Tycker bara det låter kunskapsförakt och antiintellektualism Martin. Vad är det för fel med att ha kunskapen? Det hindrar dig väl inte att förhålla dig fritt till den. Gyllene snittet är verkligen ett intressant samband eftersom det faktiskt går igen i många naturliga former och av människor skapade byggnadsverk m.m. Det är verkligen inte OT i detta sammanhang.
Nja, något kunskapsförakt hyser jag då verkligen inte. Möjligen okunskapsförakt däremot. Men konst är faktiskt inget man kan mäta och därför anser jag att "kunskap" inte nödvändigtvis behöver vara något bra inom konstnärliga färdigheter, såvida det inte rör det rent tekniska framställandet.
När jag för många år sedan läste en bok om programmeringsspråket LOGO (turtle graphics) som jag tror Apple gav ut någon gång på 80-talet, så blev jag för första gången i mitt liv intresserad av matematik. Det fanns allt i den boken för att väcka mitt intresse. Det gyllene snittet, Fibonacci-serier, fraktaler och annat baserat på det gyllene snittet och just insikten att alla dessa naturliga former faktiskt i princip kunde beskrivas med vinkelförändringar och upprepningar baserat på det gyllene snittet i tvådimensionella naturliga former.
Jojo, men matematik är ju bara ett språk eller en modell för att beskriva verkligheten. Jag tycker att det blir lite som att påstå att man måste kunna matematik för att kunna se hur omvärlden ser ut. Däremot blir det naturligtvis mycket enklare att förstå
varför den ser ut som den gör om man kan matte (och därigenom kan lära sig fysik och kemi). Men behöver man verkligen förstå varför en bild är tilltalande? Jag tycker inte det och jag tror att det finns fördelar med att bara gå på känsla när det kommer till komposition, för att återknyta till huvudämnet.
Tillägg: Samma sak gäller för övrigt musik. Man behöver inte läsa harmonilära för att känna välbehag av vissa harmoniska övergångar. Och låser man sig till reglerna så blir till exempel kvarstoner mycket obehagliga, innan man vant sig av med att ha sina påhittade ramar för hur bra musik "bör" låta.
Hade jag inte varit ateist så skulle jag sagt att det snudd på var ett gudomligt samband. Nu säger jag att det är ett naturligt samband.
Med LOGO:s turtle graphics kunde t.o.m. barn skapa procedurer som tillämpade och illustrerade dessa samband grafiskt. Jag tyckte det var både fantastiskt pedagogiskt och rent av storslaget fast jag inte var barn vid tidpunkten ifråga.
Du kanske skulle leta efter "LOGO and the patterns of nature" eller någon annan av alla de böcker som finns i ämnet och se själv. Har du barnasinnet kvar så kanske det går att få tag på LOGO också. Vem vet, det kanske t.o.m. finns något obskyrt LOGO-sällskap och det gör det. Jag ska ta mig sjutton skaffa mig en PC-version och turtla loss så fort jag hinner.
Se:
http://el.media.mit.edu/logo-foundation/products/software.html
http://www.macupdate.com/app/mac/41967/my-logo
LOGO lever!
LOGO upplevde jag som en fantastisk ingång till att lära barn både programmera, ha kul med datorer och skapa fritt och samtidigt lära sig väldigt handfast om matematiska samband.
Jag är måttligt intresserad av programmering, men jag läser gärna om resonemangen och matematiken.
I ett och samma inlägg? Jag har lite svårt att tro det jag läser.
Jag känner flera utbildade fotografer som alldeles utmärkt kan försörja sig. Och de är utmärkta fotografer. Jag saknar konstnärlig utbildning, jag är ingenjör och fotograferar som hobby. Och som ingenjör lär man sig snart att man lär sig saker bra mycket snabbare med utbildning.
Frågan är vad det är du ska lära dig och varför, samt indirekt för vems skull. Just fotografi är möjligen ett bra undantag från det jag skrev om hur man kan försörja sig inom konsten, och jag anser faktiskt inte att foto är konst i 99% av de fall då folk tjänar pengar på det. Det handlar då om dokumentation, där jag inte heller har samma oförståelse för varför man skulle vilja följa regler. Ungefär som att man knappast kan skriva ett revolutionerande och mästerligt musikstycke och tro att man kan vinna schlagerfestivalen med det. "Konsumtionsfotografi" måste ju vara ganska lättsmält.
Eftersom jag nämde film och teater var ett tag intresserad av just dramaturgi och märkte i samma genre fanns precis samma märlkliga inställning att man inte alls behövde lära sig dramaturgins byggstenar för att berätta med film/teater utan kan hitta på själv. Tyvärr,tyvärr, avviker man från byggstenarna upplevs det som inte bra. Samma sak med stillbildsberättande. Det jag möjligen kan jag acceptera att man omedvetet har fiskat upp de vanligaste och uppenbaraste komposionsreglerna genom att tex ta del av bilder i vår vardag. Men du sa ju precis själv att bilder blir tråkiga om man följer gyllne snitt-regeln. Ja, även det är känt faktum att avvikelser från harmoni och balans skapar spänning och dramatik. Hade du läst en bok hade du vetat det.
Jag köper ditt resonemang, men jag har ingen vilja att spotta ur mig saker som upplevs som bra av så många som möjligt. Det är inte därför jag fotograferar och jag hoppas innerligt att det gäller fler än mig.
Men, så gott alla jag vet som just argumeterar för att vara obildad verkar ha missuppfattat detta med regler som att det är nån sorts regler som måste följas och bryter man mot reglerna så skall man bestraffas. Jag hävdar det är fel. När man talar om regler i det här fallet är det hjälpmedel och metoder för att lyckas med sin mål.
Jag argumenterar inte för att vara obildad, då jag inte anser det vara någon särskilt användbar bildning att känna till kompositionsregler som ett verktyg för att förbättra sin fotografering. Däremot är det givetvis intressant på andra plan, men själv föredrar jag att vara ovetande om vad som "borde" vara bra. Jag litar på mina egna ögon istället och det har gått utmärkt hittills. Dessutom gillar jag att fundera på vad det är som gör bilden bra, utan att ha tillgång till ett facit. Det tar mig framåt.
Skruvar du också på bländare och exponeringstid utan minsta eftertanke på hur det faktiskt fungerar? Man vrider tills man tycker det ser bra ut?
Absolut inte; det är ju rent tekniska specifikationer hos utrustningen. Att inte kunna den ser jag ingen fördel med då den ju ska göra som jag vill. Och vad jag vill handlar om den slutgiltiga bildens utseende.
Det här är en bild som jag gillar, utan att den passar i något regelverk, vad jag vet:
http://www.flickr.com/photos/makten/7908618950/