** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

100 GB CF-kort med Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

ND300

Avslutat medlemskap
Halkade in på något Compact Flash - kort med hela hisnande 100GB! Någon här med erfarenhet? Hur funkar ett sånt kort med Nikon?

Sidan
http://www.pma-show.com/0547/pretec/storage/flashmemorycard/

Ur artikeln
"It so happened that I use a Nikon D3x digital SLR during photographing at the PMA 2009 in Las Vegas, and I was very curious to see if this 100GB CF working sample would function well in Nikon's flagship. Formatting was not the problem; however, the Nikon D3x camera doesn't like it at all. On its display, everything that is not supposed to blink, is blinking and I decide that this card will have to go without the D3x."

"According Chi-Lin Tom, General Manager at Pretec, the 100GB CompactFlash II should work with the Nikon D3 DLSR, but it so happens that the D3 did not come with me…."

Är 64gb I-kort modernare än 100gb II-kort?

Där ser man, utvecklingen går alltså mer framåt ju mindre GB ett kort / kamera klarar. Det viste jag inte.

Är 64gb I-kort modernare än 100gb II-kort?
Där ser man, utvecklingen går alltså mer framåt ju mindre GB ett kort / kamera klarar. Det viste jag inte.
Vad som får dig att dra den slutsatsen vet jag inte. Det kort på 100 gb du nämner är alltså ett typ II-kort, dvs ungefär dubbelt så tjockt som ett "vanligt" cf-kort. Dessa har funnits länge och alltid haft större storlek än typ I-korten, men också en massa nackdelar -- eftersom de normalt innehåller en liten hårdisk. En sån som snurrar, alltså.

För övrigt finns det numera "vanliga" cf-kort på 128 gb från några tillverkare.

Hm, jag har inte sett ett CF typ2kort de senaste 5 åren, och CF-hårddiskar har väl slutat tillverkas sedan väldigt lång tid tillbaka?

Hm, jag har inte sett ett CF typ2kort de senaste 5 åren, och CF-hårddiskar har väl slutat tillverkas sedan väldigt lång tid tillbaka?
Fast 100 gb-kortet från Pretec som TS nämner är uppenbarligen typ II. Och det går väl öht inte att tillverka ett flashminne på just 100 GB? De blir ju 32, 64, 128 osv.

Vad som får dig att dra den slutsatsen vet jag inte. Det kort på 100 gb du nämner är alltså ett typ II-kort, dvs ungefär dubbelt så tjockt som ett "vanligt" cf-kort. Dessa har funnits länge och alltid haft större storlek än typ I-korten, men också en massa nackdelar -- eftersom de normalt innehåller en liten hårdisk. En sån som snurrar, alltså.

För övrigt finns det numera "vanliga" cf-kort på 128 gb från några tillverkare.

Tyckte det såg ungefär ut som nuvarande kort i tjocklek på den här bilden
http://www.pma-show.com/news_images/0547_pretec-100gb-compactflash.jpg

Fast hastigheten verkar inte bästa jämfört med mina lexar 16GB professional udma som gör 300x. Fast 233x kanske är bra för att vara 100gb-kort, jag vet inte. Trodde inte det fanns så stora kort med så mycket lagrings kapacitet. Andra sidan är jag inte så insatt i det och bara halkade in på kortet /artikeln.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar