Annons

1.6 ggr förstoring på kitobjektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nilbeck

Medlem
Jag har en fråga angående min 350d med kitobjektivet 18-55.

Om jag skulle köpa Tamrons 28-75/2.8 till min kamera så blir det väl en förstoring på 1.6?
Frågan jag har är om det gäller samma på kitobjektivet. Är 18 på kitobjektivet detsamma som 28.8 eller är det verkligen 18 på en 35mm kamera?

Om jag köper Tamrons objektiv, blir då 28=44,8 på mitt kitobjektiv?
 
Alla angivelser står i 35mm-formatet, dvs alla siffror skall multipliceras med 1.6x. Egentligen är det inte brännvidden som beskärs, utan bildvinklen. 18mm avser brännvidden på en 35mm, alltså får du motsvarande 28mm på en 1.6x DSLR.
 
Brännviddsangivelserna är ju helt oberoende av sensorformat och har ingenting med 35mm-formatet att göra. 18mm är 18mm oavsett. Det är bara bildvinkeln som påverkas. Jag tycker det är väldigt förvirrande att hela tiden ha 35mm-formatet som referens.
 
Precis.. det är bara det att det har blivit så att 35mm-formatet har blivit en sorts ofrivillig standard att hänvisa brännvidder till.
 
Det är väl iofs inte så tokigt att ha ett format 35mm film som referens när det gäller brännvidder. Att det har blivit så beror väl på att så gott som alla fotografer har jobbat med detta format. Nu kanske det blir lite ändring när digitalkameror har blivit så populärt. Men om man ska hitta en ny standard som referens tycker jag nog att diagonal bildvinkel vore det bästa. På så sätt blir det mer rättvisande när man jämför format med olika proportioner. T ex 35mm film med proportionerna 2/3. Hasselblad kvadratiska 1/1, 6x4,5 och digitala kompaktkameror (åtminstone de flesta) 3/4 eller 6/7 formatet. Nu brukar ju tillverkarna tyvärr bara ange horisontell bildvinkel i liggande format.
Så i väntan på annat får väl 35mm brännvidderna fungera fint, vilket de gör åtminstone för mig. Det är bara nyttigt att hålla igång hjärncellerna med lite huvudräkning då och då ;-)
 
Fast ska man använda bildvinkel så måste objektiv avsedda för småbild/DSLR vara märkta med bildvinkel för fullformat, 1.3x crop, 1.6x crop och 1.5x crop.
Eller menar du att man skulle ange bildvinkel för 35mm och sedan dividera/multiplicera med 1.5 osv? :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.