Annons

10-15000 kr, hur bränna dessa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om jag vore du skulle jag skaffa mig ett ordentligt hus men med lite sämre gluggar till att börja med.

Jag rekomenderar att du köper en Nikon D200 plus 18-70 gluggen och ett 2gig minneskort från usa sen att du köper ett lite billigare tele än det vi alla drömmer om :). Jag betalade 12200kr för det paketet (utan tele).

JohanSandin skrev:
Om jag vore du skulle jag skaffa mig ett ordentligt hus men med lite sämre gluggar till att börja med.

Jag rekomenderar att du köper en Nikon D200 plus 18-70 gluggen och ett 2gig minneskort från usa sen att du köper ett lite billigare tele än det vi alla drömmer om :). Jag betalade 12200kr för det paketet (utan tele).

herregud...

Om du nu har 350D + 50/1,8
så mina förslag

Förslag 1:
Tamron 28-75 (3500kr) + Hoya 25A 77mm HMC filter (500kr)

Canon EF 85/1,8 (4000kr)

Tokina AT-X 12-24/4 (5000kr)
B+W halvtonat gråfilter 77mm (501) 50% (650kr)

Förslag 2:

Canon EF 85/1,8 (4000kr)

Canon Speedlite 430EX (BLIXT) (2700kr)

Canon EF 17-40/4L (7200kr)

------
Och om du inte har 350D + 50/1,8, så här är mitt förslag:

Canon EOS 350D (Begagnad, 4500kr)

Canon 85/1,8 (4000kr)

Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di (3500kr)

Canon Speedlight 430EX (2700kr)

TekQ CompactFlash 1GB Ultra (80x hastighet) (320kr)

allt: 15020kr

Sicken diskussion tråden hamnade i?

Jag hade nog köpt Pentax K10D eller D80 och Sigmas 18-200 att börja med. Och ev en 50/1,4 för det är "bra att ha ett ljusstarkt objektiv" samtidigt som det är kul att leka med korta skärpedjup. Sen när man vet att man vill ha ljusstarkare vidvinkel eller zoom så köper man det. Ingen idé att köpa på sig en massa optik som man inte vet att man behöver.

Det här börjar bli smågrabbars drömmar!
Bara en massa snack, inga proffsiga svar!
Frågon är om en ny kamera, Pentax K10D, Sony A100, Canon 400D, Nikon D80, Nikon 200D eller ...., gör grabben till en bättre fotograf?
Är det pappans kamera Canon 350D, som är listad på FS sida, tror det!

Håller med Karin: "Ingen idé att köpa på sig en massa optik som man inte vet att man behöver."

Bättre att först lära sig fotografera med en kompaktkamera, typ titta-och-tryck.

Jag håller inte riktigt med om att man ska börja med en kompaktkamera, jag har växt upp med SLR:er och det har varit väldigt lärande. Har man en kompakt kommer man bara kunna komponera bilden, i princip, vilket ioförsig också är roligt men ofta vill man ha lite mer frihet.

Jag tycker att det är bra att du vill köpa en ny kamera om du behöver en, men är det bara prylnoja får du nog fundera en gång till. Jag har varit precis sådan, men man får acceptera att ens grejer inte är bäst och så får man leva med dem ett tag. Det trevliga med systemkameror är att man kan köpa tillbehör och bli lite nöjdare.
För att köpa en ny DSLR om du äger en 350D är inte särskilt ekonomiskt försvarbart (men väldigt kul, det håller jag med om).
Du säger att du gillar att fotografera, men att du inte är särskilt bra spelar. Men det spelar ingen roll! Dår du roligare med en ny kamera, så kör hårt. Men tänkt efter som sagt, så det inte bara är kul en månad och sedan tröttnar du.

Men asså, killen frågade inte efter hur han skulle bli en bättre fotograf, han frågar hur han ska bränna 15k optimalt.

Upptäckte så där i efterhand att mitt tidigare inlägg var lite lagom obegripligt. De sista inläggen skulle vara: "Du säger att du gillar att fotografera, men att du inte är särskilt bra. Men det spelar ingen roll! Får du roligare med en ny kamera, så kör hårt. Men tänk efter som sagt, så det inte bara är kul en månad och sedan tröttnar du."

Vi kanske har moraltantat oss färdigt och om han fortfarande vill ha en DSLR kan vi hjälpa honom med det.

Mina tips:

Ta bilder istället för att snöa in dig på teknik, och ha med kameran på möjliga och omöjliga fototillfällen. I början kan du strunta i att kolla varje enskiljd pixel på datorskärmen, utan tänk dig resultatet på papper eller där det ska användas.

Jag tycker det är bättre att du köper dig mer basicgrejer som en systemkamera med kit-objektiv och teleobjektiv och börjar där, kolla sedan noga vilka typer av bilder du tar mest, är det tex. mycket bilder på fåglar eller på hus osv. När du ser att du kanske mest vill ta vidvinkelbilder så satsa på ett kvalitéts objektiv inom det omfånget. Sen kan du fundera på vilket system du skulle vilja växa i, tex. canon, nikon eller pentax? Vilka tillverkare har priser och utbud och begagnatmarknad som passar dig, och har du kompisar som har ett visst system så du/ni kan låna av varann osv.? Räkna på vad en komplett utrustning som du skulle vilja köpa kostar idag på de olika märkena.

Mitt tips är att börja med
Canon 350D + kitobjektiv 18-55mm och 50mm/1.8 möjligen ett billigt teleobjektiv.
Resten av pengarna använder du på en fotoresa med Ryan air till tex. Skottland/London, fjällvandring eller liknande så du får lära dig mer. + spara för framtida inköp av tex. blixt och andra objektiv osv. Men så klart räcker det med en helgutflykt till det lokala zoo:t eller stranden också..
Lägg sedan så mycket tid du bara kan på att lära dig bildbehandling i datorn, det har du alltid nytta av.
Sen kan du gå på bättre och dyrare objektiv som
Tamron 18-55/2.8
Tamron 28-75mm/2.8
Canon 70-200mm 4L
Canon 85mm/1.8
Canon EF-S 60mm Macro
osv.

Lycka till!!

/Magnus

Magnuz skrev:
Mina tips:

Ta bilder istället för att snöa in dig på teknik, och ha med kameran på möjliga och omöjliga fototillfällen. I början kan du strunta i att kolla varje enskiljd pixel på datorskärmen, utan tänk dig resultatet på papper eller där det ska användas.

Jag tycker det är bättre att du köper dig mer basicgrejer som en systemkamera med kit-objektiv och teleobjektiv och börjar där, kolla sedan noga vilka typer av bilder du tar mest, är det tex. mycket bilder på fåglar eller på hus osv. När du ser att du kanske mest vill ta vidvinkelbilder så satsa på ett kvalitéts objektiv inom det omfånget. Sen kan du fundera på vilket system du skulle vilja växa i, tex. canon, nikon eller pentax? Vilka tillverkare har priser och utbud och begagnatmarknad som passar dig, och har du kompisar som har ett visst system så du/ni kan låna av varann osv.? Räkna på vad en komplett utrustning som du skulle vilja köpa kostar idag på de olika märkena.

Mitt tips är att börja med
Canon 350D + kitobjektiv 18-55mm och 50mm/1.8 möjligen ett billigt teleobjektiv.
Resten av pengarna använder du på en fotoresa med Ryan air till tex. Skottland/London eller liknande så du får lära dig mer. + spara för framtida inköp av tex. blixt och andra objektiv osv.
Lägg sedan så mycket tid du bara kan på att lära dig bildbehandling i datorn, det har du alltid nytta av.
Sen kan du gå på bättre och dyrare objektiv som
Tamron 18-55/2.8
Tamron 28-75mm/2.8
Canon 70-200mm 4L
Canon 85mm/1.8
Canon EF-S 60mm Macro
osv.

Lycka till!!

/Magnus

Hoppas du ser igenom djungeln avgrymt missriktade svar och förstår att K10d + 16/50 ÄR mest kamera+normalzoom för 15k.

mvh Erik

ESS skrev:
Hoppas du ser igenom djungeln avgrymt missriktade svar och förstår att K10d + 16/50 ÄR mest kamera+normalzoom för 15k.

mvh Erik

Hmm... Svårt att rekomendera någon att köpa ett objektiv som inte ens finns eller?? Bara för skoj skull kunde du väll sätta ihop ett bra kit för runt 40000kr både nytt och begagnat så kan man jämföra det mot canons pris/prestanda så man köper in sig på ett system som funkar för framtiden?

Ett hus
En vidvinkel typ 10-22?
En normalzoom
Ett tele
Ett fast porträtt optik
En blixt
osv.

/Magnus

Magnuz skrev:
Hmm... Svårt att rekomendera någon att köpa ett objektiv som inte ens finns eller?? Bara för skoj skull kunde du väll sätta ihop ett bra kit för runt 40000kr både nytt och begagnat så kan man jämföra det mot canons pris/prestanda så man köper in sig på ett system som funkar för framtiden?

Ett hus
En vidvinkel typ 10-22?
En normalzoom
Ett tele
Ett fast porträtt optik
En blixt
osv.

/Magnus

Angående själva huvudfrågan i tråden så frågar verkligen killen efter ett hus och en normalzoom så bra det går att få för 15000kr. På den frågan hävdar jag starkt att alla svar i stil med köp en 350 med kitlins o lr dig fota är helt meningslösa. Speciellt när han redan har erfarenhet av en canonkamera och skriver att han inte gillar att köpa budget/standard-grejor (förmodligen pga vanlig trevlig teknik-bögighet, "gilla extra bra grejor bara för känslan av extra bra grejor")

Om du absolut vill ha ett pentax-system ihopsatt:

K10d + BG = 11k
DA* 16-50 = 6k?
10-17 Fisheye alt 12-24 5k
Någon av DA* 50-135 2.8 eller DA*60-250 som tele om man inte vill köpa deras fasta 200/2.8 för 12k.
FA 50/1.4 bland de bästa 50mm någonsin
eller kanske 85/1.4 eller 77mm limited.
Gillar man macro kam man ju ta Tamron 90 som är bra för mycket.
Blixt: FGZ-540 4k

tar du nästan allt det där kommer du kanske upp i 40k. Pentax har ju sen väldigt många fina fasta linser som du kan lägga på om du vill ha ännu mer...

Hur mycket bättre är 16-50 DA*-objektivet än det 16-45 som säljs i kit med K10D? För det kittet kostar ju 11000 kr ungefär, då kan man köpa ett makro eller tele eller ett fast med bra ljusstyrka också.

J.Paul skrev:
Hur mycket bättre är 16-50 DA*-objektivet än det 16-45 som säljs i kit med K10D? För det kittet kostar ju 11000 kr ungefär, då kan man köpa ett makro eller tele eller ett fast med bra ljusstyrka också.

Ingen som egentligen vet ;)
bl 2.8 istället för bl 4
5 extra tele-mm
inbyggd fokusmotor = snabbare o tystare autofokus.
Vädertätad.
Själv ska jag vara 3 månader runt i asien i sommar så jag vill väldigt gärna ha en vädertätad lins till kameran.

Jag vet att det står ETT hus och ETT bra objektiv som skall inköpas med denna budget, men har du en annan budget för tillbehör?

Jag är också en nybörjare och har precis köpt min första kamera men har märkt att bara köpa en kamera med kitobjektiv (Canon 400D + 18-55) inte riktigt räcker till utan känner att det är mkt mer än just detta som behövs, man vill ju gärna ha/behöver ett batterigrepp, extrabatteri, kameraväska, filter, stativ, rengöringskit mm och allt detta kan man ju utan problem bränna 6000:- på utan att det är det bästa som går att köpa :)

Bara ett litet tips från en annan nybörjare :)

Om jag hade din budget så skulle jag antingen satsat på en Nikon D80 med kit 18-135 ca 11000:- och sedan ha lite pengar över till tillbehören eller spara till objektiv/framtiden.

Annars så skulle jag köpt en Canon 400D som jag själv har och är nöjd med, och köpt till ett 17-55 IS USM, fast då landar det väl precis på/strax över din budget. Sedan så tyckte du kanske att canon 400D är lite för budget med eftersom den inte är så långt från 350D?

Men sedan så beror det väl på vad du har tänkt att fota, tror inte att jag läst något om det här i tråden.

30D + tamron 17-50/2.8 om du senare tänker komplettera med andra objektiv å blixt å så. Men om 15k ska räcka till allt så kanske du ska nöja dig med kitobjektivet och sen köpa till ett teleobjektiv.

ESS skrev:

mvh Erik

Om man inte har det estetiska i sig, varför ska man då ha en dyr kamera?

Börja med billig systemare som 350D och lär dig allt med den, sen kan man uppgradera sig till t.ex Mark II om man vill

Hohoh, vad många svar jag har fått! Jättekul! Och jag ber om ursäkt för mitt formulerande i mitt första inlägg, kanske skrev jag något otydligt.

Det jag SÖKER är en kamera som jag kan växa i under några år framöver, och själv tycker jag att D80/K10D är minimum när det gäller detta. Det måste vara... kul, det måste verkligen vara kul att använda kameran och det tycker jag inte Canons prylar är för det tillfället.

Om det nu är samma funktioner i en K10D och en D200, varför skiljer det då drygt 3400 kr i pris? Är det själva märket Nikon jag betalar för eller är det bättre kvalité på Nikons hus överlag?

Tidigare idag skickade jag på priser och en D80 kostar 8300 kr. Då kan jag hämta den på en gång hos Inwarehouse i huvudstaden och börja använda den samma dag. 8300 svenska kronor tycker jag är ett helt okej pris för en Nikon-kamera. K10D kostar drygt 7900 kr, men när det gäller Pentax har jag absolut ingen aning hurdan deras kvalité är. D200 kostar nu 13200 kr och då har jag bara 1800 kr att spendera på tillbehör. Lite, lite kan tyckas.

(PS. kameran som är listade under profilen är min faders och det är där jag har fått mitt "Canon-hat" från. Usch! FY!)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar