Annons

100mm fast objektiv, macro eller ej?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dead_Silent

Aktiv medlem
Hej,

Jag sitter och planerar framtida objektivinköp till min Eos 300D.
Jag har kommit fram till att nog kommer köpa ett ljuskänsligt fast objektiv på ca 100mm (typ mellan 90-105mm).

Användningsområdet för objektivet är dels att ta porträttbilder, men även produktbilder/detaljbilder då jag arbetar som grafisk formgivare och ofta plåtar och dokumenterar saker.

En fotobutik rekommenderade mig Tamron 90mm/2,8 Macro.
Men ska jag verkligen välja ett macro-objektiv när jag inte enbart vill plåta detaljbilder?

Hjälp mig, vad är skillnaderna mellan ett 100mm objektiv och ett 100mm macroobjektiv egentligen???

Det är väll bara närgränsen som skiljer,,

Om du känner att brännvidden runt 100mm är lagom ser ingen anledning varför du inte skulle köpa ett macroobjektiv runt 100 mm..

Förutom att macro objektivet är optimerat för närbilder och givetvis har en närmre närgräns så finns det en del andra saker som skiljer.
Vanligen så är ej macro objektiv ljus-starkare och har mycket snabbare AF.

Canons macro är inte billigare utan dyrare :)
Visst fungerar Canons 100mm macro bra till porträtt, men Canons 100mm ej macro är ännu bättre till porträtt

Tack för alla bra och intressanta svar!

Men, på vilket sätt är Canon 100mm objektiv ännu bättre till porträtt än Canon 100mm macroobjektiv?

Dead_Silent skrev:

Användningsområdet för objektivet är dels att ta porträttbilder, men även produktbilder/detaljbilder

Vad är det för produktbilder/detaljbilder? Är du i behov av bättre förstoringsgrad än 0.14 (som 100/2-inte macro har) ska du definitivt ha macro-objektivet (som ju har förstoringsgrad 1). Annars är nog 100/2-inte macro bättre för porträtt mm; ljuskänsligare, kortare skärpedjup och billigare :)

Själv har jag 100/2.8 macro och är mycket nöjd med detta. Förutom macro duger det mycket bra som kort-tele, porträtt mm.

Dead_Silent skrev: