Annons

10910 bilder och 51% batteri kvar!

Produkter
(logga in för att koppla)

SM0SBI

Aktiv medlem
Efter en helg med mycket innebandy så kunde jag konstatera att extrabatteri är överflödigt till en 1DmkIII.

JA jag tog 10910 bilder med denna kamera på två dagar;) Dessutom gick min andra 1DmkIII och min 5DmkII en del bilder under dessa två dagar;)
 

Bilagor

  • batteri.jpg
    batteri.jpg
    50.4 KB · Visningar: 1,156
Förmodar att du brännt iväg mycket, och långa, serietagningar när du fotade innebandy? Kanske i JPEG också? Inget ovanligt i så fall; man kan vid sådan fotografering flerdubbla antalet bilder per batteri med alla DSLR:er jag provat.

Sedan kan man ju i och för sig ifrågasätta det reella behovet av 11000 bilder på två dagar... :)
 
Senast ändrad:
Oj! 10910 bilder på två dagar! Rekord?
Verkligen bra batteritid :) Nu har du verkligen gott om material
att jobba med framför datorn.
 
... och sedan börjar det roliga med att gå igenom bilderna och välja ut några av dom bättre. :)

Jag försöker vara lite mer restriktiv numer, har tröttnat på att gå igenom flera tusen bilder från en tävlingshelg.

Jag har hittills aldrig behövt använda mitt andrabatteri ens för en tvådagarsövning, kunde ha sparat dom pengarna till annat.
 
Efter en helg med mycket innebandy så kunde jag konstatera att extrabatteri är överflödigt till en 1DmkIII.

JA jag tog 10910 bilder med denna kamera på två dagar;) Dessutom gick min andra 1DmkIII och min 5DmkII en del bilder under dessa två dagar;)

10910 bilder på en helg, det är mer bilder än vad jag tar med två kameror under ett helt år... Det måste vara riktigt kul att gå igenom materialet för att hitta de bilder som du vill ha :)
//Chasid
Ps: Är det inte bättre att du köper en filmkamera istället?
 
Efter en helg med mycket innebandy så kunde jag konstatera att extrabatteri är överflödigt till en 1DmkIII.

JA jag tog 10910 bilder med denna kamera på två dagar;) Dessutom gick min andra 1DmkIII och min 5DmkII en del bilder under dessa två dagar;)

Hur välja bland så många bilder ?


Ett litet skämtsamt citat jag hittade på nätet ;-)
' A picture is worth more than a thousand words, but 1000 pictures is only worth one word : why ? '
 
På mitt sätt att arbeta med bilderna så tar det max 2 timmar att fixa de bilder jag vill ha av dessa, det är ingen fin fotografering, det är nyhetsbilder ;)

Självklart är det långa serier av bilder och även jpeg denna dag då hallen bjuder på kanonbelysning och möjliggör jpeg. I sunkbelysning kör jag alltid RAW.

Den stora mängden bilder blev av att det var den avgörande matchen för de innebandylag jag följt hela året. Nu har dom tagit steget upp i SSL så nästa år blir det högsta serien och längre resor till bortamatcherna.

Filmkamera, är inte 10 bilder/sekund filmkamera ???
 

Bilagor

  • bilder1.jpg
    bilder1.jpg
    86.2 KB · Visningar: 972
Senast ändrad:
På mitt sätt att arbeta med bilderna så tar det max 2 timmar att fixa de bilder jag vill ha av dessa, det är ingen fin fotografering, det är nyhetsbilder ;)

Självklart är det långa serier av bilder och även jpeg denna dag då hallen bjuder på kanonbelysning och möjliggör jpeg. I sunkbelysning kör jag alltid RAW.

Den stora mängden bilder blev av att det var den avgörande matchen för de innebandylag jag följt hela året. Nu har dom tagit steget upp i SSL så nästa år blir det högsta serien och längre resor till bortamatcherna.

Filmkamera, är inte 10 bilder/sekund filmkamera ???

När jag praktiserade på en dagstidning som sjuttonåring så fanns det två fotografer i övre medelåldern som gjort det till en sport att inte ta mer än en rulle Tri-X när de bevakade allsvensk fotboll och bra bilder hade de alltid med sig hem!
//Chasid
 
Hur välja bland så många bilder ?


Ett litet skämtsamt citat jag hittade på nätet ;-)
' A picture is worth more than a thousand words, but 1000 pictures is only worth one word : why ? '

Jag bläddrar snabbt igenom bilderna i Irfanview, de bilder jag tycker är värda att spara så trycker jag bara på F8 så flyttas dessa till en ny mapp. Denna sortering går mycket snabbt då man med vana kan se direkt på en serie om bilderna är något att ha eller om serien på ca 20-30 bilder är utan händelse. 20-30 bilder är ju bara 2-3 sekunder av spelet, så jag bläddrar igenom dessa på ugenfär den dubbla tid som det tar att ta dessa.

Sedan kan man tycka att 200ms/bild är för kort tid för att bestämma om den är bra eller inte, men den är ju väldigt lik den förra bilden som togs 100ms före så det är inte en helt ny bild för hjärna att bedöma.

Med övning går detta jätte fort, jag får ofta frågan hur jag hinner se om bilden är bra från de som står bredvid och ser på när jag gör detta jobb. Men som sagt, jag bedömmer inte varje enskid bild, det är mer som att se på en film och känna att "där" var det en bra bild.

Sedan fixar jag de bilder som blir kvar i mappen för bra bilder med skript i PS.
 

Bilagor

  • bild2.jpg
    bild2.jpg
    38.4 KB · Visningar: 929
När jag praktiserade på en dagstidning som sjuttonåring så fanns det två fotografer i övre medelåldern som gjort det till en sport att inte ta mer än en rulle Tri-X när de bevakade allsvensk fotboll och bra bilder hade de alltid med sig hem!
//Chasid

JA, men jag kan lova att med dagens teknik så finns det betydligt större möjligheter att komma hem mer betydligt bättre bilder.

Om jag tar en serie på 30 bilder så är alltid en bild bäst! Varför chansa med dagens teknik och bara ta en bild när jag kan ta en serie och välja ut den bästa.

Jag kan garantera att om jag bara skulle ta en bild så skulle den i 90% inte vara den bästa av serie på 30 bilder....
 
Varför chansa med dagens teknik och bara ta en bild när jag kan ta en serie och välja ut den bästa.
För att det antagligen skulle göra fotograferandet roligare. Personligen tycker jag att filma och sen välja ut rätt bilder verkar skittråkigt. Då är man ju något helt annat än fotograf. Det finns säkert de som gillar det också.

Varför inte bara sätta upp tio högupplösta filmkameror, knäppa igång 24 bps och sen ta en kaffe och vänta? Visserligen finns knappt den tekniken idag, men det dröjer nog inte länge innan "fotografer" arbetar på det sättet.

Frågan "vad är fotografi?" känns ganska aktuell.
 
Det är ju ett personligt val, gillar man ett arbetssätt så varför skulle det störa någon annan som väljer att jobba på ett annat sätt? Fast lite irritrerande blir det förstås för "fotografen" om "filmaren" oftare får bättre resultat och fler publicerade bilder.

Man kan ju också ställa frågan "vad är ett fotografi" snarare än "vad är fotografi" - betraktaren/köparen bryr sig sällan om hur du tagit bilden, bara om den är bra i hans/hennes ögon.
 
Senast redigerad av en moderator:
Instämmer Pontus, extrabatteri känns ganska onödigt kopplat enbart till kapaciteten vid plåtning. Enbart plåtning tar inte så mycket på batteriet, det är bildvisning mm på skärmen som kräver mest tror jag. Och det hann du väl inte med mellan bilderna... ;)

Däremot finns såklart andra anledningar att ha en kraftreserv.

/Arne
 
För att det antagligen skulle göra fotograferandet roligare. Personligen tycker jag att filma och sen välja ut rätt bilder verkar skittråkigt.

Filma?
Finner det intressant att av de som påstår att vi sportfotografer "filmar" i allmänhet inte har någon personlig erfarenhet av just sportfoto.

Om vi för exemplets skull räknar på en kamera med 10 bilder per sekund, och sedan tar en ishockeymatch, där speltiden är 60 minuter effektivt.
Så skulle ren filmning innebära 36.000 bilder.

Med en "riktig" filmkamera och 24 bilder per sekund, så skulle resultatet bli 86400 bilder per match!!

De flesta fotografer som plåtar sport regelbundet brukar vid en innebany/ishockeymatch ligga på ca 600-1000 bilder (varierar en del från match till match).

Vill verkligen inte kalla detta för att filma.
Själv snittar jag ca 800 bilder per match, och då använder jag visserligen seriebildstagningen en del.

Men det är verkligen inte så att den är igång hela tiden.
Bufferten blir full efter 17 bilder, och sedan tar det en bra stund innan den är tömd. Dessutom så brukar jag sällan ta mer än 5-7 bilder i serie.

När jag praktiserade på en dagstidning som sjuttonåring så fanns det två fotografer i övre medelåldern som gjort det till en sport att inte ta mer än en rulle Tri-X när de bevakade allsvensk fotboll och bra bilder hade de alltid med sig hem!

De där fotograferna var nog undantaget som bekräftade regeln, även på den "analoga" tiden.
Av ren nyfikenhet frågade jag en av Jönköpings-Postens mer erfarna och duktiga fotografer hir han arbetade på hockeymatcherna på den "analoga" tiden.
De körde 20-30 rullar film per match.
Dvs i princip samma antal bilder som den absoluta majoriteten använder i dagsläget.

Man kan ju också ställa frågan "vad är ett fotografi" snarare än "vad är fotografi" - betraktaren/köparen bryr sig sällan om hur du tagit bilden, bara om den är bra i hans/hennes ögon.

Bra där!
Är man anställd av en tidning så kanske man kan jobba annorlunda.

Men om man frilansar/jobbar för en bildbyrå så är man som sportfotograf utsatt för hård konkurrens.
Ju fler bilder du tar, dessto fler bra bilder kan du räkna med.
Därmed också större chans att få sålt bilder så att du får ihop din ekonomi.

Med tanke på konkurrensen så är det inget annat än idioti att inte utnyttja möjligheterna som tekniken medger.

Detta är med allra största sannolikhet orsaken till varför jag hittills inte träffat på en enda yrkesfotograf som tar mindre än 500 bilder per match.
Och då har jag haft förmånen att få träffa på några av Sveriges allra bästa sportfotografer.
 
shiiit, brukar ladda in ca 300-350 bilder från minneskorten efter en hockeymatch. Där ligger man i lä mot era andra angivelser. Nu raderas ju en hel del bilder redan i kameran under avblåsningar så antalet exponeringar kanske ändå är i storleksordningen 600-800 st ?!
 
shiiit, brukar ladda in ca 300-350 bilder från minneskorten efter en hockeymatch. Där ligger man i lä mot era andra angivelser. Nu raderas ju en hel del bilder redan i kameran under avblåsningar så antalet exponeringar kanske ändå är i storleksordningen 600-800 st ?!

Troligen, ja!

I grundserien brukar jag också radera under pågående spel, och hamnar i samma storleksordning som du.
Men nu i slutspelet så är det för stor risk att missa något som man verkligen vill ha med.

Sedan skickar jag ju bilder i pauserna, så jag behöver ju inte gå igenom allt på en gång.

Har länge tänkt att blogga lite om mitt arbetsflöde, men har inte haft tid.
Det får bli när SM-final i Elitserien är över. Dvs om drygt en vecka.
 
Filma?
Finner det intressant att av de som påstår att vi sportfotografer "filmar" i allmänhet inte har någon personlig erfarenhet av just sportfoto.
Det kanske beror på att vi är ointresserade av fotografi som innebär att man "måste" använda seriebildtagning för att få godtagbara bilder. Där ryker hela fotoglädjen för min del.

Om vi för exemplets skull räknar på en kamera med 10 bilder per sekund, och sedan tar en ishockeymatch, där speltiden är 60 minuter effektivt.
Så skulle ren filmning innebära 36.000 bilder.

Med en "riktig" filmkamera och 24 bilder per sekund, så skulle resultatet bli 86400 bilder per match!!

De flesta fotografer som plåtar sport regelbundet brukar vid en innebany/ishockeymatch ligga på ca 600-1000 bilder (varierar en del från match till match).

Vill verkligen inte kalla detta för att filma.
Själv snittar jag ca 800 bilder per match, och då använder jag visserligen seriebildstagningen en del.

Men det är verkligen inte så att den är igång hela tiden.
Bufferten blir full efter 17 bilder, och sedan tar det en bra stund innan den är tömd. Dessutom så brukar jag sällan ta mer än 5-7 bilder i serie.
Kalla det var du vill. Jag säger bara att jag personligen tycker att det verkar både trist och dessutom jobbigt att välja ut bilder som blev bra.

Jag kan tillägga att jag inte ens behöver 4 gig minne för en hel veckas semester. Det blir åt helvete för mycket skitbilder ändå.
 
De där fotograferna var nog undantaget som bekräftade regeln, även på den "analoga" tiden.
Av ren nyfikenhet frågade jag en av Jönköpings-Postens mer erfarna och duktiga fotografer hir han arbetade på hockeymatcherna på den "analoga" tiden.
De körde 20-30 rullar film per match.
Dvs i princip samma antal bilder som den absoluta majoriteten använder i dagsläget.

Det är allt lite mer sport att försöka sätta så många bra bilder som möjligt på så få rutor som möjligt, jag tror att ett sådant förfarande kan skärpa sinnet så pass att man inte missar bilden när den väl dyker upp! Men om man ska fota över 10.000 bilder på ett par dagar så kunde en bildrobot enligt min mening ha gjort jobbet lika bra.

Jag tror att sportfotografer inom en inte allt för lång framtid kommer att begagna sig av högupplösta filmkameror, för att kunna leverera både stillbild och rörligbild till kunderna.
//Chasid
 
Senast ändrad:
Jag har inte tagit sådär många bilder på ett helt år... :/

Bara att kolla igenom 10910 bilder i mitt tempo skulle ta ungefär 60 timmar, redigera en bråkdel -- några veckor.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.