ANNONS
Annons

är nikon p5000 bra för en nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

friction

Medlem
vill ha en kompaktkamera som jag kan fota allt ifrån kompisar och fester till landskap, porträtt, närbilder o.s.v. har varit inne på canon powershot a640 och nikon coolpix p5000.

det lutar åt nikon p5000. jag gillar möjligheterna till manuella inställningar, möjlighet till converters och extern blixt, och antiskakfunktionen.

är detta något jag bör satsa på som nybörjare eller har ni några bättre förslag?

fred

p.s. anledningen till att jag inte köper en systemkamera är att jag aldrig skulle orka släpa med mig en stor kamera och dess tillbehör. har beslutat mig för en kompaktkamera.. så att det inte blir några missförstånd

Det är väl ett bra val, men själv hade jag satsat på en Ricoh GX100 istället, nu är den dyrare, speciellt med dom tillbehör man vill ha, som tex sökaren, men det är en betydligt roligare kamera i mina ögon.

/kent

tackar

Kollade på canon g7 idag.. den är ju snäppet bättre, men som jag förstår så skiljer det sig inte speciellt mkt mellan de två modellerna. Den största skillnaden är väl att g7an har 6xoptisk zoom, medan p5000 bara har 3.5

men sedan är g7an mer än 1000 kronor dyrare och betydligt större, vilket inte riktigt passar varken min plånbok eller min ficka.. men den är satans snygg =(

ricoh vågade jag inte ens titta vidare på när jag såg priset inkl. sökare..

tack för förslagen ändå.

tror ni att jag kommer kunna hantera p5000? kommer jag lyckas ta fina bilder med den? vilket minneskort tror ni jag behöver? skrivhastighet o.s.v (den tar SD och SDHC) man vill ju inte att en snabb kamera skall dras ner av ett långsamt minneskort..

Då verkar väl P5000 vettig. Klart du klarar av att hantera den. Om du tar fina bilder med andra kameror kommer du nog kunna ta fina bilder med den också.

Sandisk extreme III eller II. Skulle köpa två 1gb kort eller kanske om du kommer ta mycket bilder två 2gb. Brukar vara bättre att ha två små istället för ett stort eftersom det händer att kort går sönder. Undvik budgetmärken om det inte står i instruktionsboken att kameran stödjer just den tillverkaren för annars kan det bli problem. Jag kunde till exempel inte använda Twinmos kort till min kamera så där satt jag med ett 1 gb för 1000kr som jag inte hade någon användning för.

ANNONS