Annons

10-15000 kr, hur bränna dessa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tycker nog att du borde köra på Nikon D80 då.

Får man fråga vad det är du har emot Canon, den 400D som jag har upplever jag som väldigt smidig att jobba med samt att den har alla de inställningsmöjligheter mm som man kan tänkas behöva på nybörjar/medelnivå.

Jag har dock ingen erfarenhet av andra kameror så jag är lite nyfiken på var detta Canon-hat uppstod.

patrik80 skrev:
Tycker nog att du borde köra på Nikon D80 då.

Får man fråga vad det är du har emot Canon, den 400D som jag har upplever jag som väldigt smidig att jobba med samt att den har alla de inställningsmöjligheter mm som man kan tänkas behöva på nybörjar/medelnivå.

Jag har dock ingen erfarenhet av andra kameror så jag är lite nyfiken på var detta Canon-hat uppstod.
Kvalitén på själva kameran faller mig icke i smaken. På Dustin home-mässan fanns Canon, Nikon och även Pentax som utställare. Den enda kameran som jag tyckte höll bra kvalité till ett bra pris var just D80.

Ni som har D80, hur upplever ni kameran? Är det värt och köpa den?

krfoy skrev:
K10D kostar drygt 7900 kr, men när det gäller Pentax har jag absolut ingen aning hurdan deras kvalité är.

Den är bra, slutaren är tex byggd för att klara 100k exponeringar.

D200 har ett hus i mangesium vilket säkert drar upp priset men K10:ans stålchassi känns mycket stabilt.

krfoy skrev:
Ni som har D80, hur upplever ni kameran? Är det värt och köpa den?
Såna där frågor är ganska meningslösa. Alla rekommenderar förstås det de har själva, och det är den enda sanningen som de kan tänka ut. Det är ju ganska roligt att det nästan blir bråk mellan rådgivarna, hehe.

Det verkar ju som att du siktar på D80 eller K10D, så då tycker jag att du ska gå till en butik och känna på dem. Det går inte att läsa sig till hur man trivs med känslan i kameran utan att just känna själv. De är troligen ganska likvärdiga i övrigt.
Personligen tror jag att Pentax kitobjektiv 16-45/4 är roligare och bättre än Nikons 18-70.

Jag har pratat med en fotohandlare som påstår att Nikon D80 är betydligt robustare byggd och tål mycket mer stryk än Pentax K10D. Hänvisade till tester, där de ska ha jämfört och misshandlat kamerorna ordentligt. Har inte hittat nåt om det på nätet, i och för sig har jag inte sökt ordentligt, men men. Har nån en länk till en dylik test så kunde det vara intressant läsning.

Jag anser nog att Pentaxen är prisvärdast just nu, och det är väl vädertätningen och bildstabiliseringen som gör det. Allt övrigt är i princip lika vid en jämförelse inför köp anser jag. Hade du nu inte haft nåt emot Canon så hade jag rekommenderat att fortsätta med dom, nu anser jag att Pentaxen är bästa köp.

Innan jag bestämmer så har jag läst lite om D80. Vad jag har läst och sett så är kameran nyligen släppt. Vet någon om Nikon har annonserat ut en ny modell inom samma klass eller kanske rentav en uppdatering på D200 är på G?

Annars lutar det åt att jag köper själva huset (D80;s) via Inwarehouse och sedan köper jag en plugg/eller två pluggar för 5000 kr hos Cyberphoto samt minneskort + väska.

Är det bättre och ha två objketiv eller ett som är grymt bra till allt? Finns det ens?

Skulle det inte vara klokast att satsa på ett eller ett par lite bättre objektiv till din nuvarande canon???!!!! Du skriver att du är ny inom fotovärlden, så jag är 100% på att 350D är helt tillräcklig för dig. D200 tycker jag du skall glömma, vad skall du göra med den om du inte vet nåt om foto! ! Jo 1800 på objektiv är nog aningen lite för det får du bara skräp och då är hela ideen med att ha ett bra hus borta, om du absolut skall byta så byt då till D80 eller varför inte D70s eller varför inte D50, de två sist nämnda räker nog längre än du tror, iallafall D70.

Okej, jag har bestämt mig. D200 känns lite för avancerad för min del och väljer därför D80.

Vet ni någon bra sida som säljer ett bra paket med denna kamera? Objektivet bör väl kosta runt 4000-5000 kr. Det jag har tänkt att fotografera är sport, inte spelet utan mer publik och dylikt. Det som rör sig brevid och därför behöver jag inget superduper teleobjektiv. Främst fotboll, men även andra sporter om intresse finns.

krfoy skrev:
Okej, jag har bestämt mig. D200 känns lite för avancerad för min del och väljer därför D80.

Vet ni någon bra sida som säljer ett bra paket med denna kamera? Objektivet bör väl kosta runt 4000-5000 kr. Det jag har tänkt att fotografera är sport, inte spelet utan mer publik och dylikt. Det som rör sig brevid och därför behöver jag inget superduper teleobjektiv. Främst fotboll, men även andra sporter om intresse finns.

Tokina 100/2,8 Macro

krfoy skrev:
Tokina har jag aldrig hört talas om, är det bra? Finns det inget mer känt som Sigma eller Nikon för ungefär samma summa pengar?

http://www.cyberphoto.se/bildexempel/canon100macro/_MG_0021.JPG <-- om man kollar på bilden är ju MACRO utav bara helvete. Inte riktigt sådär nära jag vill komma, jag vill ju kunna se personens ansikte och lite omkring, men detta kanske man ställer in i kameran?

Men du står ju heller inte lika nära motivet, eller hur?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar