Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

1,5V/1,3V adapter???

Produkter
(logga in för att koppla)
Har hört att det finns en adapter som fungerar som en resistor så att 1,5V batterierna fungerar i en 1,3V kamera(canon FT), någon som vet något mer om detta? vilka som e bra, o var man får tag i dem?

Det är ju lika med fara för kameran!!!

Man kan inte reglera spänningen med en enkel resistor eftersom spänningsfallet över den kommer vara en funktion av strömmen. Så om man inte har örnkoll på hur mycket ström kameran drar så kommer man få för hög spänning in i kameran.
Nu tror ja inte att 1,5V iställt för 1,3V kommer att döda kameran. Men om man påstår att adaptern sänker spänningen är man på hal is.

Det är kanske en germanium-diod som ligger i serie. Jag har för mig att dem har ett spänningsfall på 0.2-0.3 volt.

/ Marcus

Jo det är klart, man kan lägga en diod i serie. Om strömförbrukningen inte är alltför hög så klarar dioden effektförlusten. Ett annat alternativ är att välja att stoppa in NiCd eller NiMH som har en cellspänning på 1,2-1,3V. Då behöver man inte dona med några spänningsfall komponenter.

Problemet är att en del äldre mätare utnyttjade det faktum att en kvicksilvercell håller så gott som exakt 1,35 V "ända till slutet". Man kunde alltså förenkla elektroniken en hel del när behovet av en stabil referens kunde uppfyllas av själva strömkällan.

Därför tror jag (eftersom jag inte vet...) att dessa adaptrar innehåller något mer avancerat än bara ett motstånd eller en diod.

Man kan stoppa i ett 1,5 V batteri och sedan köra referensmätning med en annan kamera mot samma yta för olika ISO-tal och på så sätt få en tabell över hur kamerans ISO-ratt ska ställas in när den kör med 1,5V.

Jag har svårt att tro att kameran får andra fel än att ljusmätaren visar annorlunda med 1,5V istället för 1,4V.

Om batteriet inte har en "rak" urladdningskurva kommer mätaren att visa mer eller mindre fel beroende på hur dåligt batteriet är, om mätaren är den typen som litade på kvicksilverbatteriets "1,35 och inget annat" volt. Man kanske kan kalibrera för nytt batteri och byta ofta? Möjligt är att det inte har så stor praktisk betydelse, jag resonerar lite teoretiskt här. Det var rätt länge sedan jag höll på med el och eletronik.

Brummelisa skrev:
Det är kanske en germanium-diod som ligger i serie. Jag har för mig att dem har ett spänningsfall på 0.2-0.3 volt.

/ Marcus
Eller en Schottkydiod (kisel med någon metallfilmsdopning eller nått) också med ett framspänningsfall på 0.2 V.

Mvh Erik !

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar