Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

önskezoom till 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

jumjum

Medlem
Hejsan

Jag ska köpa en Canon 350D och undrar vilket/villka objektiv som skulle passa bäst.

Hade tänkt mig en allroundzoom med lite bättre prestanda än kit-objektivet och med följande egenskaper:

18 - cirka 125mm:s område.
Helst 2,8 i ljusstyrka genom hela området.
Intern fokusering så frontlinsen inte snurrar.
Bildstabilisering.
USM eller motsvarande.
Autofokus.
Prisnivå 5-8000:-

Som jag ser det finns det 2 alternativ.

1.
Canon EF-S17-85mm f/4-5,6 IS USM, Uppfyller egentligen inte alla önskemål.
Hade ljusstyrkan varit bättre hade de varit det självklara valet för mig.

2.
Sigma 18-50/2,8 EX DC och Canon EF 28-135mm f/3,5-5,6 IS USM, Visserligen två objektiv men täcker in fler av önskemålen.

Är det någon som har någon kommentar om bildkvaliten på dessa objektiv och finns det andra bättre alternativ.

Vänliga hälsningar Toni

Bifinner mig själv i samma dilemma som dig Toni. Tycker det inte finns något riktigt bra alternativ.

Undrar hur nya Sigma 18-200/3,5-6,3 kan vara? Det är ju åtminstone väldigt prisvärt.

Hm..det skulle behövas en 50-125/2.8EX DC oxå..får ringa sigma och säga åt dem :D

Jan L skrev:
Kan du inte ringa Canon på samma gång och beställa en 10-300 2,8L som väger max 0,5 kilo?:)))

10-300? Jag vill ha rejält tele, 10-600 2,8 skall det vara. :) Och eftersom jag just på sätt och vis tipsade Canon om att det finns behov av ett sådant objektiv så förväntar jag mig såklart att de ger mig ett sådant för tester också. :)

Jan L skrev:
Kan du inte ringa Canon på samma gång och beställa en 10-300 2,8L som väger max 0,5 kilo?:)))
Visst kan jag göra det, jag tror inte det är mycket mening med det dock.

Tror chansen är betydligt större i sigmafallet :D

Det kan mycket väl vara så att sigma har ett sånt (50-125/2.8EX DC) objektiv (eller liknande) på G t.o.m.

Ja, tänk om man kunde ringa Canon och beställa vad man vill ha; En 17-85 IS:a med 2,8. Som kebabpizza utan lök - 10 min... :)

"Tamron 28-75/2.8 är ett underbart objektiv"

Jag vill börja vid 18mm med en zoom som går så långt upp som bildkvaliten medger, inga "vansinneszoomar" (18-600) alltså :)

"Undrar hur nya Sigma 18-200/3,5-6,3 kan vara? Det är ju åtminstone väldigt prisvärt"
Ja, fast jag är lite emot för långa zoomar om det finns risk att bildkvaliten blir lidande, dessutom vid vidvinkel så vill jag ha bra ljusstyrka. Annars tror jag mer på Sigma 18-125.

Sigma EX 18-50 2.8

Sitter som en smäck på 350D. Har själv en sådan och är mycket nöjd.

Har kompleterat med en "kanon" Canon 200 2.8L. Mycket smidigt och (på APS-sensor) kraftfullt tele.

För att "täckaupp" området emellan, och behovet av macro, blir det nog ett (runt) 100 macro 2.8.

Till sist för mörka "julkvällar" bl.a. ett Canon 50 1.4.

Således:

18-50 Sigma EX 18-50 2.8 DC
50 Canon EF 50/1,4 USM
100(macro) Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1
200 Canon EF 200/2,8 L II USM

Jan L skrev:
Ja!! En sån vill jag med ha! Men det får absolut inte vara större än Canons 17-85 för då ryms det ej i min Microtrekker ryggsäck... ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar