Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

10-20/4-5,6 EX DC HSM för Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej. Det stämmer inte, då skulle inte objektivet fungera på någon annan Pentax-kamera än K10D.

Det är bara att den som som säljer objektivet inte är tydlig.
 
Varför köpa Sigma när Pentax har egna alternativ som dessutom är rimligt prissatta? (iaf. jämfört med Nikon)
 
Objektivet kommer utan HSM till Pentax.
Sigma är väldigt dåliga på att släppa objektiv med ultraljudsmotor till andra tillverkare än Nikon och Canon. Minolta har ju haft stöd för sådana objektiv sedan slutet av 90-talet med sitt SSM system. Sigma har fortfarande inte släppt ett enda HSM objektiv för Minolta (numera Sony) fattning. Hm, när jag tänker på det så har knappt Minolta/Sony gjort det heller. De har bara två SSM objektiv i sortimentet...

Dock, om Pentax ökar sin marknadsandel och kommer med fler kameror med stöd för SDM (Pentax system för autofokus i objektiven) och med fler objektiv, så är det möjligt, t o m rätt troligt, att tredjepartstillverkarna kommer med lösningar.

Hälsar
R
 
Som alla redan sagt så är det utan HSM, tänkte mest tillägga att det är ett mycket trevligt objektiv. Fokusen är också snabb... Du blir nog nöjd :)
 
Någon som förutom Sigma 10-20 har erfarenhet av Sigma 18-50/2.8, den senaste versionen som kan ge en bild av hur ljudlig AF på 10-20 är i jämförelse?
 
Jag har ett 18-50/2.8 macro och den är ljudlig. Försökte att smyga mig på barnen när de sov men de blev störda. Kanske lite väl lätväcka men ändå, tyst är det inte på långa vägar.
Vore lite tråkigt om 10-20 låter lika "illa".

Skulle inte tveka över att köpa en 10-17 om det inte vore för fisheye-effekten. Jag kommer inte riktigt överens med den förvridna bilden av verkligheten de ger.

Finns det verkligen inte fler alternativa vidvinkelzoomar till pentaxen med brännvidd ner mot 10mm?
 
ja, det vore onekligen mumma med en fin vidvinkel. Jag letar oxå efter det, så om ngn som vet kan besvara Anders fråga skulle jag vara tacksam. Har snokat runt lite bland de äldre gluggarna med, men det är inte så ofta som exempelvis 15 mm´s gluggarna dyker upp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.