Annons

1,8 - 5,6

Produkter
(logga in för att koppla)

Leo-e

Medlem
Hej hej.

Jag har objektiv med F4,5-5,6
Är nu sugen på ett på 1,8

Finns det någon vänlig själ som skulle kunna lägga upp två bilder fotograferade i dunkel belysning med dessa två objektiv så man får se hur gigantisk skillnad det är?
 
Anledningen till att man vill ha stor ljusstyrka är antingen för att få kort skärpedjup eller för att kunna få kort slutartid. Vad är det du är ute efter? En jämförelse är rätt meningslös om du inte talar om vad det är för brännvidd på respektive objektiv.
 
Förlåt om jag var otydlig.

Det är framförallt ljuset jag är intresserad av. Alltså kort slutartid för fotografering av lite mörkare tillfälle.
 
Leo-e skrev:
Förlåt om jag var otydlig.

Det är framförallt ljuset jag är intresserad av. Alltså kort slutartid för fotografering av lite mörkare tillfälle.

Det kan du göra själv, om du vill! Ta en bild med ISO 100 med ditt objektiv. Skruva upp tre steg (till ISO 800) och ta en bild till. Där har du det extra utrymme du får pga skillnaden i max bländare 5.6 resp 1.8 (ungefär)!

Per.
 
Senast ändrad:
Leo-e skrev:
Förlåt om jag var otydlig.

Det är framförallt ljuset jag är intresserad av. Alltså kort slutartid för fotografering av lite mörkare tillfälle.
Slutartiden "ser" du ju inte i bilden om fotografen lyckas hålla kameran still och motivet inte rör sig. Som synes i Jespers bild så är det skärpedjupet man ser skillnaden på; inte tiden.
Ju längre brännvidd, desto kortare tid behöver man för att lyckas hålla kameran tillräckligt still och därmed undvika skakningsoskärpa.
 
Ja, ni har ju alla rätt, jag har nog inte tänkt igenom min fråga fullt ut.

Tack så mycket för era svar!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.