Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

”Fotoförbud” sade vakten på Hornbach...

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
I torsdags var familjen på Hornbach i Malmö för att kolla lite inför ett hemmabygge.

Som vanligt fotograferade jag av infoskyltar (lättare än att skriva upp allt och man ser hur grejerna ser ut dessutom).

I ögonvrån ser jag en sådan där rörelse som ett jagat djur reagerar på, en i personalen lyfte telefonen medan hon tittade på mig under lugg.

Efter en stund kommer en vakt och frågar om det är jag som fotograferar här inne?

Javisst, säger jag.

Hon säger att det är förbjudet och jag säger OK, då slutar jag.
Jag nämnde att de borde skylta om det, om de vill undvika jobbiga diskussioner med sådana som mig de gånger vi inte fått kaffe...

Det var nästan lite tråkigt att det inte blev någon diskussion, jag tänkte att ungarna kunde skryta på dagis om superfarsan som minsann kan snacka ned vakter med bara juridik som vapen...

Hornbach = Bauhaus x 1,8 i storlek.

Lödde är ”himma” sedan 2,5 månader.
Ljus från tre håll genom björkar och kastanjeträd gör underverk för mitt stillebenfotograferande.

En massa kvadratmeter till studio och kontor är inte dumt heller.

Poängen med min lilla historia är att jag tar alla chanser att döda missförståndet om att det är förbjudet att fotografera på privat område.
Det kan vara så, om den som nyttjar marken vill det, men inte per automatik.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar