Magnuz skrev:
Mina tips:
Ta bilder istället för att snöa in dig på teknik, och ha med kameran på möjliga och omöjliga fototillfällen. I början kan du strunta i att kolla varje enskiljd pixel på datorskärmen, utan tänk dig resultatet på papper eller där det ska användas.
Jag tycker det är bättre att du köper dig mer basicgrejer som en systemkamera med kit-objektiv och teleobjektiv och börjar där, kolla sedan noga vilka typer av bilder du tar mest, är det tex. mycket bilder på fåglar eller på hus osv. När du ser att du kanske mest vill ta vidvinkelbilder så satsa på ett kvalitéts objektiv inom det omfånget. Sen kan du fundera på vilket system du skulle vilja växa i, tex. canon, nikon eller pentax? Vilka tillverkare har priser och utbud och begagnatmarknad som passar dig, och har du kompisar som har ett visst system så du/ni kan låna av varann osv.? Räkna på vad en komplett utrustning som du skulle vilja köpa kostar idag på de olika märkena.
Mitt tips är att börja med
Canon 350D + kitobjektiv 18-55mm och 50mm/1.8 möjligen ett billigt teleobjektiv.
Resten av pengarna använder du på en fotoresa med Ryan air till tex. Skottland/London eller liknande så du får lära dig mer. + spara för framtida inköp av tex. blixt och andra objektiv osv.
Lägg sedan så mycket tid du bara kan på att lära dig bildbehandling i datorn, det har du alltid nytta av.
Sen kan du gå på bättre och dyrare objektiv som
Tamron 18-55/2.8
Tamron 28-75mm/2.8
Canon 70-200mm 4L
Canon 85mm/1.8
Canon EF-S 60mm Macro
osv.
Lycka till!!
/Magnus