sån dyr kamera ska krångla direkt , har canon blivet så dåliga på kvaliteten nuförtiden.
 
Dåliga och dåliga. Kanske är de sämre än förr men det händer även de bästa att prylar inte funkar ordentligt när de plockas ur kartongen.
Det kan finnas hur många anledningar som helst till det.
 
Johannes: Hur många 10D har Canon sålt..och hur många har varit defekta?

Min gissning ligger på runt 1-2%. Knappast dålig kvalité. Bara det att det är ju de som har problem som uppmärksammas. Nöjda ägare klagar sällan ;)

668 st på FS som har den i sin kameraväska (säkerligen fler än så). Om 6-12 st av dessa har problem så är detta just 1-2%
 
har läst här på FS om Eos 300D oxå har krånglad, vet att Eos 20D har uppgraderat firmware ca tre gånger efter lanseringen de är inte bra tycker jag i allafall.
 
Ska vi skylla på internet?

Det diskuteras klart mycket mer nuförtiden än 1995.. Alltså framkommer mer problem. Vilket är bra iofs.

Dessutom innehåller dagens dslr-kameror ganska många fler komponenter än 10S ;)

Själv har jag aldrig haft problem med någon av mina 9 st Canon-kameror..

Däremot är det ju, som du säger, inte bra att 20D har släppts med ofullständig firmware.
 
Vad är det för märket på minneskortet du testat med? Mitt gamla Apacer fungerade inte i min 300D (Err 02) så jag fick köpa ett nytt (Sandisk). Troligtvis hade det inte funkat om jag bytte mitt gamla Apacer mot ett nytt...
 
Minneskortet är ett Sandisk 512 Ultra2, och objektivet som jag använt är ett Canon 28-90 från min gamla 300 i väntan på att affären ska få hem det fasta 50 1.8 II jag beställt...

Men just nu är det inte mycket att göra utan att gilla läget... Jag är den förste som ringer Canons Supportcenter i morgon...

Jag hoppas att de byter ut kameran på en gång åt mig, för det kommer sällan ett fel på en produkt som har så allvarliga fel så tidigt....

Ha det bra allihop!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.