Annons

100/200/400-film???

Produkter
(logga in för att koppla)

nilla_nilla

Ny medlem
Hej,

eftersom jag inte har så värst stor erfarenhet av fotografering är jag osäker på hur ljuskänslig film jag ska använda. Jag fotar mycket, mest utomhus, mycket naturmotiv i olika väder, men också mycket porträtt. Jag reser mycket och fotar då allt möjligt i alla möjliga väder. Har en Minolta 505 si.

Gäller samma sak för hur ljuslkänslig film man ska ha när man fotar svartvitt??

Tack för hjälpen!
Nilla
 
det beror väl lite på hur stora du skulle göra bildern, och vad du kräver av färgriktighet etc. Ska man inte förstora bilderna, utan bara ha 10x15-kopior, så skulle jag bara köra 400 eller 800 asa, men ska du förstora bilderna till 20x30 kanske det är bättre med 200, men det går utmärkt med 400.

Men sedan är roligare att fotografera med 800-film, kan bli mörkare innan man måste ha blixt.
 
nilla_nilla skrev:
Hej,

eftersom jag inte har så värst stor erfarenhet av fotografering är jag osäker på hur ljuskänslig film jag ska använda. Jag fotar mycket, mest utomhus, mycket naturmotiv i olika väder, men också mycket porträtt. Jag reser mycket och fotar då allt möjligt i alla möjliga väder. Har en Minolta 505 si.

Gäller samma sak för hur ljuslkänslig film man ska ha när man fotar svartvitt??

Tack för hjälpen!
Nilla

Just kameran är nog det minst viktiga vid val av film! Det är objektivens ljuskänslighet (största bländare) som nog är det som styr mest, eller i alla fall vilken bländare man vill jobba med. Generelt (det finns massor av undantag) så presterar objektiven bäst vid bländare 11. Det styr i sin tur vilken slutartid man vill ha, och en tumregel för handhållen fotografering är som längsta slutartid som är 1/objektivbrännvid.

När du vet vad och hur du vill fotografera väljer du film! Sen har vi alla en massa personliga preferenser, men välj en film och framkallare att jobba med. Efter en 20-30 rullar har du säkert fått koll på din kombination och du ser att ditt fotograferande verkligen har utvecklats. Håll dig till en rutin, var nogran och metodisk, men pröva dig fram :)

/ Johan
 
Tycker du ska använda vanlig ISO 200-film. En situation där en ISO 800-film utan blixt gör skillnaden mot att använda en ISO 200-film MED blixt händer bara i teorin. I realiteten är det i princil alltid antingen för mörkt för att fota utan blixt (oavsett ISO) eller tillräckligt ljust för att köra utan.

Hoppas du förstår vad jag menar. Jag gör det knappt :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.