Annons

100 % crop???

Produkter
(logga in för att koppla)

Ljungskile -80

Ny medlem
När man använder LCD- skärmen på kameran (i mitt fall D5300) till att zooma in i en tagen bild, vilken är då den maximala förstoringsgraden? Hur vet man vad som motsvarar 100 %? Har svårt att finna uppgift om detta i manualböcker, Nikons website, web-fora etc.

När man använder LCD- skärmen på kameran (i mitt fall D5300) till att zooma in i en tagen bild, vilken är då den maximala förstoringsgraden? Hur vet man vad som motsvarar 100 %? Har svårt att finna uppgift om detta i manualböcker, Nikons website, web-fora etc.

Det vet man inte. På kamerorna i D7000-serien så kan man trycka på OK-knappen för att komma direkt till 100% förstoring, men det går inte på kamerorna i D3000- och D5000-serierna.

Du kan ju prova själv. Ta en bild på ett kontrollerat motiv, t.ex. en tumstock, med full upplösning. Zooma in bilden tills du ser 12% av bredden av bilden i liggande format. Då har du 100%.

Du har 6000 pixlar i bred på sensorn och 720 på skärmen; 720/6000=0,12.

Per.

Tack för all respons!
Jag märkte ju att man verkar gå förbi 100 % när man zoomar in, men frågan var hur mycket? Att som på D7000 kunna zooma in till 100 % med en knapptryckning hade varit behändigt. Med tio knapptryckningar har man zoomat in maximalt på D5300. Använder man Pers robusta metod verkar man nästan vara framme vid 100 % efter åtta och efter nio tryckningar ha passerat med viss marginal. Nu blir det lättare att veta om jag kan vara nöjd med skärpan!

ANNONS